Konkláve (2024, r. Edward Berger) patří mezi silné herecké filmy letošních Oscarů. Papežský thriller nabízí napínavou a chvílemi i zábavnou podívanou do zákulisí volby nového papeže, v hlavních rolích s Ralphem Fiennesem (kardinál Lawrence), Stanleym Tuccim (kardinál Bellini) či Isabellou Rossellinniovou (sestra Agnes). Co je na jejich herectví pozoruhodného a ocenění hodného? Jak pracují se svými těly, obličeji a hlasy? A jak interagují s dalšími formálními filmovými prostředky?
V další lekci se podíváme na zábavnější, ale pro reflexi a zhodnocení mnohem daleko náročnější hereckou výzvu než představuje drama - komediální herectví. Projekci filmu Boratův navázaný telefim (2020, r. Jason Woliner) bude následovat diskuze a přednáška na téma jak a čím dosahují herci před filmovou kamerou komického účinku? Čím se komediální herci odlišují od svých etablovanějších kolegů specializovaných na drama? A má komika limity dané genderem?
Rozlišit mezi hlavní a vedlejší rolí zvládneme bez většího rozmýšlení, jasno má také teorie i jednotlivé herecké kategorie v rámci udílení výročních cen. Podle jakých kritérií dělíme postavy na hrdiny či hrdinky a vedlejší figury? Jsou herci vedlejších rolí obsazování podle jiných principů než pro role hlavní? Jak mohou herecky naložit s vymezeným prostorem? Na filmu Zkrocená hora (USA 2005, r. Ang Lee) si ukážeme, že zdaleka ne vždy lze kreslit jednoduché dělící čáry.
Tomuto tématu by nejlépe vyhovoval double feature, kdy bychom si promítli jeden film obsazený v souladu s hereckým typem a druhý proti němu. Protože tolik času k dispozici nemáme, zaměříme se na snímek, který řada kritiků vnímala jako naprosté vybočení z typu - drama Drahokam (2019, r. Joshua a Benjamin Safdieovi). V jakých ohledech se Howard "Howie" Rattner liší od předchozích komediálních úloh herce Adama Sandlera? A nemá s nimi nakonec přece jen společného víc, než by se na první pohled mohlo zdát?
V aktuální lekci si přiblížíme profese zprostředkovatelů - tedy těch, které herectvo propojují s konkrétními tvůrci, projekty či produkcemi. Castingoví režiséři a hlavně režisérky dosáhli po roce 2014 výrazných úspěchů, neboť jejich práci začala výrazněji reflektovat jak odborná, tak široká veřejnost; od roku 2026 se bude udílet cena Americké akademie umění a věd za nejlepší filmové obsazení. Významný podíl na zviditelnění profese má celovečerní dokument Casting By (2013, r. Tom Donahue) o zrodu této nejmladší filmové profese a její významné představitelce - Marion Doughertyové.
Co to znamená, když herec pohlédne do kamery a promluví přímo na diváky? Nese s sebou takový postup větší ponor do fikce nebo naopak citelnou distanci? Na tyto otázky týkající se tzv.přímého oslovení diváka (direct address) nám pomůže odpovědět film Všechny moje lásky (High Fidelity, 2000, r. Stephen Frears). V adaptaci knihy Nicka Hornbyho hlavní hrdina Rob Gordon pravidelně promlouvá přímo do kamery, což tvůrcům umožnila zachovat nejcennější pasáže předlohy a vyhnout se nadměrnému používání voiceoverů.