PdF P13108 Special Education (Specialization 4 - Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders)
Název anglicky: Special Education (Specialization 4 - Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders)
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
navazující kombinovaný se specializací, vyučovací jazyk: angličtina
Zahrnut v programu: PdF N-SPZPA Special Education
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahFinal State Examination (FSE) structure
Compulsory subject
Pedagogy and Psychology (common ground)
Diploma Thesis Defence (if assigned to a department. Although if it will be assigned to another department, such as Dept. of psychology, the topic will always focused on Special pedagogy)
Special Education (test)
Compulsory elective courses
Intellectual Disabilities and Autism Spectrum Disorders
Optional course
Specific Learning Disabilities
The FSE focuses on thematic areas for the acquisition of deepened knowledge from the field of inclusive and special pedagogy and from the patopsychology. Furthermore, it is focused on the following competencies of students - wide professional knowledge and skills from special pedagogy focusing on mental impairment and autistic spectra disorder. Student has basic communication skills and knowledge; is able to apply approaches in nurturing and education of pupils with special educational needs in the practice; student manages the work with pupils with SEN on the level of special pedagogy - special pedagogical diagnostics, individual educational plan, intervention, group and individual work.
Student is able to create and perform his/her own activities, reflect his/her abilities and skills and analyze the life situation of individuals with disabilities and choose the right procedure for intervention and support.
Student is able to perform special pedagogical and counselling activities, is able to methodologically design and process research in the educational context of students with SEN and argue in favour of the chosen procedure.
Státní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Student v případě zájmu může absolvovat i Státní rigorózní zkoušky z oboru Speciální pedagogika
Struktura rigorózní zkoušky
Část povinná
- Filosofie
- Patopscyhologie
- Inkluzivní (speciální) pedagogika
Část povinně volitelná (1 předmět)
- Logopedie
- Surdopedie
- Psychopedie
- Somatopedie
- Oftalmopedi
- Etopedie
- Specifické poruchy učení
- Souběžné postižení více vadami
- Adiktologie
- Speciální andragogika
Obhajoba rigorózní práce
Student se zaměřuje na řešení konkrétního výzkumného tématu, které je v souladu s výzkumným zaměřením katedry, které byla udělená akreditace pro rigorózní řízení pro příslušný studijní program. Rigorózní práce je zpracována obvykle v rozsahu cca 100 stran, z toho cca polovinu textu tvoří teoretická východiska a druhou polovinu výzkumný projekt. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíPossible topics of qualification theses
Reading workshops for students with mild mental disabilities
Utilization of the Good Start-up Methods to the development of graphomotor skills in students with Mild Mental Impairment
Using the concept of basal stimulation and snoezelen at the special elementary school
Approaches to pupils with mild mental impairment and associated attention deficit disorder from the perspective of family and school
Analysis leisure-time education of pupils with ASP in the natural sciences
The development of communication skills in pupils with autistic spectrum disorder using Educational-Evaluation Profile
The defended theses
Supporting an adult with moderate mental disabilities in a family environment. Retrieved from https://is.muni.cz/auth/th/409631/pedf_m/?lang=cs
Adult women with Asperger syndrome. https://is.muni.cz/auth/th/322745/pedf_m/?info
Coping strategies in connection with the diagnosis of autistic spectrum disorders in a own child
Teacher assistant position in the educational process in the system of elementary education
Self-concept of the family of child with Down syndrome in an inclusive society
Topics of defended rigorous thesis
Secondary prevention after myocardial infarction
Comprehensive education system in the statutory city of Brno
The activities of the school counselling staff in the inclusive educational environment of mainstream schools
Individuals with mental retardation as users of social services
Complex care for patients with aphasia and their subjective view of the problem
Determinants of sensory perception and possibilities of special-pedagogical support for individuals with multiple disabilities
Defended qualification theses, including reviews, are stored in the archive of the final thesis is.muni.cz
Doporučený průchod studijním plánem
Pedagogicko-psychologická propedeutika (19 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPk200 | Strategie podpory matematické gramotnosti | zk | 3 | 1 | P |
PdF:SPk230 | Metodologie speciálně pedagogického výzkumu 2 | zk | 3 | 1 | Z |
PdF:SZ6049 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | - |
PdF:SZ6051 | Školní pedagogika | zk | 4 | 2 | - |
14 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVk014 | Angličtina pro speciální pedagogy II | zk | 4 | 1 | - |
4 kredity |
Speciálněpedagogický základ (14 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPk201 | Strategie podpory funkční gramotnosti | zk | 4 | 2 | Z |
PdF:SPk202 | Strategie podpory v učení a práce s žáky se speciálními vzdělávacími potřebami na ZŠ | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:SPk204 | Inkluzivní didaktika | k | 2 | 3 | Z |
PdF:SPk206 | Internacionalizace oboru Speciální pedagogika | z | - | - | - |
PdF:SPk545 | Narušená komunikační schopnost u dětí předškolního věku | zk | 4 | 1 | - |
14 kreditů |
Profilace (specializace) (29 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPk210 | Patopsychologie 2 | k | 3 | 1 | P |
PdF:SPk231 | Obor: Specifické poruchy učení | zk | 6 | 1 | P |
PdF:SPk502 | Diagnostické domény žáků s tělesným, zrakovým a mentálním postižením | k | 4 | 4 | P |
PdF:SPk548 | Mentální postižení a PAS 1 - lehké a středně těžké postižení | zk | 8 | 2 | P |
PdF:SPk549 | Mentální postižení a PAS 2 - těžké mentální postižení a PAS | zk | 8 | 3 | P |
29 kreditů |
Praxe (30 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SPk232 | Jednopřípadové výzkumné strategie v praxi | k | 6 | 2 | Z |
PdF:SPk547 | Podpůrná opatření u jedinců se zrakovým, tělesným a mentálním postižením a PAS | k | 4 | 4 | P |
PdF:SPk567 | Odborná praxe souvislá 1 - MP-PAS | z | 10 | 3 | P |
PdF:SPk568 | Odborná praxe souvislá 2 - MP-PAS | z | 10 | 4 | P |
30 kreditů |
Medicínská propedeutika (12 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:IVk101 | Behaviorální přístupy v učení | k | 6 | 4 | P |
PdF:SPk546 | Poruchy autistického spektra | zk | 6 | 2 | P |
12 kreditů |
Závěrečná práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SP_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:SP_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
PdF:SP_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
16 kreditů |