PdF P13102 Special Education (Specialization 1 - Speech and Hearing Impairments)
Název anglicky: Special Education (Specialization 1 - Speech and Hearing Impairments)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: angličtina angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education

Informace o studiu

  • Součásti SZZ a jejich obsah
    Final State Examination (FSE) structure
    Compulsory subject
    Pedagogy and Psychology (common ground)
    Diploma Thesis Defence (if assigned to a department. Although if it will be assigned to another department, such as Dept. of psychology, the topic will always focused on Special pedagogy)
    Special Education (test)
    Speech Therapy
    Hearing Impairments

    Optional course
    Specific Learning Disabilities

    The FSE focuses on thematic areas for the acquisition of deepened knowledge from the field of inclusive and special pedagogy and from the patopsychology. Furthermore, it is focused on the following competencies of students - wide professional knowledge and skills from special pedagogy focusing on speech therapy and education of individuals with hearing impairment. Student has basic communication skills and knowledge; is able to apply approaches in nurturing and education of pupils with special educational needs in the practice; student manages the work with pupils with SEN on the level of special pedagogy - special pedagogical diagnostics, individual educational plan, consultancy interview, group and individual work. Student knows and is able to use appropriate communication strategies for individuals of all ages with regard to their capabilities, skills and current life situations. Student is able to perform special pedagogical and counselling activities, is able to methodologically design and process research in the educational context of students with SEN and argue in favour of the chosen procedure.

    Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.

    Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika

    Struktura rigorózní zkoušky
    Část povinná
    - Filosofie
    - Patopscyhologie
    - Inkluzivní (speciální) pedagogika

    Část povinně volitelná (1 předmět)
    - Logopedie
    - Surdopedie
    - Psychopedie
    - Somatopedie
    - Oftalmopedi
    - Etopedie
    - Specifické poruchy učení
    - Souběžné postižení více vadami
    - Adiktologie
    - Speciální andragogika

    Obhajoba rigorózní práce
    Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt.
  • Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených prací
    Examples of topics of qualification theses and successfully defended thesis

    Qualification theses
    Specifics in the education of individuals with visual impairment on the given type of school
    Possibilities of using Montessori aids in the development of partial competencies of children and pupils with visual impairment
    Promoting professional orientation and career choices of pupils with visual impairment
    Family of a child with a combined disability / visual impairment
    The importance of visual therapy for people with visual impairment and for their families

    The defended theses
    Speech therapist from the perspective of voice professionals https://is.muni.cz/th/372113/pedf_m/
    Home care for people with acquired neurogenic disorder after stroke https://is.muni.cz/th/371746/pedf_m/
    Development of a pragmatic language plane in pupils of special elementary school https://is.muni.cz/th/409618/pedf_m/
    Analysis of pupils' skills with developmental dysphasia in 3rd year of primary school focused on speech therapy https://is.muni.cz/th/358297/pedf_m/
    Analysis of lexical-semantic language plane in intact pre-school age child https://is.muni.cz/th/324633/pedf_m/
    Diagnostics of communication skills in pre-school age children https://is.muni.cz/th/363360/pedf_m/

    Topics of defended rigorous thesis
    Secondary prevention after myocardial infarction
    Comprehensive education system in the statutory city of Brno
    The activities of the school counselling staff in the inclusive educational environment of mainstream schools
    Individuals with mental retardation as users of social services
    Complex care for patients with aphasia and their subjective view of the problem
    Determinants of sensory perception and possibilities of special-pedagogical support for individuals with multiple disabilities


    Defended qualification theses, including reviews, are stored in the archive of the final thesis is.muni.cz

Doporučený průchod studijním plánem

Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp200Strategie podpory matematické gramotnosti L. Pavlíčkovázk 0/2/03 1P
PdF:SPp228Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 K. Pančochazk 0/1/03 1Z
PdF:SZ6039Pedagogická psychologie P. Macekzk 1/1/04 1-
PdF:SZ6042Školní pedagogika H. Horkázk 1/0/02 2-
12 kreditů

