PdF:BIp023 Didaktika přírodopisu 1 - Informace o předmětu
BIp023 Didaktika přírodopisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. RNDr. Alena Žákovská, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 12:00–12:50 učebna 3
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp023/02: Út 12:00–12:50 laboratoř 83, L. Vodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství přírodopisu pro základní školy (program PdF, N-PR2) (2)
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen ...
zařadit vybrané učivo do RVP ZV
svými slovy vysvětlit rozdíl mezi formou a metodou výuky
určit metodu výuky
rozpracovat vybrané metody výuky pro použití v hodině přírodopisu na ZŠ
vést záznam z hospitace v hodině přírodopisu
navrhnout výuku přírodopisu - Výstupy z učení
- - student je schopen rozlišit jednotlivé metody výuky; - student je schopen objasnit rozdíl mezi jednotlivými formami výuky; - student je schopen využít zkušenosti ze cvičení při návrhu konkrétní metody; - student je schopen využít zkušenosti ze cvičení při návrhu rozpracování konkrétního tématu do podoby přípravy na hodinu;
- Osnova
- Osnova přednášek: 1) Kurikulární dokumenty ČR a změny v nich revizi v roce 2021
- 2) Zařazení přírodopisného učiva do kontextu RVP ZV po revizi v roce 2021
- 3) Příprava na hodinu přírodopisu: analýza učiva - znalosti a vědomosti
- 4) Příprava na hodinu přírodopisu: analýza učiva - dovednosti
- 5) Příprava na hodinu přírodopisu: typy výukových cílů
- 6) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle normativního hlediska: hodina základního typu
- 7) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle normativního hlediska: hodina laboratorních cvičení
- 8) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle normativního hlediska: terénní cvičení a exkurze
- 9) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle sociálního hlediska hlediska: individuální výuka, frontální výuka,
- 10) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle sociálního hlediska hlediska: skupinová a individualizovaná výuka
- 11) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle sociálního hlediska hlediska: projektová výuka
- 12) Formy výuky: vymezení termínu, klasifikace forem dle sociálního hlediska hlediska: integrovaná tematická výuka
- Osnova cvičení: 1) Klíčové kompetence v RVP ZV
- 2) Zařazení přírodopisného učiva do RVP ZV
- 3) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: ukázka forem a metod výuky.
- 4) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: jak správně vyplnit záznam z hospitace.
- 5) Pojmová analýza učiva
- 6) Vytváření dovedností v přírodopisu
- 7) Typologie výukových cílů
- 8) Formulace výukových cílů v přírodopisu
- 9) Teoretická příprava na hodinu přírodopisu
- 10) Rozvíjení mezipředmětových vztahů v hodině přírodopisu
- 11) Praktický dopad učiva přírodopisu
- 12) Vytváření scénáře na hodinu přírodopisu
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
- doporučená literatura
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Přírodopis : inspirace a projekty : 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s. ISBN 9788086960371. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
- LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- Výukové metody
- Formy výuky: hromadná - frontální, skupinová - homogenní, skupinová - heterogenní. Výukové metody: přednáška, vysvětlování, demonstrace, pokus, pozorování.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
písemné vypracování materiálů do "Portfólia začínajícího učitele přírodopisu"
písemný test
Kritéria hodnocení:
aktivní účast na cvičeních (povolena je 1 absence)
správné vyhotovení materiálů do Portfólia začínajícího učitele přírodopisu
splnění písemného testu (zisk aspoň 70 % bodů) - Navazující předměty
- Informace učitele
- „Portfolio začínajícího učitele přírodopisu“ bude obsahovat následující materiály:
vyplněný hospitační záznam z hodiny přírodopisu
pojmovou mapu pro hodinu přírodopisu
vyplněný pracovní list (RVP ZV)
rozpracování přípravy pro hodinu přírodopisu Písemného testu je možno se zúčastnit až po uznání všech materiálů v "Portfoliu začínajícího učitele" Materiály je třeba mít uznány minimálně dva dny před konání písemného testu (= termín pro přihlášení/ohlášení z testu). - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/BIp023