FF FNZAkJ Učitelství základů společenských věd pro střední školy
Název anglicky: Upper Secondary School Teacher Training in Social Studies Basics
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština čeština
Zahrnut v programu: FF N-ZA_ Učitelství základů společenských věd pro střední školy

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Státní zkouška má tyto části:

    1. Obhajoba diplomové práce: studující nejprve s pomocí předem připravené prezentace představí svoji práci, poté se vyjádří k oponentovým poznámkám, k připomínkám vedoucího práce i k otázkám komise. Hodnocena je kvalita diplomové práce, adekvátnost prezentace a přesvědčivost odpovědí.

    2. Zkouška ze základů společenských věd
    Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:
    * Filozofie v období antiky * Filozofie v období středověku * Filozofie v období renesance * Filozofie v období novověku * Filozofie v 18. století * Filozofie v 19. století * Filozofie ve 20. století * Filozofie, věda a náboženství * Základní problémy etiky * Základní problémy sociologie * Základní problémy religionistiky * Základní problémy psychologie * Základní problémy politologie

    3. Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských věd
    Uchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:
      a) vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
      b) uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
      c) navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností, kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.
    Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:
    Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje) * Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena * Socializace, vznik sociálních vazeb * Komunikace (verbální, neverbální) * Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita * Demokracie, volby * Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …) * Stát (znaky, typy, formy, funkce) * Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost) * Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení * Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy) * Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny) * Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav * Globální problémy * Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy * Tržní mechanismus * Role státu v tržní ekonomice

    4. Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky
    Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika.

  • Studijní povinnosti
    Celkový požadovaný počet kreditů za studium jednooborového plánu Učitelství základů společenských pro střední školy 120:
    Předměty pedagogicko-psychologického základu 24 kreditů
    Předměty k diplomové práci 18 kreditů:
        4 kredity za Projekt diplomové práce
      14 kreditů za Semináře k diplomové práci

    Povinné oborové předměty 78 (A) kreditů:
      24 kreditů za předměty k pedagogické praxi
      24 kreditů za didaktické předměty
      30 kreditů za oborové předměty

    Povinně volitelné předměty 0 (B) kreditů
    Volitelné předměty 0 (C) kreditů
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Návrh témat kvalifikačních prací:
    Interdisciplinarita ve výuce ZSV
    Středoškolská učebnice jako cesta k filozofii
    Výuka logiky a kritického myšlení v rámci ZSV
    Filozofická praxe a poradenství
    Výuka etiky na středních školách

    Témata obhájených prací:
    Výuka práva na gymnáziích (autor: Mgr. Tomáš Juriga)
    https://is.muni.cz/th/gpc7s/

    Od liberalismu k anarchokapitalismu (autor: Mgr. Mateusz Zwyrtek)
    https://is.muni.cz/th/ykqgc/

    Význam subkulturních a kontrakulturních hnutí na utváření veřejného prostoru (autor: Mgr. Jan Krekáň)
    https://is.muni.cz/th/l5vyi/

    Pedagogické systémy vybraných novověkých filosofů (autor: Mgr. Veronika Ďásková)
    https://is.muni.cz/th/hxgy4/

    Mediální výchova na středních školách a její etické aspekty (autor: Mgr. et Mgr. Michaela Kalinová)
    https://is.muni.cz/th/mzt6o/

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologický základ

Pedagogicko-psychologická a obecně didaktická část učitelského studia je realizována společně pro celou fakultu. Výuku zajišťuje Ústav pedagogických věd FF MU a Psychologický ústav FF MU.

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:SUK001Psychologie pro učitele I I. Burešovázk 2/0/0 blokově (24 hodin za semestr).4 1P
FF:SUK002Školní pedagogika K. Šeďovázk 18/0/04 1P
FF:SUK003Školní didaktika K. Šeďovázk 18/0/04 2P
FF:SUK004Psychologie pro učitele II I. Burešovázk 2/0/0 blokově (24 hodin za semestr).4 2P
FF:SUK005Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika B. Lazarovázk 18/0/04 3P
FF:SUK006Kompendium pro učitele K. Šeďovázk 18/0/04 --
24 kreditů

Předměty k diplomové práci

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PHUZDMPMagisterská diplomová práce R. Brázdaz 0/0/0- --
FF:PHUZKPDProjekt magisterské diplomové práce R. Brázdaz 0/0/0 18 hodin za semestr.4 2P
FF:PHUZKSD1Seminář k magisterské diplomové práci I R. Brázdaz 0/0 10 hodin za semestr.7 3P
FF:PHUZKSD2Seminář k magisterské diplomové práci II R. Brázdaz 0/0 10 hodin za semestr.7 4P
18 kreditů

Povinné předměty

Praxe

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:ZSVPP01JPedagogická praxe I pro jednooborové studenty J. Vojtaz 0/0/06 2-
FF:ZSVPP02JPedagogická praxe II pro jednooborové studenty J. Vojtaz 0/0/06 3-
FF:ZSVPP03JPedagogická praxe III pro jednooborové studenty J. Vojtaz 0/0/06 4-
FF:ZSVRS01JReflektivní seminář k pedagogické praxi I pro jednooborové studenty J. Vojtazk 1/1/02 2-
FF:ZSVRS02JReflektivní seminář k pedagogické praxi II pro jednooborové studenty J. Vojtazk 1/1/02 3-
FF:ZSVRS03JReflektivní seminář k pedagogické praxi III pro jednooborové studenty J. Vojtazk 1/1/02 4-
24 kreditů

Didaktika

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
FF:PHUZKDD1Didaktická dílna I M. Pichazk 0/0/0 18 hodin za semestr.10 1P
FF:PHUZKDD2Didaktická dílna II R. Brázdazk 0/0/0 18 hodin za semestr.10 2P
FF:PHUZKDF1Didaktika filozofie a základů společenských věd J. Vojtaz 0/0/0 18 hodin za semestr.4 3P
24 kreditů

Oborové předměty

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
ESF:BKP_ZAPRZáklady práva P. Dvořákovázk 0/0/0 tutorial 12 hodin.6 1P
FF:PHUZZLZáklady logiky a kritického myšlení R. Bělohradz 0/0 komb. studium: e-learning + prezenční výuka dvakrát za semestr.2 1P
ESF:BKE_ZEKOZáklady ekonomie M. Jandovázk 0/0/0 tutorial 12 hodin.4 2P
FF:PHV151KZáklady sociologie D. Lužnýzk 1/1/0 kombinovaná forma: 16 hodin/semestr.6 2P
FF:PHV152KZáklady religionistiky D. Lužnýk 1/1/0 kombinovaná forma: 16 hodin/semestr.5 3P
FF:PHUZKETZáklady etiky R. Brázdazk 0/0/0 18 hodin za semestr.5 3P
FF:PHV176KÚvod do psychologie M. Blatnýzk 2/0/0 kombinovaná forma: 16 hodin/semestr.6 4P
34 kreditů