CST:CORE040 Univerzální design, inkluze ji - Informace o předmětu
CORE040 Univerzální design, inkluze jinakosti a přístupnost
Celouniverzitní studiajaro 2025
- Rozsah
- 2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- PhDr. Petr Peňáz (přednášející)
Ing. Boris Janča (přednášející)
Mgr. et Mgr. Tomáš Varga (přednášející)
Mgr. Michaela Hanousková (cvičící)
Mgr. Ondřej Nečas (cvičící)
Mgr. Petr Červenka (cvičící)
Mgr. Bc. Markéta MacDonald (cvičící)
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Jan Fikejs (cvičící)
Bc. Dana Peňázová (cvičící)
Bc. Ing. Karel Sobol (cvičící)
Bc. Aleš Moravec (cvičící)
Mgr. et Mgr. Andrea Lázničková (cvičící)
Mgr. Ester Detáryová (cvičící)
Mgr. Hana Žampachová (cvičící)
Ing. Svatoslav Ondra (cvičící)
Mgr. Jan Balák (cvičící) - Garance
- PhDr. Petr Peňáz
Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky
Kontaktní osoba: Mgr. et Mgr. Tomáš Varga
Dodavatelské pracoviště: Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky - Rozvrh
- Čt 9:00–10:40 KOM S117
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
CORE040/Seminar_2A: Čt 9:00–10:40 128A, kromě Čt 20. 2., kromě Čt 27. 2., kromě Čt 6. 3., kromě Čt 13. 3., kromě Čt 20. 3., kromě Čt 27. 3., kromě Čt 3. 4., kromě Čt 10. 4., kromě Čt 17. 4., kromě Čt 15. 5., kromě Čt 22. 5., M. Hanousková
CORE040/Seminar_3A: Čt 9:00–10:40 KOM S117, kromě Čt 20. 2., kromě Čt 27. 2., kromě Čt 6. 3., kromě Čt 13. 3., kromě Čt 20. 3., kromě Čt 27. 3., kromě Čt 3. 4., kromě Čt 10. 4., kromě Čt 17. 4., kromě Čt 15. 5., kromě Čt 22. 5., P. Červenka
CORE040/Seminar_1B: Čt 9:00–10:40 KOM S117, kromě Čt 20. 2., kromě Čt 27. 2., kromě Čt 6. 3., kromě Čt 13. 3., kromě Čt 20. 3., kromě Čt 27. 3., kromě Čt 3. 4., kromě Čt 10. 4., kromě Čt 17. 4., kromě Čt 24. 4., kromě Čt 22. 5., A. Moravec, K. Sobol
CORE040/Seminar_2B: Čt 9:00–10:40 128A, kromě Čt 20. 2., kromě Čt 27. 2., kromě Čt 6. 3., kromě Čt 13. 3., kromě Čt 20. 3., kromě Čt 27. 3., kromě Čt 3. 4., kromě Čt 10. 4., kromě Čt 17. 4., kromě Čt 24. 4., kromě Čt 22. 5., J. Balák, S. Ondra
CORE040/Seminar_3B: Čt 9:00–10:40 106, kromě Čt 20. 2., kromě Čt 27. 2., kromě Čt 6. 3., kromě Čt 13. 3., kromě Čt 20. 3., kromě Čt 27. 3., kromě Čt 3. 4., kromě Čt 10. 4., kromě Čt 17. 4., kromě Čt 24. 4., kromě Čt 22. 5., A. Lázničková - Předpoklady
- TYP_STUDIA(BM) && FORMA(P)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 15/100, pouze zareg.: 2/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Jiné omezení: Předmět je otevřen studentům libovolného oboru. - Cíle předmětu
- Předmět nabídne teoretický úvod k otázkám univerzálnosti, jinakosti a jejich vzájemné slučitelnosti, tedy sdílení jinakosti. Na tento úvod naváže moderované provázení účastníků různými vědními obory, zastupovanými postupně teoriteickými a praktickými specialisty dílčích oborů.
Důraz při tomto moderování bude kladen na propojování odlišných metodologií a na slabé či rizikové body v dílčích koncepcích, které je zapotřebí překonat k dosažení cíle, totiž k vytvoření univerzálního designu a k pohotovému a profesionálnímu uspokojování individuálních potřeb. Přítomnost studentů z různých studijních programů bude chápána jako výhodná modelová situace, umožňující reflektovat problematiku z různých stran a nacházet alternativní řešení kompatibilní s vytyčeným cílem. - Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat základní principy univerzálního designu;
- pojmenovat výhody a nevýhody univerzálního designu;
- odlišit univerzální design od individuálních adaptací. - Osnova
- Mezinárodní právní rámec vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
- České právní předpisy vymezující rovné příležitosti a přístupnost;
- Diverzita sociální, genderová, politická, kulturní a náboženská, fyzická a zdravotní;
- Principy univerzálního designu;
- Individuální adaptace osob se smyslovým postižením;
- Individuální adaptace osob se pohybovým postižením;
- Individuální adaptace osob se skrytým postižením;
- Přístupnost webového rozhraní;
- Typologie a role asistivních technologií.
- Literatura
- povinná literatura
- Inclusive higher education. Edited by Zuzana Čerešňová. First edition. Prague: Nakladatelství Gasset, 2018, 239 stran. ISBN 9788087079607. info
- doporučená literatura
- Jinakost - postižení - kritika : společenské konstrukty nezpůsobilosti a hendikepu : antologie textů z oboru disability studies. Edited by Kateřina Kolářová, Translated by Zuzana Šťastná - Sylva Ficová. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství (SLON), 2012, 581 s. ISBN 9788074190506. info
- PEŇÁZ, Petr a Svatoslav ONDRA. E-Simplicity versus e-Complexity: Some Remarks on the Perspectives of the Universal Design for Learning. Online. In Proceedings: The International Workshop on Digitization and E-Inclusion in Mathematics and Science 2012 (DEIMS12), February 8-10 2012, Tokyo. Tokyo: Nihon University, 2012, s. 1-18. URL info
- Universal design for learning in the classroom : practical applications. Edited by Tracey E. Hall - Anne Meyer - David H. Rose. New York: The Guilford Press, 2012, xix, 156. ISBN 9781462506316. info
- Výukové metody
- Přednášky s možností bezprostředních dotazů. Aktivní účast a zapojení do diskuze ve výuce.
- Metody hodnocení
- Kolokvium
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/jaro2025/CORE040