BIp023 Didaktika přírodopisu 1

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 18:00–18:50 učebna 2
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp023/01: St 13:00–13:50 laboratoř 82, L. Vodová
BIp023/02: Út 13:00–13:50 učebna 2, L. Vodová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
Po absolvování předmětu bude student schopen ...
charakterizovat pozici přírodopisného učiva v RVP ZV
svými slovy vysvětlit rozdíl mezi formou a metodou výuky
určit formu výuky
rozpracovat vybrané formy výuky pro použití v hodině přírodopisu na ZŠ
vést záznam z hospitace v hodině přírodopisu
podrobně rozpracovat přípravu pro výuku vybraného přírodopisného tématu na ZŠ
Výstupy z učení
- student je schopen porovnat různé přístupy ke klasifikaci výukových forem; - student je schopen rozlišit organizační a kooperační formy výuky; - student je schopen objasnit rozdíl mezi exkurzí a terénním cvičením; - student je schopen zhodnotit význam jednotlivých forem pro výuku přírodopisu; - student je schopen využít zkušenosti ze cvičení při návrhu konkrétní hodiny přírodopisu;
Osnova
  • Osnova přednášek:
  • 1) Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV
  • 2) Formy výuky: vymezení termínu, rozdíl mezi metodou a formou výuky
  • 3) Formy výuky: organizační metody výuky
  • 4) Formy výuky: kooperační formy výuky
  • 5) Metody výuky: Klasifikace metod výuky podle Lernera
  • 6) Metody výuky: klasifikace metod výuky podle Mojžíška a Maňáka
  • 7) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní monologické
  • 8) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní dialogické
  • 9) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní - písemná práce, práce s literaturou (práce s učebnicí)
  • 10) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní - práce s literaturou (práce s atlasem a práce s určovacím klíčem)
  • 11) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: názorně-demonstrační metody
  • 12) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: praktické metody
  • Osnova cvičení:
  • 1) Postavení přírodopisného učiva v RVP ZV
  • 2) Očekávané výstupy přírodopisného učiva
  • 3) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: ukázka forem a metod výuky.
  • 4) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: jak správně vyplnit záznam z hospitace.
  • 5)Práce s literaturou: práce s učebnicí v hodině přírodopisu
  • 6)Práce s literaturou: pojmová analýza na učiva přírodopisu
  • 7)Práce s literaturou: práce s učebnicí - návaznost učiva přírodopisu na učivo 1. stupně
  • 8)Práce s literaturou: tvorba teoretické přípravy na hodinu
  • 9)Práce s literaturou: tvorba prezentace pro žáky ZŠ
  • 10)Práce s literaturou: tvorba zápisu pro žáky ZŠ
  • 11) Dovednosti ve výuce přírodopisu: ukázka úloh z přírodopisu
  • 12) Volba didaktických metod pro hodinu přírodopisu
Literatura
    povinná literatura
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
  • KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
  • MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
  • ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
    doporučená literatura
  • SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
  • DOBRORUKOVÁ, Jana. Přírodopis : inspirace a projekty : 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s. ISBN 9788086960371. info
  • HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
  • MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
  • LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
  • ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
  • ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
Výukové metody
Formy výuky: hromadná - frontální, skupinová - homogenní, skupinová - heterogenní. Výukové metody: přednáška, vysvětlování, demonstrace, pokus, pozorování.
Metody hodnocení
Metody hodnocení:
písemné vypracování materiálů do "Portfólia začínajícího učitele přírodopisu"
písemný test
Kritéria hodnocení:
aktivní účast na cvičeních (povolena je 1 absence)
správné vyhotovení materiálů do Portfólia začínajícího učitele přírodopisu
splnění písemného testu (zisk aspoň 70 % bodů)
Navazující předměty
Informace učitele
„Portfolio začínajícího učitele přírodopisu“ bude obsahovat následující materiály: vyplněný pracovní list RVP ZV
vyplněný hospitační záznam z hodiny přírodopisu
rozpracování přípravy pro vybranou hodinu přírodopisu (součástí bude formulace VVC, didaktická analýza, operační analýza, pojmová mapa na tuto hodinu, prezentace a vlastní teroetická příprava) Kontrolní etapy (data odevzdání jednotlivých částí portfolia budou sdělena na 1. semináři)
Další komentáře
Studijní materiály
Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.