PdF:CJp510 Starší česká literatura - Informace o předmětu
CJp510 Starší česká literatura
Pedagogická fakultajaro 2025
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- doc. PhDr. Ondřej Sládek, Ph.D.
Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Petra Rozbořilová
Dodavatelské pracoviště: Katedra českého jazyka a literatury – Pedagogická fakulta - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní a střední školy (program PdF, N-SS)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy a se specializací na žáky s odlišným mateřským jazykem (program PdF, N-CJC2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-CJ2) (2)
- Učitelství českého jazyka a literatury pro základní školy (program PdF, N-ZS)
- Cíle předmětu
- Seminář formou vybraných kapitol pojednává o nejdůležitějších dílech a osobnostech nejstarší české literatury. Základní epochy (v rozpětí 9. až 18. století) jsou charakterizovány, jsou naznačena jejich žánrová a stylová specifika. Hlubší průhledy do literárního dění budou umožněny důslednou analýzou a interpretací uměleckého textu. Studenti budou seznámeni se základní odbornou literaturou, umožnující doplnění a prohloubení získaných znalostí. Studenti dále budou rozvíjet všechny svoje literárněhistorické znalosti a interpretační dovednosti s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem.
- Výstupy z učení
- Studenti budou schopni identifikovat, analyzovat a interpretovat základní literární díla a žánry starší české literatury.
- Osnova
- Literatura raného středověku (9.- 13. století) Literatura vrcholného středověku (14. století) Literatura husitstká a protihusitská (od počátku do 70.let 15.stol.) Humanismus, renasance a reformace(od 70.let 15.stol.do 20.let 17.st.) Baroko a protireformace (od 20.let 17.stol.do 20. let 18. stol.)
- Literatura
- povinná literatura
- KOPECKÝ, Milan. Dějiny starší české literatury. 1. vyd. Opava: Masarykova univerzita, 1991, 80 s.
- KOSMAS,. Kronika Čechů. Vyd. 8., (v této úpravě a v Argu 1.). Praha: Argo, 2011, 285 s. ISBN 9788025704653.
- LEHÁR, Jan a Alexandr STICH. Čítanka české literatury. Vyd. 1. V Praze: Český spisovatel, 1997, 605 s. ISBN 8020206612.
- KOMENSKÝ, Jan Amos. Labyrint světa a ráj srdce. V České knižnici vyd. 2. Brno: Host, 2014, 249 s. ISBN 9788074911545.
- doporučená literatura
- PETRŮ, Eduard. Vzdálené hlasy: studie o starší české literatuře. Olomouc: Votobia, 1996, 443 s. ISBN 8071981621.
- LE GOFF, Jacques a Jean-Claude SCHMITT. Encyklopedie středověku. Edited by Franco Alessio, Translated by Lada Bosáková. Vyd. 3. Praha: Vyšehrad, 2014. 935 s. ISBN 9788074291302.
- HRABÁK, Josef (ed.). Dějiny české literatury. 1. vyd. Praha: Nakladatelství Československé akademie věd, 1959, 531 s.
- KOPECKÝ, Milan. Starší česká a slovenská literatura. Dotisk 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1991, 186 s. ISBN 8021002638. info
- HRABÁK, Josef. Starší česká literatura : úvod do studia. Vyd. 3. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1986, 245 s. URL info
- TICHÁ, Zdeňka. Cesta starší české literatury. 1. vyd. Praha: Panorama, 1984, 295 s. URL info
- neurčeno
- VELTRUSKÝ, Jarmila F. The sacred farce from medieval Bohemia, Mastičkář. Ann Arbor: University of Michigan, 1985. ix, 396 s. ISBN 0-936534-05-2.
- Objet et méthodes de l'histoire de la culture. Edited by Jacques Le Goff - Béla Köpeczi. Paris: Éditions du CNRS, 1982. 247 s. ISBN 9630529343.
- Výukové metody
- Studenti si budou osvojovat znalosti literárních proudů a tendencí v daném období české literatury a také její žánrovou specifičnost. Budou vedeni k prohlubování literárně historických znalostí a interpretačních dovedností s cílem efektivněji komunikovat s literárním dílem starší české literatury. Budou přitom tvořivě využívat poznatků získaných jak z přímé výuky, tak i skrze samostatnou práci s doporučenou odbornou literaturou, kterou budou moci pravidelně s vyučujícím konzultovat.
- Metody hodnocení
- Hojná aktivní účast na seminářích (80%), odevzdání dvou esejů na zadané téma, úspěšné vykonání zkoušky formou písemného testu. Závěrečný test obsahuje otázky ze zadaných tematických okruhů. Test je bodovaný. Známkování se řídí dle následující bodovací stupnice: A = 100–88; B=87–75; C=74–62; D=61–49; E=48–36; F=35–0 bodů.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
- Statistika zápisu (jaro 2025, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2025/CJp510