CST:CZV_VT002 Počítačová podpora výuky M - Informace o předmětu
CZV_VT002 Počítačová podpora výuky matematiky
Celouniverzitní studiajaro 2001
- Rozsah
- 0/0. Ukončení: k.
- Vyučující
- prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc. (přednášející)
RNDr. Roman Plch, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Leni Lvovská, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Luděk Matyska, CSc.
Fakulta informatiky
Kontaktní osoba: prof. RNDr. Jiří Hřebíček, CSc. - Předpoklady
- Kurz je určen především pro učitele matematiky na středních školách. Využít ho mohou i učitelé pedagogických fakult připravujících budoucí učitele matematiky. U účastníků se předpokládá základní znalost práce s PC (asi v rozsahu kurzu Základy práce s ICT) a základy komunikace na Internetu (e-mail, Netscape nebo Internet Explorer). Samozřejmostí je znalost středoškolské matematiky.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 50 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/50, pouze zareg.: 0/50 - Mateřské obory/plány
- Výpočetní technika (program CST, C-CV)
- Cíle předmětu
- Cílem kurzu je získat znalosti k aktivnímu využití informačních (a komunikačních technologií) při výuce středoškolské
matematiky. Po absolvování kurzu se naučíte:
Využívat Internet nejen jako komunikační prostředek, ale především jako zdroj informací použitelných při výuce.
Pracovat s výukovým softwarem Cabri Géometre.
Pomocí Cabri demonstrovat demonstrovat žákům geometrické pojmy a výpočty probírané na střední škole. Připravovat úkoly pro samostanou práci studentů s Cabri. Rychle se orientovat a učit i v dalších programech podobného typu.
Pomocí dostupného software vytvářet na počítači grafy funkcí a geometrické objekty na podporu výuky matematiky a představivosti studentů.
Využít program Maple 6 umožňující symbolické výpočty na podporu výuky středoškolské matematiky:
Při zjednodušování a úpravách matematických výrazů. Při řešení rovnic a nerovností. V úvodu do základů matematické analýzy funkce jedné proměnné. - Osnova
- V úvodu budou frenkventanti kurzu seznámeni s obecnými zákonitostmi a aspekty používání počítačů při výuce matematiky. Budou popsány situace, kdy počítač pomáhá při výukovém procesu a naopak, tj. kdy je jeho použití spíše na škodu. Ukážeme, kde, kdy a jak používat počítač při výuce matematiky.
- 1.Využití Internetu pro učitele matematiky,
- V této části představíme Internet nejen jako komunikační prostředek, ale především jako zdroj informací, použitelných při výuce (tento kurz je příkladem i toho, jak lze Internetu využívat k distančnímu vzdělávání). V části zabývající se elektronickou poštou bude důraz kladen zejména na elektronické konference se vztahem k matematice. Podobně síťové noviny (Netnews) budou zaměřeny na skupiny se vztahem k matematice. V nejrozsáhlejší části věnované Webu se účastníci seznámí s nejvýznamnějšími informačními zdroji pro matematiku. Důraz bude dále kladen na vyhledávání v archivech volně šiřitelného software (Mathematics Archives, Software pro výuku geometrie, ...). Účastníci se naučí, jakým způsobem si mohou opatřit volně šiřitelný software, který je schopen mnohdy nahradit drahé komerční produkty. 2.Počítače ve výuce geometrie,
- Těžiště této části kurzu bude v práci s komerčním produktem - Cabri geometrie (nejrozšířenější software pro výuku geometrie u nás). Pro účastníky kurzu bude dostačující i volně šiřitelná demoverze. Řešeny budou úlohy o trojúhelníku, úlohy využívající shodnosti a podobnosti v rovině (otáčení, posunutí, stejnolehlost atd.). Dále pak konstrukce některých křivek (především kuželoseček). 3.Matematika v obrazech,
- V této části představíme vhodný komerční a nekomerční software pro vizualizaci matematických objektů jak v rovině, tak v prostoru. Zaměříme se především na vizualizaci matematických funkcí a geometrických objektů v prostoru pomocí Maple 6 a objasníme některé problémy, které při vizualizaci vznikají. 4.Symbolická matematika,
- Tato část bude věnována stručnému úvodu do problematiky symbolických výpočtů, jejich charakteristice a možnostem využití. Pomocí systému pro symbolické výpočty Maple 6 ukážeme základy manipulace s matematickými výrazy a pravidla pro využívaní tohoto typu softwaru. Dále ukážeme jak lze řešit pomocí Maple 6 rovnice a nerovosti. Na závěr se budeme věnovat využití Maple 6 v matematické analýze funkce jedné proměnné (výpočty limit, derivací a jednoduchého integrálu).
- Literatura
- KOSEK, Jiří. HTML : tvorba dokonalých WWW stránek : podrobný průvodce. 1. vyd. Praha: Grada, 1998, 291 s. ISBN 8071696080. info
- PLCH, Roman. Internet pro učitele matematiky. 1. vyd. Praha: Prometheus, 1997, 44 s. ISBN 80-7196-090-X. info
- SATRAPA, Pavel. Web Design. [Liberec]: Neokortex, 1997, 414 s. + 1. ISBN 80-902230-1-X. info
- VRABEC, Vladimír a Jaroslav WINTER. Podnikáme s Internetem. Praha: Profess, 1996, 112 s. ISBN 80-85235-42-0. info
- SATRAPA, Pavel. World-Wide Web pro čtenáře, autory a misionáře. Liberec: Neokortex, 1996, 317 s. info
- VRABEC, Vladimír a Aleš ČEPEK. Internet :-) CZ : průvodce českého uživatele. Vyd. 1. Praha: Grada, 1995, 210 s. ISBN 8071692298. info
- DEMEL, Jiří. Internet pro začátečníka. 1. vyd. Praha: NEKLAN, 1995, 79 s. ISBN 80-901718-0-X. info
- Informace učitele
- http://dist.fi.muni.cz/d002/
- Další komentáře
- Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován jednorázově.
Poznámka k četnosti výuky: distanční formou.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2001/CZV_VT002