Průchod studijním plánem
navazující kombinovaný jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: FF N-ZA_ Učitelství základů společenských věd pro střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní zkouška má tyto části:
1. Obhajoba diplomové práce: studující nejprve s pomocí předem připravené prezentace představí svoji práci, poté se vyjádří k oponentovým poznámkám, k připomínkám vedoucího práce i k otázkám komise. Hodnocena je kvalita diplomové práce, adekvátnost prezentace a přesvědčivost odpovědí.
2. Zkouška ze základů společenských věd
Tato část zkoušky zahrnuje následující tematické okruhy, z nichž budou zadány dvě otázky:
* Filozofie v období antiky * Filozofie v období středověku * Filozofie v období renesance * Filozofie v období novověku * Filozofie v 18. století * Filozofie v 19. století * Filozofie ve 20. století * Filozofie, věda a náboženství * Základní problémy etiky * Základní problémy sociologie * Základní problémy religionistiky * Základní problémy psychologie * Základní problémy politologie3. Zkouška z didaktiky filozofie a základů společenských věd
Uchazeč se opírá o znalost didaktických postupů a výukových metod. Je obeznámen s obsahovými a metodickými požadavky formulovanými v závazných školských dokumentech: v Rámcovém vzdělávacím programu pro gymnázia (vzdělávací oblast Člověk a společnost, předmět Občanský a společenskovědní základ) a v Rámcovém vzdělávacím programu odborného vzdělávání (průřezové téma Občan v demokratické společnosti). Na základě těchto znalostí bude u státní zkoušky zadáno jedno téma z uvedených témat Občanského a společenskovědního základu. Posluchač:
a) vyloží zadané téma z uvedeného souboru z hlediska obsahového,
b) uvede vhodné metody a formy, učebnice, výukové texty, pomůcky, didaktickou techniku apod., které by se s ohledem na téma uplatnily ve výuce,
c) navrhne nejvhodnější metody posuzování a hodnocení znalostí (eventuálně dovedností, kompetencí) žáků při výuce určeného tématu.
Témata Občanského a společenskovědního základu pro střední školy:
Osobnost (základní charakteristika, důležité momenty vývoje) * Psychologie běžného života, člověk v zátěžových situacích, psychohygiena * Socializace, vznik sociálních vazeb * Komunikace (verbální, neverbální) * Sociální skupiny, status, role, sociální mobilita * Demokracie, volby * Lidská práva (vč. základních dokumentů, organizací …) * Stát (znaky, typy, formy, funkce) * Politický systém (stát, politické organizace, občanská společnost) * Ústava ČR – státní moci a jejich institucionální vymezení * Právo (funkce, typy, zdroje, právní normy a předpisy) * Systém práva v Česku (odvětví práva a jejich hlavní prameny) * Česko v mezinárodních organizacích; evropská integrace – vývoj, smysl, aktuální stav * Globální problémy * Základní makroekonomické kategorie a jejich vztahy * Tržní mechanismus * Role státu v tržní ekonomice4. Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky
Zkouška z pedagogicko-psychologických předmětů a školní didaktiky je písemná a zahrnuje témata, která jsou náplní těchto předmětů: Psychologie pro učitele I, II, Školní pedagogika, Školní didaktika a Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika. - Studijní povinnostiCelkový požadovaný počet kreditů za studium jednooborového plánu Učitelství základů společenských pro střední školy 120:
Předměty pedagogicko-psychologického základu 24 kreditů
Předměty k diplomové práci 18 kreditů:
4 kredity za Projekt diplomové práce
14 kreditů za Semináře k diplomové práci
