PdF:BIp023 Didaktika přírodopisu 1 - Informace o předmětu
BIp023 Didaktika přírodopisu 1
Pedagogická fakultapodzim 2017
- Rozsah
- 1/1/0. 2 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Katedra biologie – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Libuše Vodová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra biologie – Pedagogická fakulta - Rozvrh
- Po 13:55–14:40 učebna 2
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BIp023/02: Út 15:45–16:30 učebna 2, L. Vodová
BIp023/03: Po 10:15–11:00 laboratoř 82, L. Vodová
BIp023/04: St 9:20–10:05 laboratoř 82, L. Vodová - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
- Cíle předmětu
- Po absolvování předmětu bude student schopen ...
svými slovy vysvětlit rozdíl mezi formou a metodou výuky
vlastními slovy vysvětlit rozdíl mezi pojetím výukových metod dle Lernera a dle Maňáka
charakterizovat jednotlivé metody výuky v pojetí dle Maňáka
určit metodu výuky
rozpracovat vybrané metody výuky pro použití v hodině přírodopisu na ZŠ
vést záznam z hospitace v hodině přírodopisu
navrhnout použití aktivizující metody ve výuce přírodopisu - Osnova
- Osnova přednášek:
- 1) Metody výuky: vymezení termínu, klasifikace metod výuky podle Lernera
- 2) Metody výuky: klasifikace metod výuky podle Mojžíška a Maňáka
- 3) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní monologické
- 4) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní dialogické
- 5) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní - písemná práce, práce s literaturou (práce s učebnicí)
- 6) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: metody slovní - práce s literaturou (práce s atlasem a práce s určovacím klíčem)
- 7) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: názorně-demonstrační metody
- 9) Maňákova klasifikace metod výuky podle didaktického aspektu: praktické metody
- 10) Aktivizující metody a jejich použití ve výuce přírodopisu (klasifikace, skupinové aktivizující metody)
- 11) Další aktivizující metody a jejich použití ve výuce přírodopisu
- 12) Pedagogické hry a jejich použití ve výuce přírodopisu
- Osnova cvičení:
- 1) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: ukázka forem a metod výuky.
- 2) Virtuální hospitace na hodině přírodopisu: jak správně vyplnit záznam z hospitace.
- 3) Slovní monologické metody: použitelnost ve výuce přírodopisu, rozpracování vybrané z nich pro hodinu přírodopisu
- 4) Práce s literaturou: práce s učebnicí v hodině přírodopisu
- 5) Práce s atlasem v přírodopisu: dostupné atlasy, starší používané atlasy, nácvik práce s atlasem, zhodnocení atlasů
- 6) Práce s určovacím klíčem: typy klíčů, dostupné klíče, starší používané klíče, nácvik práce s klíčem, zhodnocení klíčů
- 7) Pozorování ve výuce přírodopisu: ukázky pozorování v přírodopisu, návrh pozorování pro vybranou hodinu přírodopisu
- 8) Pokus ve výuce přírodopisu: ukázky krátkodobých pokusů, založení dlouhodobého pokusu, návrh pokusu pro vybranou hodinu přírodopisu
- 9) Aktivizující metody a jejich použití ve výuce přírodopisu: názorná ukázka aktivizujících metod, návrh aktivizující metody pro hodinu přírodopisu
- 10) Pedagogická etuda: mikrovýstupy (10-15 min) studentů s demonstrací vybrané metody výuky přírodopisu
- 11) Pedagogická etuda: mikrovýstup (10-15 min) studentů s demonstrací vybrané metody výuky přírodopisu
- 12) Pedagogická etuda: mikrovýstup (10-15 min) studentů s demonstrací vybrané metody výuky přírodopisu
- Literatura
- povinná literatura
- Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání: verze platná od 1. 9. 2016 [online]. (2016). Praha: MŠMT [cit. 2017-04-30]. Dostupné z: http://www.nuv.cz/uploads/RVP_ZV_2016.pdf
- KALHOUS, Zdeněk a Otto OBST. Školní didaktika. Vyd. 2. Praha: Portál, 2009, 447 s. ISBN 9788073675714. info
- MAŇÁK, Josef a Vlastimil ŠVEC. Výukové metody. Brno: Paido, 2003, 219 stran. ISBN 8073150395. info
- ALTMANN, Antonín. Vyučovací metody v biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1970, 229 s. info
- doporučená literatura
- SITNÁ, Dagmar. Metody aktivního vyučování : spolupráce žáků ve skupinách. Vydání druhé. Praha: Portál, 2013, 150 stran. ISBN 9788026204046. info
- DOBRORUKOVÁ, Jana. Přírodopis : inspirace a projekty : 100 námětů pro tvořivou výuku. 1. vyd. Praha: Scientia, 2008, 203 s. ISBN 9788086960371. info
- HERR, Norman. The sourcebook for teachnig science. San Francisco: John Wiley / Jossey-Bass Publishers, 2007, 584 s. ISBN 978-0-7879-7298-1. info
- MAŇÁK, Josef. Nárys didaktiky. 3. vydání. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003, 104 stran. ISBN 8021031239. info
- LORBEER, George C. a Leslie W. NELSON. Biologické pokusy pro děti :náměty a návody pro zajímavé vyučování : rostliny, živočichové, lidské zdraví, ekologie. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 197 s. ISBN 80-7178-165-7. info
- ALTMANN, Antonín. Metody a zásady ve výuce biologii. Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1975, 285 s. URL info
- ALTMANN, Antonín. Didaktické zásady ve výuce biologii : (kapitola z didaktiky biologie). Vyd. 1. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1971, 65 s. info
- Výukové metody
- Formy výuky: hromadná - frontální, skupinová - homogenní, skupinová - heterogenní. Výukové metody: přednáška, vysvětlování, demonstrace, pokus, pozorování.
- Metody hodnocení
- Metody hodnocení:
písemné vypracování materiálů do "Portfólia začínajícího učitele přírodopisu"
prezentace vybrané metody (mikrovýstup)
písemný test
Kritéria hodnocení:
aktivní účast na cvičeních (povolena je 1 absence)
mikrovýstup (názorná ukázka využití vybrané metody ve výuce přírodopisu)
správné vyhotovení materiálů do Portfólia začínajícího učitele přírodopisu
splnění písemného testu (zisk aspoň 75 % bodů) - Navazující předměty
- Informace učitele
- „Portfolio začínajícího učitele přírodopisu“ bude obsahovat následující materiály:
vyplněný hospitační záznam z hodiny přírodopisu
rozpracování vybrané monologické metody pro hodinu přírodopisu
návrh pozorování pro hodinu přírodopisu
návrh pokusu pro hodinu přírodopisu
návrh aktivizační metody pro hodinu přírodopisu
rozpracování mikrovýstupu – prezentace vybrané výukové metody - Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
- Statistika zápisu (podzim 2017, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/BIp023