SPAJ004 Angličtina pro neslyšící IV

Celouniverzitní studia
jaro 2015
Rozsah
2/2. 2 kr. (plus 2 za zk). Doporučované ukončení: z. Jiná možná ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Zuzana Fonioková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Ilja Rajdová (pomocník)
Mgr. Klára Bicanová, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Lenka Křivánková (cvičící)
Mgr. Jitka Sedláčková, Ph.D. (cvičící)
Garance
PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Mgr. Ilja Rajdová
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAJ004/A: Po 23. 2. až Pá 15. 5. Po 15:00–16:35 108, Čt 26. 2. až Pá 15. 5. Čt 15:30–17:05 110, J. Sedláčková, Nepřihlašuje se. Určeno pro studenty se zdravotním postižením.
Předpoklady
hearing impairment; SPAJ002 English for hearing impaired students III or placement based on the result of a placement test taken at the Teiresias Centre
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/20
Mateřské obory/plány
předmět má 29 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
The course objective is to enhance the students' skills of reading and writing, especially in academic context. It also aims at improving the students' grammar and vocabulary (approx. B2 level).
Osnova
  • Lesson 1 - Student life
  • READING: Ways or reading; WRITING: Describing people; VOCABULARY: Dictionaries (parts of speech); personality; GRAMMAR: Tense revision
  • Lesson 2 - Daily routines
  • READING: Work and stress; WRITING: routines and procedures; VOCABULARY: collocations; jobs -er, -or, -ist; word building; GRAMMAR: Making questions - revision + indirect questions +reported speech
  • Lesson 3 - People and the environment
  • READING: weather (scanning); WRITING: describing our lives; VOCABULARY: weather; GRAMMAR: present perfect simple / continuous - revision
  • Lesson 4 - Architecture
  • READING: Famous buildings (making notes); WRITING: describing buildings (linking ideas); VOCABULARY: dictionaries 2 (entries); countable and uncountable nouns; houses; GRAMMAR: Revision of conditionals
  • Lesson 5 - Education; READING: Universities (predicting; linking ideas); making notes; WRITING: Formal letters and emails; VOCABULARY: plurals; education; GRAMMAR: conjunctions
  • Lesson 6 - Technology
  • READING: Inventions (websites); WRITING: Describing things (definitions, descriptions); VOCABULARY: Spelling; verbs often confused; GRAMMAR: relative clauses; conjunctions;
  • Lesson 7 - Food, drink, and culture
  • READING: Food from other countries (topic sentences, writer’s opinion); WRITING: describing food and drink (punctuation); VOCABULARY: food and cooking; prefixes; GRAMMAR: be used to / get used to / used to do
  • Lesson 8 - Cities of the world
  • READING: City life (getting facts from a text); WRITING: Comparing data; writing about cities; VOCABULARY: word formation; towns and cities; GRAMMAR: revision comparatives and superlatives of adjectives and adverbs
  • Lesson 9 - Brain power
  • READING: A healthy brain (synonyms, making notes); books; WRITING: Notes and summaries; VOCABULARY: human body; GRAMMAR: Passive voice
  • Lesson 10 - International student
  • READING: Going abroad to study (application forms); effective reading (summary of reading strategies); WRITING: A host family (informal email); VOCABULARY: countries and languages; the compass; GRAMMAR: the with geographical names
Literatura
  • Harrison, Richard. Headway Academic Skills. Reading, Writing, and Study Skills. Level 1 Student’s Book. Oxford: Oxford UP, 2006.
  • Oxenden, Clive, and Christina Latham-Koenig. New English File Upper-intermediate Student's Book. Oxford: Oxford UP, 2008.
  • Harrison, Richard. Headway Academic Skills. Reading, Writing, and Study Skills. Level 2 Student’s Book. Oxford: Oxford UP, 2006.
  • Oxenden, Clive, and Christina Latham-Koenig. New English File Upper-intermediate Workbook. Oxford: Oxford UP, 2008.
  • MILLER, Judy L. a Robert F. COHEN. Reason to write : strategies for success in academic writing. New York: Oxford University Press, 2001, x, 178. ISBN 9780194367714. info
Výukové metody
individual, pair and group work
Metody hodnocení
credit: end-of-course written test
exam: end-of-course written test, in-class essay + discussion about the essay (oral or online chat-based)
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
https://elf.phil.muni.cz/elf2/course/view.php?id=2858
2 x 90 min / week
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016.