Povinné oborové předměty 78 (A) kreditů:
24 kreditů za předměty k pedagogické praxi
24 kreditů za didaktické předměty
30 kreditů za oborové předměty
Povinně volitelné předměty 0 (B) kreditů
Volitelné předměty 0 (C) kreditů - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrh témat kvalifikačních prací:
Interdisciplinarita ve výuce ZSV
Středoškolská učebnice jako cesta k filozofii
Výuka logiky a kritického myšlení v rámci ZSV
Filozofická praxe a poradenství
Výuka etiky na středních školáchTémata obhájených prací:
Výuka práva na gymnáziích (autor: Mgr. Tomáš Juriga)
https://is.muni.cz/th/gpc7s/Od liberalismu k anarchokapitalismu (autor: Mgr. Mateusz Zwyrtek)
https://is.muni.cz/th/ykqgc/Význam subkulturních a kontrakulturních hnutí na utváření veřejného prostoru (autor: Mgr. Jan Krekáň)
https://is.muni.cz/th/l5vyi/Pedagogické systémy vybraných novověkých filosofů (autor: Mgr. Veronika Ďásková)
https://is.muni.cz/th/hxgy4/Mediální výchova na středních školách a její etické aspekty (autor: Mgr. et Mgr. Michaela Kalinová)
https://is.muni.cz/th/mzt6o/
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologický základ
Pedagogicko-psychologická a obecně didaktická část učitelského studia je realizována společně pro celou fakultu. Výuku zajišťuje Ústav pedagogických věd FF MU a Psychologický ústav FF MU.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:SUK001 | Psychologie pro učitele I | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUK002 | Školní pedagogika | zk | 4 | 1 | P |
FF:SUK003 | Školní didaktika | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUK004 | Psychologie pro učitele II | zk | 4 | 2 | P |
FF:SUK005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | 4 | 3 | P |
FF:SUK006 | Kompendium pro učitele | zk | 4 | - | - |
24 kreditů |
Předměty k diplomové práci
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PHUZDMP | Magisterská diplomová práce | z | - | - | - |
FF:PHUZKPD | Projekt magisterské diplomové práce | z | 4 | 2 | P |
FF:PHUZKSD1 | Seminář k magisterské diplomové práci I | z | 7 | 3 | P |
FF:PHUZKSD2 | Seminář k magisterské diplomové práci II | z | 7 | 4 | P |
18 kreditů |
Povinné předměty
Praxe
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:ZSVPP01J | Pedagogická praxe I pro jednooborové studenty | z | 6 | 2 | - |
FF:ZSVPP02J | Pedagogická praxe II pro jednooborové studenty | z | 6 | 3 | - |
FF:ZSVPP03J | Pedagogická praxe III pro jednooborové studenty | z | 6 | 4 | - |
FF:ZSVRS01J | Reflektivní seminář k pedagogické praxi I pro jednooborové studenty | zk | 2 | 2 | - |
FF:ZSVRS02J | Reflektivní seminář k pedagogické praxi II pro jednooborové studenty | zk | 2 | 3 | - |
FF:ZSVRS03J | Reflektivní seminář k pedagogické praxi III pro jednooborové studenty | zk | 2 | 4 | - |
24 kreditů |
Didaktika
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
FF:PHUZKDD1 | Didaktická dílna I | zk | 10 | 1 | P |
FF:PHUZKDD2 | Didaktická dílna II | zk | 10 | 2 | P |
FF:PHUZKDF1 | Didaktika filozofie a základů společenských věd | z | 4 | 3 | P |
24 kreditů |
Oborové předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
ESF:BKP_ZAPR | Základy práva | zk | 6 | 1 | P |
FF:PHUZZL | Základy logiky a kritického myšlení | z | 2 | 1 | P |
ESF:BKE_ZEKO | Základy ekonomie | zk | 4 | 2 | P |
FF:PHV151K | Základy sociologie | zk | 6 | 2 | P |
FF:PHV152K | Základy religionistiky | k | 5 | 3 | P |
FF:PHUZKET | Základy etiky | zk | 5 | 3 | P |
FF:PHV176K | Úvod do psychologie | zk | 6 | 4 | P |
34 kreditů |