Průchod studijním plánem
navazující prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-CJ2 Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahSZZ zahrnuje obsah předmětů profilujícího základu a základních teoretických předmětů profilujícího základu studijního programu. Její součástí je ústní zkouška z českého jazyka a literatury s didaktikou.
1. Ústní zkouška z českého jazyka zahrnuje všestranný jazykový rozbor textu a odpověď na teoretickou otázku z jazykovědy a na
otázku z didaktiky českého jazyka a slohu dle tematických okruhů.
2. Ústní zkouška z české literatury zahrnuje odpověď na otázku z literární teorie a historie a na otázku z didaktiky literární výchovy dle tematických okruhů. Předpokladem k úspěšnému absolvování zkoušky z české literatury je schopnost interpretovat literární dílo s přihlédnutím k jeho strukturním vrstvám i literárněhistorickému kontextu.
Při SZZ z českého jazyka a literatury jsou prověřovány:
- kompetence komunikační: dovednost kultivované jazykové komunikace ústní i písemné a na jejím základě schopnost a dovednost vytvářet a rozvíjet komunikační dovednosti žáků;
- kompetence oborové: schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z českého jazyka s důrazem na znalost normy a kodifikace spisovné češtiny a její stylové diferenciace v textech mluvených a psaných; schopnost využívat základní i speciální odborné znalosti a dovednosti z české literatury a literární vědy, samostatně vyhledávat informace a prakticky se orientovat v nových informačních zdrojích a kriticky je ve škole využívat;
- kompetence oborovědidaktické: schopnost uplatnit získané znalosti a dovednosti ve výuce českého jazyka a literatury na základní škole v souladu s didaktickými poznatky s cílem rozvíjení klíčových kompetencí vymezených v rámcových vzdělávacích programech; dovednost vést žáky k tvořivé práci s uměleckým textem, rozvíjet u žáků čtenářství a motivovat je k přečtení hodnotných literárních děl, prostřednictvím literatury posilovat vztah k národním i nadnárodním kulturním hodnotám. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíObhajoba diplomové práce je součástí hlavního studijního plánu.
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp201 | Stylistika v teorii a praxi | zk | 3 | 1 | P |
PdF:CJp202 | Literární kritika a textologie | z | 2 | 1 | P |
PdF:CJp503 | Internacionalizace v oboru český jazyk a literatura | z | - | 2 | - |
PdF:CJp515 | Základy onomastiky | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp505 | Podoby nejnovější české a světové literatury pro mládež | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJp510 | Starší česká literatura | zk | 4 | 2 | P |
PdF:CJp512 | Vývoj spisovné češtiny | k | 3 | 3 | P |
PdF:CJp210 | Podoby nejnovější české literatury | zk | 3 | 3 | P |
19 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Pravidla pro výběr: Student zapisuje vždy jeden ze dvou povinně volitelných předmětů v semestru (celkem získá 4 kredity).
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp205 | Alternativní metody výuky českého jazyka 1 | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp508 | Využití korpusů v pedagogické praxi | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp208 | Alternativní metody výuky českého jazyka 2 | z | 2 | 2 | - |
PdF:CJp517 | Světová literatura 20. století | z | 2 | 2 | - |
8 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:CJp203 | Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 1 | k | 4 | 1 | Z |
PdF:CJp204 | Kapitoly z didaktiky literární výchovy | z | 2 | 1 | - |
PdF:CJp207 | Didaktika českého jazyka a literární výchovy pro základní školy 2 | zk | 4 | 2 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6093 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6094 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | P |
PdF:CJ6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:CJ6003 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |