CST:DAJ1 English for specific purposes - Informace o předmětu
DAJ1 Odborná jazyková příprava pro DSP - Academic Writing in English
Celouniverzitní studiajaro 2015
- Rozsah
- 0/2. Bloková výuka 3x za semestr. 4 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Jiří Šalamoun, Ph.D. (cvičící)
PhDr. Mgr. Libor Štěpánek, Ph.D. (cvičící)
PaedDr. Marta Holasová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. et Mgr. Štefan Kosztolányi (pomocník)
doc. Mgr. Jana Pavlů, Ph.D. (pomocník)
Magda Nezvalová, M.A. (náhr. zkoušející)
Mgr. Šárka Roušavá, B.A. (náhr. zkoušející) - Garance
- PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: PaedDr. Marta Holasová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- DAJ1/1: Pá 20. 2. 9:00–15:00 213, Pá 6. 3. 9:00–15:00 213, Pá 27. 3. 9:00–15:00 213, L. Štěpánek
DAJ1/2: Čt 12. 3. 9:00–15:00 213, Čt 2. 4. 9:00–15:00 213, Čt 30. 4. 9:00–15:00 213, J. Šalamoun - Předpoklady
- Upper-intermediate language skills in English, ability to actively participate in class discussions and basic experience in academic writing. (B2/C1) The course participants are expected to send a sample of their academic writing in English (min. 500 word piece of text) before the beginning of the course to rybickova@rect.muni.cz and bring a print version of their texts to the first block session. // Zájemci o účast v kurzu musí zaslat ukázku vlastního odborného/akademického anglického textu (minimální délka textu je 500 slov) na adresu rybickova@rect.muni.cz (co nejdříve) a přinést vytištěnou verzi tohoto textu na první hodinu kurzu. V případě značného zájmu je neodevzdání textu eliminační, neboli vyřadí zájemce ze seznamu.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Jiné omezení: Předmět bude otevřen, bude-li registrováno minimálně 10 studentů, maximální počet 15 ve skupině. - Cíle předmětu
- By the end of this course, the students will be able to write and critically asses a well structured abstract of a scientific article, they will be aware of typical features of academic writing within its structure and will have samples of their own writing assessed in an international forum discussion. The aim of the course is to expose students to texts which contain these typical characteristics as well as to practice their own writing style.
- Osnova
- Through class discussion and videoconferencing connections with experts, the students will practice the following aspects of English academic writing: 1. general characteristics and types of writing, 2. complex structure of academic writing, 3. academic writing style, 4. paragraph, its composition, length and cohesion, 5. academic text types (definitions, examples, classification, comparing and contrasting, cause and effect), 6. plagiarism and referencing, quoting, paraphrasing and summarising.
- Literatura
- doporučená literatura
- ŠTĚPÁNEK, Libor, Janice DE HAAFF, Alena HRADILOVÁ a David SCHÜLLER. Academic English – Akademická angličtina: Průvodce anglickým jazykem pro studenty, akademiky a vědce. Praha: Grada, 2011, 224 s. ISBN 978-80-247-3577-1. info
- neurčeno
- SWALES, J. & H. NAJJAR (1987): "The writing of research article introductions". Written Communication 4, 175-192.
- POSTEGUILLO, S. (1996): Genre Analysis in English for Computer Science. Valencia: Universitat de Valencia.
- POSTEGUILLO, S. (1999): "The schematic structure of computer science research articles". ESP 18 (2), 139-160.
- FRYDRYCHOVÁ - KLÍMOVÁ, B. (2006): A Guide to Dissertation Writing in English. Univerzita Hradec Králové: Gaudeamus.
- BALLENGER, Bruce. The curious researcher :a guide to writing research papers. 3rd ed. Boston: Allyn and Bacon, 2001, xxviii, 35. ISBN 0-205-31911-4. info
- BHATIA, V. K. Analysing genre : language use in professional settings. 1st pub. Harlow: Longman, 1993, xvi, 246. ISBN 0582085241. info
- SWALES, John. Genre analysis : English in academic and research settings. Cambridge: Cambridge University Press, 1990, xi, 260. ISBN 0521338131. info
- Výukové metody
- block sessions, on-line discussions, peer-review, presentations by professionals
- Metody hodnocení
- Requirements: The students are expected to actively participate in three seminars which will have the form of a class peer discussion and video conference discussion with experts from abroad. They will also be expected to play an active role in the e-forum and deliver samples of their writing for class assessment.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- Také v jarním semestru 2015 probíhá výuka v jazykové studovně CJV Komenského nám. 2, blokově vždy v pátek. Označení místnosti v rozvrhu je 213. 1. seminární skupina: pátky 20. 2., 6. 3., 27. 3. 2015 vždy 9:00-15:00. 2. seminární skupina: čtvrtky 12.3., 2. 4., 30. 4. 2015 vždy 9:00-15:00
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka je realizována při minimální počtu 10 přihlášených studentů.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2015/DAJ1