Tělesná výchova 1: Základy pohybových aktivit 1
doc. PaedDr. Vladislav Mužík, CSc.
Tělesná výchova 1: Základy pohybových aktivit 1

Předpoklady

Předmět navazuje na obecný teoretický základ z úvodu do tělesné výchovy konkrétními metodickými ukázkami z oblasti gymnastiky, kondičních a rytmických cvičení, psychomotoriky a zdravotní tělesné výchovy. Jednotlivé pohybové aktivity jsou představovány s ohledem na různé věkové a sociální skupiny, se kterými mohou studující v budoucnosti pracovat, a také s ohledem na různá cvičební prostředí.

Cíle předmětu

Po absolvování předmětu jsou studující schopni popsat a aplikovat rytmické a kondiční gymnastické činnosti s hudbou a bez hudby, ovládat metodiku vybraných cvičení s náčiním a na nářadí, specifikovat zásady správného držení těla a aplikovat je do praxe. Dále jsou schopni posoudit a vybrat z netradičních forem výuky a netradičního nářadí a náčiní vhodné činnosti se zaměřením na psychickou stránku člověka vedoucí k prožitku a radosti z pohybu.

Výstupy z učení

Studující rozumí, vysvětlí a v praxi aplikují poznatky z tělesné výchovy v oblasti gymnastiky, zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky. Získané poznatky a dovednosti dokáží využít při rozvoji pohybových schopností a dovedností dětí a mládeže různého věku a zdravotního stavu. Vhodně a správně užívají dopomoc a záchranu při cvičeních.

Osnova – praktická cvičení

  • Základní pojmy z oblasti gymnastiky, zdravotní tělesné výchovy a psychomotoriky. Rozcvičení před pohybovou aktivitou - rušná a průpravná část. Rušné hry, zásady při provádění průpravných cvičení.
  • Cvičení bez náčiní, cvičení s náčiním, cvičení na vedlejším nářadí, moderní pohybové formy s hudebním či mluveným doprovodem a bez doprovodu, protahovací cvičení a rušné pohybové aktivity s důrazem na správné držení těla, dodržování zdravotních aspektů a motivací při cvičení. Dopomoc a záchrana při cvičení. Cvičení v různém prostředí (tělocvična, místnost, příroda, hřiště).
  • Zdravotní tělesná výchova - druhy oslabení, nápravné prostředky. Kompenzační cvičení – uvolňovací, protahovací, posilovací, rovnovážná a relaxační. Význam pohybové aktivity pro zdravý vývoj jedince, výchova návyku správného držení těla.
  • Psychomotorika - teoretické vědomosti v návaznosti na Evropské fórum psychomotoriky a členění na jednotlivé oblasti. Seznámení s netradičními pomůckami v tělesné výchově podle jednotlivých psychomotorických oblastí. Nové pohledy na cvičení s hudbou, relaxaci, duševní hygienu, uvolnění a napětí s pocity při vzájemném kontaktu. Využití jednoduchého tradičního i netradičního nářadí a náčiní k výuce radosti a prožitku z pohybu v individuální či skupinové formě.
  • Shrnutí učiva, ověření získaných poznatků.

Literatura

  • Janošková, H., & Tihelková, T. (2014). Cvičení a hry s overballem pro děti mladšího školního věku (1.vydání). info
  • Šeráková, H. (2009). Cvičím pro zdraví a baví mě to (1. vydání). Masarykova univerzita. info
  • Janošková, H., Muchová, M., & Tománková, K. (2008). Cvičíme na velkém míči (vyd. 1.). Computer Press. info
  • Krištofič, J. (2006). Pohybová příprava dětí (1. vyd.). Grada. info
  • Hálková, J. (2005). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. (4. vyd.). Česká asociace Sport pro všechny. info
  • Čermák, J. (2005). Záda už mě nebolí (4. rozš. dopl. vyd.). Vašut. info
  • Syslová, V. (2005). Zdravotní tělesná výchova : speciální učební text. (2. upr. vyd.). Česká asociace Sport pro všechny. info
  • Blahutková, M. (2003). Psychomotorika (1. vyd.). Masarykova univerzita. info
  • Blahutková, M., & Růžičková, M. (1999). Sportovní gymnastika. (1. vydání). Masarykova univerzita. info

Výukové metody

Praktická cvičení s teoretickými úvody.

Metody hodnocení

Průběžné rozhovory, metodické výstupy, praktické ukázky.

Komunikace s vyučujícími

Individuální a skupinové konzultace je možné sjednat e-mailem:

muzik@ped.muni.cz, janoskova@ped.muni.cz, serakova@ped.muni.cz

E-publikace s videoukázkami:

Předchozí
Následující