VIm001 Aspekty umělecké tvořivosti 1

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
prof. PaedDr. Radek Horáček, Ph.D. (cvičící)
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. Mgr. Blahoslav Rozbořil, Ph.D.
Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Jana Nedomová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra výtvarné výchovy – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
VIm001/01: Čt 14:00–15:50 učebna 15, B. Rozbořil
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
První ze tří volně navazujících seminářů zkoumá, jak edukace uměním ovlivňuje lidskou schopnost jednat. Na základě podnětů z četby studenti v diskusi hledají didaktické formy, jež by mohly ve výtvarné výchově posilovat „aktivistické postoje“ ke světu. Texty konfrontují estetické přístupy s koncepty sociálních věd a filosofie, přičemž ústřední polaritu představuje dichotomie: užitek - hodnota. Seminář také rozvíjí návyky veřejné prezentace (1 přednesený referát z četby). Cílem kurzu je ukázat edukaci uměním jako formu pedagogického působení, která otvírá také k jinému pojetí jednání, než je účelově racionální jednání. Kurz chce ukázat zásadní roli hodnotově orientovaných postojů ve všech sférách činnosti (vč. vědy a techniky). Hledá didaktické formy výtvarné výchovy, jež by posilovaly dispozici k jednání na veřejnosti - tvořivému a hravému, „vnějškově neužitečnému“, ale smysluplnému, tvořivému a odvážnému.
Výstupy z učení
1) Student zná základní pojmy a koncepty (odlišných) přístupů ke zkoumané otázce a to jak estetické tak sociologické. 2) Student umí aplikovat tuto znalost na konkrétní umělecké projevy i na pedagogický materiál. 3) Student je schopen zaujmout vlastní, prožité a promyšlené stanovisko k problematice a argumentovat v jeho prospěch.
Osnova
  • 1) aristotelské rozlišení sfér lidské aktivity (v podání H. Arendtové, či interpretaci V. Umlaufa), vita aktiva, vita pasiva; 2) sociologické teorie jednání a typologie jednání: účelově racionální versus hodnotově racionální, hodnoty versus fakta; 3) racionální volba, její podmínky, alternativy (volnost versus determinace, autenticita a spontaneita, nejistota a odvaha); 4) zkušenost, postoj a promluva jako performativní akt (Dewey, Frankl) smysl versus fungování (Elias); 5) typologie a podmínky tvořivého jednání (Blažek/Olmrová); tradování versus inovování; 6) setkání a komunikace, dialog (versus diskuse, Gerzen); expresivní jednání, symbolické (gesto, stylizace) či rituální jednání (Mertonova klasifikace jednání); oběť/dar versus zisk/směna; 7) konflikt a boj jako aspekty produkce umění; kooperace, týmová práce; 8) gratuitní jednání: hra a rituál (teoretici hry: Fink, Huizinga, Caillois, Gadamer) versus rutinizace a odosobnění neúčelnost a altruismus (paradoxy altruismu) formy neúčelného jednání
Literatura
    povinná literatura
  • BABYRÁDOVÁ, H.: Rituál, umění a výchova. Masarykova univerzita, Brno, 2002.
  • HUIZINGA, J. Homo ludens. O původu kultury ve hře. Dauphin, Praha, 2000.
    doporučená literatura
  • BLAŽEK, B., OLMROVÁ, J.: Krása a bolest: úloha tvořivosti, umění a hry v životě trpících a postižených. Praha, 1985.
  • UMLAUF, V.: Evropské cesty k vlastnímu já. CDK, Brno 2002.
  • NOHEJL, M.: Jednání, diskurz, kritika. Myslet společnost. SLON, Praha, 2007.
  • MUCHA, I.: Symboly v jednání. Karolinum, Praha, 2000.
  • PELCLOVÁ, N.: Filosofické základy pedagogické antropologie. Portál, s. r. o., Praha, 2010.
  • BELL, C.: Ritual Theory, Ritual Practice. Oxford Univgersity Press, USA, 2009.
  • BOURDIEU, P.: Teorie jednání Karolinum, Praha, 1998.
  • PERNIOLA, Mario. Estetika 20. století. Praha: Nakladatelství Karolinum, 2000 (pp. 96-123).
  • ARENDTOVÁ H.: Vita aktiva neboli O činném životě. OIKOYMENH, Praha, 2007.
  • ŠVEC, O.: Filosofie jednání. OIKOYMENH, Praha, 2006.
Výukové metody
přednáška
Metody hodnocení
Test znalostí z celé látky (multiple choice); 25 - 30 otázek.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2024.