Průchod studijním plánem
PdF NVV2Scp Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
Název anglicky: Secondary School Teacher Training in Arts and Visual Creative Works
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština![čeština čeština](/pics/flags_svg/cz.svg)
Zahrnut v programu: PdF N-VV2S Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
navazující prezenční jednooborový, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PdF N-VV2S Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy
Informace o studiu
- Součásti SZZ a jejich obsahStátní závěrečná zkouška z pedagogiky a psychologie je zkouškou způsobilosti, v níž student/ka prokazuje poznatky ze základních pedagogických a psychologických disciplín, propojuje je, začleňuje do teoretických souvislostí a vyvozuje z nich praktické implikace. Student/ka se na zkoušku připraví dle stanovených okruhů s oporou o odborné publikace (včetně výsledků pedagogického a psychologického výzkumu) a studentské portfolio (přípravy na vyučovací hodiny, videonahrávky, písemné sebereflexe, seminární práce, portfoliové úkoly atd.). Důraz je kladen na kritické uchopení poznatků, jejich vzájemné propojení, vztažení k dosavadní pedagogické zkušenosti studenta/studentky a k řešení pedagogicko-psychologických problémů ve výukové praxi. Zkouška z pedagogiky a psychologie je hodnocena jednou známkou.
Požadavky kladené na uchazeče a uchazečky při státní závěrečné zkoušce vycházejí z cílů, které jsou vyjádřeny v profilu absolventa vysokoškolského magisterského studia výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy – zde jsou formulovány standardní tvůrčí schopnosti, vědomosti a pedagogické předpoklady
nezbytné k dosažení způsobilosti pro práci učitele výtvarné výchovy a vizuální tvorby. Státní závěrečná zkouška navazuje na vykonané dílčí zkoušky, na zkoušku bakalářskou a na práce vytvořené během studia podle požadavků učebních plánů.
Zkouška se koná formou ústního pohovoru a z jednoho oboru trvá zpravidla 20 až 30 min, u jednooborového programu 35-50 minut. Studující má v tematice, kterou si losem zvolí, prokázat mj. schopnost vymezit a utřídit základní pojmy, uvést v souvislostech hlavní problémové linie (události, díla, osobnosti aj.), v rámci dané tematiky prezentovat i své vlastní oborové zkušenosti a své závěry kultivovaně v uceleném projevu přednést a s porozuměním odborně reagovat na doplňující otázky k tématu.
V každé otázce jsou obsaženy dva základní okruhy problematiky:
– dějiny a teorie výtvarné a vizuální kultury
– teorie vyučování a didaktika výtvarné výchovy a vizuální tvorby
Student předkládá státnicové komisi Profesní portfolio, které se stává součástí ukončení studia na KVV PdF MU. Reprezentuje studentku – studenta jednak po stránce praktických výkonů, dosažených v průběhu studia a jednak po stránce jeho způsobilosti k výkonu pedagogické profese. Je tedy složeno ze dvou částí – v první části je obsažen přehled výtvarných aktivit autora doplněný fotodokumentací, jednotlivé fotografie jsou označeny standardním popisem, ve druhé části je předkládán textový soubor reflektující pedagogickou praxi provázený fotodokumentací. Rozsah portfolia není přesně stanoven, je však požadována profesionální grafická úprava, portfolio je předkládáno v tištěné podobě a je odevzdáváno přímo státnicové komisi. Po ukončení zkoušky je vráceno autorům. - Návrh témat kvalifikačních prací a témata obhájených pracíNávrhy okruhů témat:
- Materiál podnětem a inspirací tvorby, tvůrčí postupy a objevování nových možností.
- Rytmus a repetitivní procesy v přírodních systémech a jejich odezva v současném umění.
- Použití výzdobných prvků, motivů, znaků a symbolů a jejich stylizací ve výtvarném umění v historických obdobích a v současném umění.
- Fenomén kniha. Hledání nových, netradičních forem zpracování knihy jako výtvarného objektu.
- Tělo jako prostředek výtvarného vyjádření.
- Papír v rozmanitých formách jako materiál a prostředek výtvarné výchovy.
- Umění jako sociální komunikace v soudobém výtvarném projevu.
- Výtvarná kultura a multimedia ve výtvarné výchově.
- Společenská úloha současného umění.
- Mimoškolní formy kontaktu s výtvarným uměním.
- Autorská kniha.
- Výtvarné vyjadřovací prostředky a možnosti jejich uplatnění v pedagogické praxi.
- Současné trendy ve výtvarné výchově.
- Výtvarné projekty na ZŠ, SŠ a ZUŠ.
- Výtvarná výchova v integrovaném pojetí.
- Dětský výtvarný projev ve výtvarné výchově.
- Videoinstalace.
- Dokument – video jako demokratické medium.
- Animace ve videu.
- Jazyk výtvarného umění a smysl výtvarné výchovy.
- Profil současné výtvarné pedagogiky v kontextu holistické pedagogiky.
- Socializační a individualizační aspekty výtvarné tvorby dětí a mládeže.
- Výtvarnost odpadového materiálu.
- Portrét hlavy jako sochařský problém.
- Pojetí sochařské figury v dějinách umění.
- Geometrické a konstruktivní tendence v grafice. Autorský cyklus.
- Proces v čase jako téma grafické tvorby.
- Akce, její příprava a realizace.
- Možnosti malířské tvorby.
- Experiment v umění.
