Předpoklady
Předmět navazuje na obecný teoretický základ z úvodu do
tělesné výchovy konkrétními metodickými ukázkami z oblasti gymnastiky,
kondičních a rytmických cvičení, psychomotoriky a zdravotní tělesné výchovy.
Jednotlivé pohybové aktivity jsou představovány s ohledem na různé věkové
a sociální skupiny, se kterými mohou studující v budoucnosti pracovat, a
také s ohledem na různá cvičební prostředí.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu jsou studující schopni popsat a
aplikovat rytmické a kondiční gymnastické činnosti s hudbou a bez hudby,
ovládat metodiku vybraných cvičení s náčiním a na nářadí, specifikovat
zásady správného držení těla a aplikovat je do praxe. Dále jsou schopni
posoudit a vybrat z netradičních forem výuky a netradičního nářadí a
náčiní vhodné činnosti se zaměřením na psychickou stránku člověka vedoucí
k prožitku a radosti z pohybu.
Výstupy z učení
Studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikují poznatky
z tělesné výchovy v oblasti gymnastiky, zdravotní tělesné výchovy a
psychomotoriky. Získané poznatky a dovednosti dokáží využít při rozvoji
pohybových schopností a dovedností dětí a mládeže různého věku a zdravotního
stavu. Vhodně a správně užívají dopomoc a záchranu při cvičeních.
Osnova – praktická cvičení
- Základní
pojmy z oblasti gymnastiky, zdravotní tělesné výchovy a
psychomotoriky. Rozcvičení před pohybovou aktivitou - rušná a průpravná
část. Rušné hry, zásady při provádění průpravných cvičení.
- Cvičení
bez náčiní, cvičení s náčiním, cvičení na vedlejším nářadí, moderní
pohybové formy s hudebním či mluveným doprovodem a bez doprovodu,
protahovací cvičení a rušné pohybové aktivity s důrazem na správné
držení těla, dodržování zdravotních aspektů a motivací při cvičení.
Dopomoc a záchrana při cvičení. Cvičení v různém prostředí
(tělocvična, místnost, příroda, hřiště).
- Zdravotní
tělesná výchova - druhy oslabení, nápravné prostředky. Kompenzační cvičení
– uvolňovací, protahovací, posilovací, rovnovážná a relaxační. Význam
pohybové aktivity pro zdravý vývoj jedince, výchova návyku správného
držení těla.
- Psychomotorika
- teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky
a členění na jednotlivé oblasti. Seznámení s netradičními pomůckami
v tělesné výchově podle jednotlivých psychomotorických oblastí. Nové
pohledy na cvičení s hudbou, relaxaci, duševní hygienu, uvolnění a
napětí s pocity při vzájemném kontaktu. Využití jednoduchého
tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku
z pohybu v individuální či skupinové formě.
- Shrnutí
učiva, ověření získaných poznatků.
Literatura
- Janošková, H.,
& Tihelková, T. (2014). Cvičení a hry s overballem pro děti
mladšího školního věku (1.vydání). info
- Šeráková,
H. (2009). Cvičím pro zdraví a baví mě to (1. vydání).
Masarykova univerzita. info
- Janošková,
H., Muchová, M., & Tománková, K. (2008). Cvičíme na velkém
míči (vyd. 1.). Computer Press. info
- Krištofič,
J. (2006). Pohybová příprava dětí (1. vyd.). Grada. info
- Hálková,
J. (2005). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. (4.
vyd.). Česká asociace Sport pro všechny. info
- Čermák,
J. (2005). Záda už mě nebolí (4. rozš. dopl. vyd.).
Vašut. info
- Syslová,
V. (2005). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. (2.
upr. vyd.). Česká asociace Sport pro všechny. info
- Blahutková,
M. (2003). Psychomotorika (1. vyd.). Masarykova
univerzita. info
- Blahutková,
M., & Růžičková, M. (1999). Sportovní gymnastika. (1.
vydání). Masarykova univerzita. info
Výukové metody
Praktická cvičení s teoretickými úvody.
Metody hodnocení
Průběžné rozhovory, metodické výstupy, praktické ukázky.
Komunikace s vyučujícími
Individuální a skupinové konzultace je možné sjednat
e-mailem:
muzik@ped.muni.cz, janoskova@ped.muni.cz, serakova@ped.muni.cz
E-publikace s videoukázkami: