Průchod studijním plánem
PdF NPR2vp Učitelství přírodopisu pro základní školy
Název anglicky: Lower Secondary School Teacher Training in Natural Science
navazující prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-PR2 Učitelství přírodopisu pro základní školy
navazující prezenční vedlejší, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-PR2 Učitelství přírodopisu pro základní školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahObsah státní závěrečné zkoušky je následující:
Přírodopis a didaktika přírodopisu
Druhý obor včetně oborové didaktiky
Pedagogicko-psychologický základ pro navazující magisterské studium (podrobný obsah a rozsah je uveden v příloze č. 1 žádosti)
Předměty státní zkoušky vycházejí z pilířových disciplín přírodopisu a didaktiky přírodopisu. Složením státní zkoušky z předmětu přírodopis a didaktika přírodopisu má student zakončit svoji vysokoškolskou přípravu v jednom z předmětů svojí aprobace, prokázat potřebný rozvoj schopností, osvojení komplexních vědomostí a základních dovedností pro vyučování přírodopisu na základních školách, nižším stupni gymnázií.
Struktura státní závěrečné zkoušky z přírodopisu a didaktiky přírodopisu
Cílem státní závěrečné zkoušky je ověřit úroveň znalostí uchazečů napříč jednotlivými disciplínami spadajícími pod vzdělávací obor přírodopis (botanika, zoologie, antropologie a neživá příroda) a do oblasti didaktiky přírodopisu. Současně mají uchazeči prokázat dovednost využití výše zmíněných znalostí při didaktické transformaci jednotlivých témat do podoby vyučovací hodiny základního typu a vyučovací hodiny využívající organizační formy specifické pro obor přírodopis, jako jsou např. terénní výuka, exkurze, laboratorní práce, badatelsky orientovaná výuka apod.
Státní závěrečná zkouška z Učitelství přírodopisu má 3 části:
1. Didaktika přírodopisu – v této části si studenti volí otázku vztahující se k problematice výuky přírodopisu na základní škole - viz okruhy k didaktice přírodopisu.
2. Didaktická transformace přírodopisného tématu v hodině základního typu – v této části si studenti vylosují téma vycházející z učiva přírodopisu na základní škole. Jejich úkolem je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, navrhnout organizaci a metody vhodné pro expozici, fixaci a případnou aplikaci učiva v reálných situacích. Na závěr navrhnout diagnostické metody, kterými by ověřili účinnost navrhované výuky.
Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu.
3. Didaktická transformace přírodopisného tématu v organizační formě výuky specifické pro obor přírodopis – v této části si studenti vylosují téma z učiva přírodopisu a současně alternativní organizační formu specifickou pro výuku přírodopisu jako výuka v laboratoři, badatelská výuka, integrovaná přírodovědná výuka nebo terénní výuka. Úkolem studentů je po dostatečně dlouhé přípravě zařadit téma dle platných kurikulárních dokumentů, formulovat výchovně vzdělávací cíle, organizaci výuky a použité metody ve výuce realizované předepsanou alternativní. Porovnat výhody a nevýhody zvolené organizační formy oproti výuce stejného tématu v hodině základního typu. Nedílnou součástí je prokázání odborných znalostí vztahujících se k tématu – viz témata k didaktické transformaci učiva přírodopisu.
Více informací na stránkách katedry biologie
http://katedry.ped.muni.cz/biologie/magisterske-szz - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat se nachází na stránkách katedry Biologie: https://biologie.ped.muni.cz/zaverecne-prace-temata
Návrh témat kvalifikačních prací
zaměření na zoologii – doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
zaměření na zoologii bezobratlých živočichů – Mgr. Robert Vlk, Ph.D.
zaměření na zoologii – Ing. Radovan Smolinský, Ph.D. et Ph.D.
zaměření na antropologii a genetiku – Mgr. Martina Jančová, Ph.D.
zaměření na sinice a řasy, anatomii a morfologii rostlin – Mgr. Blažena Brabcová, Ph.D.
zaměření na didaktiku přírodopisu 2. st. ZŠ – Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
zaměření na botaniku – Mgr. Natálie Čeplová, Ph.D.
zaměření na geologii – doc. Jindřich Štelcl, CSc.
zaměření na didaktiku biologické části vzdělávací oblasti Člověk a jeho svět – Mgr. Iva Frýzová
Všechny práce jsou uloženy v archivu MU, přístup k pracím prostřednictvím informačního systému IS MUNI: www.is.muni.cz,
Mgr. Terezie Rosová: Terénní výuka přírodopisu z pohledu učitelů na 2. stupni ZŠ, https://is.muni.cz/auth/th/pp1zm/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922
Mgr. Monika Popelková: Popularizace řas v rámci terénního Dne dětí v CHKO Bílé Karpaty, https://is.muni.cz/auth/th/c2f15/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922
Mgr. Markéta Machalcová: První pomoc z perspektivy studentů a učitelů na 2. stupni ZŠ s přihlédnutím k terénní výuce, https://is.muni.cz/auth/th/qdwyj/?fakulta=1441;obdobi=8703;id=23922
Doporučený průchod studijním plánem
Povinné předměty (P+PV 23 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp024 | Systém vyšších rostlin pro učitele | z | 2 | 1 | P |
PdF:BIp025 | Základy genetiky a buněčných dějů | k | 4 | 1 | P |
PdF:BIp027 | Antropologie pro učitele | zk | 4 | 2 | P |
PdF:BIp028 | Biological and geological field practice | z | 3 | 2 | - |
PdF:BIp029 | Pěstitelské práce pro učitele | z | 2 | 2 | - |
PdF:BIp030 | Zoologie strunatců pro učitele | z | 2 | 3 | P |
PdF:BIp031 | Neživá příroda pro učitele | z | 2 | 3 | P |
PdF:BIp034 | Zoologie bezobratlých pro učitele | z | 2 | 4 | P |
21 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Pravidla pro výběr: 1 předmět za studium
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp036 | Základy zahradnictví a pěstitelství | z | 2 | 1 | - |
PdF:BIp038 | Systém a evoluce řas a hub pro učitele | z | 2 | 2 | P |
4 kredity |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:BIp023 | Didaktika přírodopisu 1 | z | 2 | 1 | Z |
PdF:BIp026 | Didaktika přírodopisu 2 | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:BIp032 | Školní biologické pokusy | z | 2 | 3 | Z |
PdF:BIp033 | Integrované terénní cvičení | z | 2 | 3 | Z |
10 kreditů |
Praxe (7 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6093 | Učitelská praxe 1 | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6094 | Seminář k učitelské praxi | z | 1 | 1 | P |
PdF:Bi6002 | Učitelská praxe 2 | z | 2 | 2 | P |
PdF:Bi6003 | Učitelská praxe 3 | z | 2 | 3 | P |
7 kreditů |