Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky kurzu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
- Rozvrh: jaro 2022
So 19. 2. 10:00–13:50
P302a, So 5. 3. 10:00–13:50
P302a, So 19. 3. 10:00–13:50
P302a, So 30. 4. 10:00–13:50
P302a
- Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Vyučující
Osnova
Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů.
Tematické bloky
1. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“.
2. Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání, význam naslouchání. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití.
3. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku.
Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“.
4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Hodnotící rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící rozhovor“.