Průchod plánem CŽV
profesní vzdělávání, prezenční, vyučovací jazyk: čeština
Zahrnut v programu: PřF C-SPED Studium pedagogiky pro učitele druhého stupně základní školy a učitele střední školy
Charakteristika plánu CŽV
- Představení plánu CŽV (cíle vzdělávání)Absolvent získá znalosti a dovednosti v oblasti pedagogiky, obecné i oborové didaktiky a psychologie, které jsou nezbytnou součástí odborné kvalifikace pedagogických pracovníků. Znalosti a dovednosti získané studiem pedagogiky umožní absolventům kvalifikovaný výkon pedagogické praxe. Účastníci budou během studia vedeni k tomu, aby cíleně rozvíjeli kompetence stanovené kompetenčním rámcem absolventů a absolventek učitelských programů. Současně budou mít vytvořené podmínky pro to, aby míru rozvoje svých kompetencí sami průběžně vyhodnocovali a v návaznosti na to si stanovovali vhodné další cíle profesního rozvoje. Konkrétní cíle jsou vázány na jednotlivé předměty, teoretické i praktické.
- Cílová skupina
a) Současní učitelé přírodovědných předmětů na ZŠ nebo SŠ (v tzv. deficitních aprobacích), kteří si potřebují doplnit pedagogickou kvalifikaci.
b) Absolventi Mgr./Ing. studií vhodného oboru, kteří chtějí získat pedagogickou kvalifikaci pro učitelství přírodovědných předmětů.
c) Studenti NMgr. programů odborného studia na PřF MU, kteří chtějí ke svému Mgr. vzdělání získat pedagogickou kvalifikaci. Toto pouze za podmínky, že CŽV studium bude ukončeno současně anebo později než hlavní NMgr. obor studia.
- Výstupy z učeníAbsolventi dokážou připravovat a vést výuku za využití rozmanitých metod.
Absolventi dokáží motivovat a aktivizovat žáky, podporují demokratické principy ve třídě a ve škole.
Absolventi znají a dokáží využívat diagnostické a evaluační nástroje, pomocí kterých mohou identifikovat zvláštnosti prostředí a potřeby jednotlivých žáků.
Absolventi se orientují v možnostech hodnocení žáků i evaluace vlastní výuky.
Absolvent dokáže zasadit jednotlivá témata do historického, společenského a environmentálního kontextu.
Absolvent je schopen používat didaktickou techniku a adaptovat se na její vývoj.
- Uplatnění absolventaAbsolvent je plně kvalifikovaným učitelem fyziky pro všechny typy středních škol a pro druhý stupeň základní školy nebo nižší gymnázia. Má vlastní praktické zkušenosti s výukou fyziky na střední škole a základní znalosti o organizaci a provozu této školy. Kombinace získaných schopností rozšiřuje možnost uplatnění absolventa i na řadu dalších pozic vyžadujících přesné myšlení, zodpovědnou práci s daty, vysokou formulační způsobilost a dobrou komunikaci s lidmi.
- Průběh vzděláváníVýuka bude probíhat na Přírodovědecké fakultě MU (oborové didaktiky, předměty Reflexe pedagogické praxe a Reflektivní seminář), na Filozofické fakultě MU (předměty PP a obecná didaktika) a na spolupracujících středních školách (pedagogické praxe).
Forma vzdělávání je prezenční v celodenních blocích a ve 2–4hodinových blocích v pozdějších odpoledních hodinách. Podrobněji v části 3. Výuka nepřesáhne 8 výukových hodin v jednom dni.
- Podmínky ukončeníStudium bude ukončeno obhajobou písemné závěrečné práce (portfolio) a ústní zkouškou před nejméně tříčlennou zkušební komisí.
Závěrečná písemná práce je vystavěna na portfoliu, které představuje soubor materiálů a dokumentů, který zachycuje profesní vývoj studenta či studentky učitelství, jejich učení, pokroky a vize a dokládá je korespondujícími materiály z vlastní výuky i z pozorování výuky svého provázejícího učitele či své provázející učitelky. Portfolio je plněno průběžně během celého studia, přičemž kontrolním bodem jsou vždy konce semestrů, za které je stanoven minimální počet požadovaných výstupů.
Průchod plánem CŽV
Biologie
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
PřF:BCZV01 | Didaktika biologie | zk | 2+2 | - | |
PřF:BCZV02 | Seminář z didaktiky biologie | z | 2 | - | |
PřF:BCZV03 | Biologické školní pokusy | z | 2 | - | |
8 kreditů |
Společný PPZ + Praxe
Kód | Název | Ukončení | Kreditů | Semestr | |
FF:SPGPPU001 | Psychologie pro učitele I | z | - | - | |
FF:SPGPPU002 | Školní pedagogika | zk | - | - | |
FF:SPGPPU003 | Školní didaktika | zk | - | - | |
FF:SPGPPU004 | Psychologie pro učitele II | zk | - | - | |
FF:SPGPPU005 | Speciální pedagogika a pedagogická diagnostika | zk | - | - | |
FF:SPGPPU006 | Kompendium pro učitele | z | - | - | |
PřF:XCZV10 | Reflexe pedagogické praxe | z | - | - | |
PřF:XCZV11 | Pedagogická praxe 1 | z | - | - | |
PřF:XCZV12 | Pedagogická praxe 2 | z | - | - | |
PřF:XCZV13 | Pedagogická praxe 3 | z | - | - | |
PřF:XCZV14 | Reflektivní seminář | z | 2 | - | |
2 kredity |