PdF:VIm001 Aspekty umělecké tvořivosti 1 - Informace o předmětu
VIm001 Aspekty umělecké tvořivosti 1
Pedagogická fakultapodzim 2024
- Rozsah
- 0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Mgr. et Mgr. Františka Orságová (pomocník) - Garance
- doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- VIm001/01: Út 8:00–9:50 učebna 15, F. Orságová, B. Rozbořil
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Učitelství výtvarné výchovy a vizuální tvorby pro základní a střední školy (program PdF, N-VV2S)
- Cíle předmětu
- První ze tří volně navazujících seminářů zkoumá, jak edukace uměním ovlivňuje lidskou schopnost jednat. Na základě podnětů z četby studenti v diskusi hledají didaktické formy, jež by mohly ve výtvarné výchově posilovat „aktivistické postoje“ ke světu. Texty konfrontují estetické přístupy s koncepty sociálních věd a filosofie, přičemž ústřední polaritu představuje dichotomie: užitek - hodnota. Seminář také rozvíjí návyky veřejné prezentace (1 přednesený referát z četby). Cílem kurzu je ukázat edukaci uměním jako formu pedagogického působení, která otvírá také k jinému pojetí jednání, než je účelově racionální jednání. Kurz chce ukázat zásadní roli hodnotově orientovaných postojů ve všech sférách činnosti (vč. vědy a techniky). Hledá didaktické formy výtvarné výchovy, jež by posilovaly dispozici k jednání na veřejnosti - tvořivému a hravému, „vnějškově neužitečnému“, ale smysluplnému, tvořivému a odvážnému.
- Výstupy z učení
- 1) Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. 2) Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. 3) Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice a argumentovat v jeho prospěch.
- Osnova
- 1) aristotelské rozlišení sfér lidské aktivity (v podání H. Arendtové, či interpretaci V. Umlaufa), vita aktiva, vita pasiva; 2) sociologické teorie jednání a typologie jednání: účelově racionální versus hodnotově racionální, hodnoty versus fakta; 3) racionální volba, její podmínky, alternativy (volnost versus determinace, autenticita a spontaneita, nejistota a odvaha); 4) zkušenost, postoj a promluva jako performativní akt (Dewey, Frankl) smysl versus fungování (Elias); 5) typologie a podmínky tvořivého jednání (Blažek/Olmrová); tradování versus inovování; 6) setkání a komunikace, dialog (versus diskuse, Gerzen); expresivní jednání, symbolické (gesto, stylizace) či rituální jednání (Mertonova klasifikace jednání); oběť/dar versus zisk/směna; 7) konflikt a boj jako aspekty produkce umění; kooperace, týmová práce; 8) gratuitní jednání: hra a rituál (teoretici hry: Fink, Huizinga, Caillois, Gadamer) versus rutinizace a odosobnění neúčelnost a altruismus (paradoxy altruismu) formy neúčelného jednání
- Literatura
- povinná literatura
- BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Masarykova univerzita, Brno, 2002.
- HUIZINGA, J. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Dauphin, Praha, 2000.
- doporučená literatura
- BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Krása a bolest: úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha, 1985.
- UMLAUF, V.: Evropské cesty k vlastnímu já. CDK, Brno 2002.
- NOHEJL, M.: Jednání, diskurz, kritika. Myslet společnost. SLON, Praha, 2007.
- MUCHA, I.: Symboly v jednání. Karolinum, Praha, 2000.
- PELCLOVÁ, N.: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, s. r. o., Praha, 2010.
- BELL, C.: Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford Univgersity Press, USA, 2009.
- BOURDIEU, P.: Teorie jednání Karolinum, Praha, 1998.
- PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 96-123).
- ARENDTOVÁ H.: Vita aktiva neboli O činném životě. OIKOYMENH, Praha, 2007.
- ŠVEC, O.: Filosofie jednání. OIKOYMENH, Praha, 2006.
- Výukové metody
- přednáška
- Metody hodnocení
- Test znalostí z celé látky (multiple choice); 25 - 30 otázek.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2024/VIm001