- Světlo jako materiál
Obhájené práce:
HON, Michael. Redukce abstrakce [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-12-23]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/385308/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
ŠEVČÍK, Andrej. Mezi plochou a prostorem [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-12-23]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/396627/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
KŘÍŽ, Šimon. Vnitřní realita a vnější obrazy [online]. Brno, 2017 [cit. 2017-12-23]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/411382/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
RUFFEROVÁ, Jitka. Ve světle [online]. Brno, 2016 [cit. 2017-12-23]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/435164/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
TAJOVSKÁ, Eva. Hladinou těla [online]. Brno, 2015 [cit. 2017-12-23]. Dostupné z: <https://is.muni.cz/th/265368/pedf_m/>. Diplomová práce. Masarykova univerzita, Pedagogická fakulta. Vedoucí práce Petr Kamenický.
Doporučený průchod studijním plánem
Učitelská propedeutika (20 kr.)
Povinné předměty
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6039 | Pedagogická psychologie | zk | 4 | 1 | Z |
PdF:SZ6042 | Školní pedagogika | zk | 2 | 2 | Z |
PdF:SZ6046 | Pedagogicko-psychologická diagnostika v práci učitele | k | 3 | 3 | Z |
PdF:SZ6061 | Seminář ke školní pedagogice | z | 2 | 1 | Z |
11 kreditů |
Povinně volitelné předměty
Student během studia zapisuje jeden z nabízených předmětů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6047 | Školský a školní management | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6048 | Inkluzivní vzdělávání | z | 2 | 1 | P |
PdF:SZ6069 | Alternativní a inovativní pedagogika | z | 2 | 1 | P |
6 kreditů |
Cizí jazyk
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:JVp013 | Angličtina pro pedagogy - C | z | 3 | 1 | - |
PdF:JVp014 | Angličtina pro pedagogy - D | zk | 4 | 2 | - |
7 kreditů |
Oborová část (60 kr.)
Povinné předměty (P+PV 53 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:GPm016 | Základy provozu umění | z | 2 | 3 | Z |
PdF:VIm001 | Aspekty umělecké tvořivosti 1 | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VIm002 | Aspekty umělecké tvořivosti 2 | k | 3 | 2 | Z |
PdF:VIm003 | Aspekty umělecké tvořivosti 3 | zk | 4 | 3 | Z |
PdF:VIm005 | Autorská prezentace 1 | zk | 4 | 1 | P |
PdF:VIm006 | Autorská prezentace 2 | zk | 4 | 2 | P |
PdF:VIm007 | Tvorba výstav | k | 3 | 2 | P |
PdF:VIm008 | Ateliér materiálů a technologií 1 | z | 3 | 1 | P |
PdF:VIm009 | Ateliér materiálů a technologií 2 | z | 3 | 2 | P |
PdF:VVm002 | Estetika | zk | 2 | 1 | Z |
PdF:VVm004 | Ateliér 1 | z | 3 | 1 | P |
PdF:VVm007 | Sociologie kultury | zk | 2 | 2 | Z |
PdF:VVm009 | Ateliér 2 | z | 3 | 2 | P |
PdF:VVm014 | Ateliér 3 | z | 3 | 3 | P |
PdF:VVm032 | Teorie umění | zk | 2 | 3 | Z |
PdF:VVm033 | Seminář k dějinám umění | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VVm034 | Rozšiřující kapitoly dějin umění | z | 2 | 2 | Z |
PdF:VVm035 | Vybraná témata umění 20. a 21. století | z | 2 | 3 | Z |
PdF:VVm036 | Psychologie umění | z | 1 | 4 | Z |
PdF:VVm037 | Profesní portfolio | z | 3 | 4 | P |
53 kreditů |
Povinně-volitelné předměty
Volitelné předměty (7 kr.)
Uvedené předměty jsou pouze příkladem, student si vybírá z nabídky volitelných předmětů Pedagogické fakulty MU předměty v hodnotě 7 kreditů.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_SART1 | Socio-art 1 | k | 4 | 1 | - |
PdF:VV_SART2 | Socio-art 2 | k | 4 | 2 | - |
PdF:VV_TKM | Tvorba komiksu | z | 2 | 2 | - |
PdF:VV_TTK | Teorie a tvorba komiksu | z | 2 | 1 | - |
12 kreditů |
Oborové didaktiky (10 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VIm038 | Alternativní umělecko-pedagogické projekty | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VVm003 | Didaktika 1 - Historie výtvarné pedagogiky | z | 2 | 1 | Z |
PdF:VVm008 | Didaktika 2 - Intermediální výukové modely | zk | 3 | 2 | Z |
PdF:VVm031 | Didaktika 3 - Výtvarná dílna, participativní projekt a kurilulární dokumenty na ZŠ a SŠ | zk | 3 | 3 | Z |
10 kreditů |
Praxe (14 kr.)
Předmět SZ6041 studenti absolvují dvakrát (v 1. a 2. semestru) a získají celkem 2 kredity.
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:SZ6099 | Učitelská praxe 1 | z | 4 | 1 | P |
PdF:SZ6041 | Seminář k učitelské praxi | z | 1*2 | 1 | P |
PdF:Vi6007 | Učitelská praxe 2 | z | 4 | 2 | P |
PdF:Vi6008 | Učitelská praxe 3 | z | 4 | 3 | P |
14 kreditů |
Diplomová práce (16 kr.)
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | Profilace |
PdF:VV_DPp | Diplomová práce - Projekt | z | 4 | 2 | P |
PdF:VV_DP | Diplomová práce | z | 4 | 3 | P |
PdF:VV_DPd | Diplomová práce - Dokončení | z | 8 | 4 | P |
16 kreditů |