Cizí jazyky

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:JVp017Angličtina pro speciální pedagogy - C R. Heroutz 0/2/03 1-
PdF:JVp018Angličtina pro speciální pedagogy - D R. Heroutzk 0/2/04 2-
7 kreditů

Speciálněpedagogický základ (14 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp201Strategie podpory funkční gramotnosti I. Jůzovázk 0/2/06 2Z
PdF:SPp202Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ D. Opatřilovák 0/2/04 3Z
PdF:SPp204Inkluzivní didaktika I. Fialovák 0/2/02 3Z
PdF:SPp206Internacionalizace oboru Speciální pedagogika V. Vojtováz 0/0/0- --
PdF:SPp526Komunikace osob se sluchovým postižením 1 R. Horákováz 0/2/02 1P
PdF:SPp527Komunikace osob se sluchovým postižením 2 R. Horákováz 0/2/02 2P
16 kreditů

Profilace (specializace) (29 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp210Patopsychologie 2 E. Řehulkak 1/0/03 1P
PdF:SPp229Obor: Specifické poruchy učení I. Jůzovázk 0/4/06 1P
PdF:SPp500Diagnostické domény žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením I. Bytešníkovák 0/4/04 4P
13 kreditů

Skupina 1

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp528Logopedie a surdopedie 1 - NKS I. Bytešníkovázk 0/2/04 2P
PdF:SPp529Logopedie a surdopedie 1 - sluchové postižení L. Vrbecká Doležalovázk 0/2/04 2P
PdF:SPp530Logopedie a surdopedie 2 - NKS V. Vojtovázk 0/2/04 3P
PdF:SPp531Logopedie a surdopedie 2 - sluchové postižení M. Štibrányiovázk 0/2/04 3P
16 kreditů

Skupina 2

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp514Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka 1 R. Horákovázk 0/4/08 2P
PdF:SPp515Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence jedinců se sluchovým postižením s podporou českého znakového jazyka 2 R. Horákovázk 0/4/08 3P
16 kreditů

Praxe (30 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp232Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi K. Pančochak 0/2/06 2Z
PdF:SPp519Odborná praxe souvislá 1 - LS V. Vojtováz 0/0/0 2 týdny.4 2P
PdF:SPp520Odborná praxe souvislá 2 - LS V. Vojtováz 0/0/0 3 týdny.4 3P
PdF:SPp521Odborná praxe souvislá 3 - LS V. Vojtováz 0/0/0 4 týdny.4 4P
PdF:SPp522Podpůrná opatření u žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením R. Horákovák 0/4/03 4P
PdF:SPp523Reflektivní seminář 1 - LS V. Vojtováz 0/2/03 2-
PdF:SPp524Reflektivní seminář 2 - LS V. Vojtováz 0/2/03 3-
PdF:SPp525Reflektivní seminář 3 - LS V. Vojtováz 0/2/03 4-
30 kreditů

Medicínská propedeutika (12 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SPp233Získané neurogenní poruchy komunikace P. Kopečnýk 0/2/03 4P
PdF:SPp234Balbutologie V. Vojtovák 0/2/03 2P
PdF:SPpK54Intervenční postupy – simulace u jedinců s narušenou komunikační schopností I. Bytešníkovák 0/2/03 3P
PdF:SPpK56Intervenční postupy - simulace u jedinců se sluchovým postižením R. Horákovák 0/2/03 3P
12 kreditů

Závěrečná práce (16 kr.)

Kód Název Garant Ukončení Rozsah Kreditů Semestr Profilace
PdF:SP_DPDiplomová práce I. Bytešníkováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 3P
PdF:SP_DPdDiplomová práce - Dokončení I. Bytešníkováz 0/0/1 Odevzdání DP.8 4P
PdF:SP_DPpDiplomová práce - Projekt V. Vojtováz 0/0/1 Individuální konzultace.4 2P
16 kreditů