PdF P13106 Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders)
Název anglicky: Special Education (Specialization 3 - Behavioral Disorders)
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
navazující prezenční se specializací, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahFinal State Examination FSE structure
Compulsory subject
Pedagogy and Psychology (common ground)
Diploma Thesis Defence (if assigned to a department. Although if it will be assigned to another department, such as Dept. of psychology, the topic will always focused on Special pedagogy)
Special Education (test)
Compulsory elective courses
Behavioural Disorders
Optional course
Specific Learning Disabilities
The FSE focuses on thematic areas for the acquisition of deepened knowledge from the field of inclusive and special pedagogy and from the patopsychology. Furthermore, it is focused on the following competencies of students - wide professional knowledge and skills from special pedagogy focusing on behaviour disorders. Student has basic communication skills and knowledge; is able to apply approaches in nurturing and education of pupils with special educational needs in the practice; student manages the work with pupils with SEN on the level of special pedagogy - special pedagogical diagnostics, individual educational plan, intervention, group and individual work.
Student is able to create and perform his/her own activities, reflect his/her abilities and skills and analyze the life situation of individuals with disabilities and choose the right procedure for intervention and support.
Student is able to perform special pedagogical and counselling activities, is able to methodologically design and process research in the educational context of students with SEN and argue in favour of the chosen procedure.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopscyhologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíPossible topics of qualification theses
Specific educational needs of students with behavioural disorders
Intervention strategies in children at risk of / with behavioural problems / behavioural disorders
Attitudes towards learning in pupils at risk of / with behavioural problems / behavioural disorders
Behavioural Disorders as a Barrier to Access the Education
ADHD as a risk of behavioural disorder
Quality of life as a perspective orientation in Education of individuals with behavioural disorders / in institutional and protective care/ in preventative educational care
Intervention of behavioural problems in inclusive school
Examples of good practice in intervention / support / guiding a child with a behavioural disorder
Behavioural disorders as a dynamic phenomenon
Behavioural disorder from the special educational needs perspective of the child
Risks of institutional education and special educational strategies to their eliminate in children at risk of/ with behavioural problems / behavioural disorders
The defended theses
Supporting an adult with moderate mental disabilities in a family environment. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/th/409631/pedf_m/?lang=cs
Adult women with Asperger syndrome. https://is.muni.cz/auth/th/322745/pedf_m/?info
Coping strategies in connection with the diagnosis of autistic spectrum disorders in a child
Teacher assistant position in the educational process in the system of elementary education
Topics of defended rigorous thesis
Secondary prevention after myocardial infarction
Comprehensive education system in the statutory city of Brno
The activities of the school counselling staff in the inclusive educational environment of mainstream schools
Individuals with mental retardation as users of social services
Complex care for patients with aphasia and their subjective view of the problem
Determinants of sensory perception and possibilities of special-pedagogical support for individuals with multiple disabilities
Defended qualification theses, including reviews, are stored in the archive of the final thesis is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp200 | Strategie podpory matematické gramotnosti | zk | 3 | 1 | P |
PdF:SPp228 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 1 | Z |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | - |
12 kreditů |
Cizí jazyky
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp017 | Angličtina pro speciální pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp018 | Angličtina pro speciální pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp201 | Strategie podpory funkční gramotnosti | zk | 6 | 2 | Z |
PdF:SPp202 | Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ | k | 4 | 3 | Z |
PdF:SPp204 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 3 | Z |
PdF:SPp206 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | 2 | - |
PdF:SPp539 | Inkluzivní vzdělávání jedinců s poruchami chování | k | 4 | 1 | P |
16 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp210 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SPp229 | Obor: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | P |
PdF:SPp542 | Poruchy chování 1 - poradenství, diagnostika a intervence | zk | 8 | 2 | P |
PdF:SPp543 | Poruchy chování 2 - poradenství, diagnostika a intervence | zk | 8 | 3 | P |
PdF:SPp544 | Diagnostické domény žáků s poruchami chování | k | 4 | 4 | P |
29 kreditů |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPp232 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SPp540 | Podpůrná opatření u jedinců s poruchami chování | k | 3 | 4 | P |
PdF:SPp561 | Odborná praxe souvislá 1 - PCH | z | 4 | 2 | P |
PdF:SPp562 | Odborná praxe souvislá 2 - PCH | z | 4 | 3 | P |
PdF:SPp563 | Odborná praxe souvislá 3 - PCH | z | 4 | 4 | P |
PdF:SPp564 | Reflektivní seminář 1 - PCH | z | 3 | 2 | - |
PdF:SPp565 | Reflektivní seminář 2 - PCH | z | 3 | 3 | - |
PdF:SPp566 | Reflektivní seminář 3 - PCH | z | 3 | 4 | - |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:IVp101 | Behaviorální přístupy v učení | k | 6 | 4 | P |
PdF:SPp541 | Krizová intervence | k | 6 | 3 | - |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |