PdF NPR2vp Učitelství přírodopisu pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science
navazující prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: PdF N-PR2 Učitelství přírodopisu pro základní školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Obsah státní závěrečné zkoušky je následující:
    Přírodopis a didaktika přírodopisu
    Druhý obor včetně oborové didaktiky
    Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium (podrobný obsah a rozsah je uveden v příloze č. 1 žádosti)
    Předměty státní zkoušky vycházejí z pilířových disciplín přírodopisu a didaktiky přírodopisu. Složením státní zkoušky z předmětu přírodopis a didaktika přírodopisu má student zakončit svoji vysokoškolskou přípravu v jednom z předmětů svojí aprobace, prokázat potřebný rozvoj schopností, osvojení komplexních vědomostí a základních dovedností pro vyučování přírodopisu na základních školách, nižším stupni gymnázií.
    Struktura státní závěrečné zkoušky z přírodopisu a didaktiky přírodopisu
    Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit úroveň znalostí uchazečů napříč jednotlivými disciplínami spadajícími pod vzdělávací obor přírodopis (botanika, zoologie, antropologie a neživá příroda) a do oblasti didaktiky přírodopisu. Současně mají uchazeči prokázat dovednost využití výše zmíněných znalostí při didaktické transformaci jednotlivých témat do podoby vyučovací hodiny základního typu a vyučovací hodiny využívající organizační formy specifické pro obor přírodopis, jako jsou např. terénní výuka, exkurze, laboratorní práce, badatelsky orientovaná výuka apod.
    Státní závěrečná zkouška z Učitelství přírodopisu má 3 části:
    1. Didaktika přírodopisu – v této části si studenti volí otázku vztahující se k problematice výuky přírodopisu na základní škole - viz okruhy k didaktice přírodopisu.
    2. Didaktická transformace přírodopisného tématu v hodině základního typu – v této části si studenti vylosují téma vycházející z učiva přírodopisu na základní škole. Jejich úkolem je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, navrhnout organizaci a metody vhodné pro expozici, fixaci a případnou aplikaci učiva v reálných situacích. Na závěr navrhnout diagnostické metody, kterými by ověřili účinnost navrhované výuky.
    Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu.
    3. Didaktická transformace přírodopisného tématu v organizační formě výuky specifické pro obor přírodopis – v této části si studenti vylosují téma z učiva přírodopisu a současně alternativní organizační formu specifickou pro výuku přírodopisu jako výuka v laboratoři, badatelská výuka, integrovaná přírodovědná výuka nebo terénní výuka. Úkolem studentů je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, organizaci výuky a použité metody ve výuce realizované předepsanou alternativní. Porovnat výhody a nevýhody zvolené organizační formy oproti výuce stejného tématu v hodině základního typu. Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu.
    Více informací na stránkách katedry biologie
    http://katedry.ped.muni.cz/biologie/magisterske-szz
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat se nachází na stránkách katedry Biologie: https://biologie.ped.muni.cz/zaverecne-prace-temata
    Návrh témat kvalifikačních prací
    zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
    zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
    zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
    zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
    zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
    zaměření na didaktiku přírodopisu 2. st. ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
    zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
    zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
    zaměření na didaktiku biologické části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět – Mgr. Iva Frýzová

    Všechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz,
    Mgr. Terezie Rosová: Terénní výuka přírodopisu z pohledu učitelů na 2. stupni ZŠ, https://is.muni.cz/auth/th/pp1zm/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922
    Mgr. Monika Popelková: Popularizace řas v rámci terénního Dne dětí v CHKO Bílé Karpaty, https://is.muni.cz/auth/th/c2f15/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922
    Mgr. Markéta Machalcová: První pomoc z perspektivy studentů a učitelů na 2. stupni ZŠ s přihlédnutím k terénní výuce, https://is.muni.cz/auth/th/qdwyj/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922

Doporučený průchod studijním plánem

Povinné předměty (P+PV 23 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:BIp024Systém vyšších rostlin pro učitele N. Čeplováz 0/2/02 1P
PdF:BIp025Základy genetiky a buněčných dějů M. Jančovák 1/2/04 1P
PdF:BIp027Antropologie pro učitele M. Jančovázk 2/2/0 výuka ve zkráceném semestru.4 2P
PdF:BIp028Biological and geological field practice A. Žákovskáz 0/2/0 5 dní + 2 dny cesta.3 2-
PdF:BIp029Pěstitelské práce pro učitele K. Ševčíkováz 0/2/02 2-
PdF:BIp030Zoologie strunatců pro učitele R. Smolinskýz 1/1/02 3P
PdF:BIp031Neživá příroda pro učitele J. Štelclz 1/1/02 3P
PdF:BIp034Zoologie bezobratlých pro učitele R. Vlkz 1/1/0 Vzhledem k zařazení předmětu do zkráceného období bloková výuka.2 4P
21 kreditů

Povinně-volitelné předměty

Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:BIp036Základy zahradnictví a pěstitelství K. Ševčíkováz 1/1/02 1-
PdF:BIp038Systém a evoluce řas a hub pro učitele B. Brabcováz 1/1/02 2P
4 kredity

Oborové didaktiky (10 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:BIp023Didaktika přírodopisu 1 A. Žákovskáz 1/1/02 1Z
PdF:BIp026Didaktika přírodopisu 2 A. Žákovskázk 1/2/04 2Z
PdF:BIp032Školní biologické pokusy A. Žákovskáz 0/2/02 3Z
PdF:BIp033Integrované terénní cvičení A. Žákovskáz 0/2/0 4 dny.2 3Z
10 kreditů

Praxe (7 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SZ6093Učitelská praxe 1 P. Svojanovskýz 0/0/5 60 hodin.2 1P
PdF:SZ6094Seminář k učitelské praxi P. Svojanovskýz 0/1/0 4x za semestr/90 minut.1 1P
PdF:Bi6002Učitelská praxe 2 L. Vodováz 0/0/5 60 hodin.2 2P
PdF:Bi6003Učitelská praxe 3 L. Vodováz 0/0/5 60 hodin.2 3P
7 kreditů