CST:CZS32 Czech Cinema I - Informace o předmětu
CZS32 Czech Cinema I
Celouniverzitní studiapodzim 2012
- Rozsah
- 2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Martin Vašek
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Vašek
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia - Rozvrh
- Čt 11:40–14:05 C34
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- This course is concerned with selected periods, genres and themes of the history of Czech cinema.
- Osnova
- 20. 9. Introduction. A general view to the history of Czech cinema, periodization. The silent era. Gustav Machatý: Erotikon (1929), Extase (1933)
- 27. 9. The sound era 1930–1945. Martin Frič: Kristian (1939)
- 4. 10. The holocaust theme in Czech cinema I. Alfred Radok: Distant Journey (1949)
- 11. 10. The post-war era, socialist realism and historical movies. Martin Frič: The Emperor's Baker – The Baker's Emperor (1951); Otakar Vávra: The Hussite Trilogy (1954–1956)
- 18. 10. The beginning of the „thaw“. Vojtěch Jasný: When the Cat Comes (Až přijde kocour, 1963)
- 25. 10. The holocaust theme in Czech cinema II. Ján Kadár & Elmar Klos: The Shop on Main Street (Obchod na korze, 1965)
- 1. 11. An introduction to Czech New Wave. Věra Chytilová: Daisies (Sedmikrásky, 1966)
- 8. 11. Czech New Wave – Miloš Forman: Firemen‘s Ball (Hoří, má panenko, 1967)
- 15. 11. František Vláčil: Marketa Lazarová (1967)
- 22. 11. The genre movies – musicals, comedies, fairy tales, detective stories
- 29. 11. A time of servants: the normalization period
- 6. 12. The velvet revolution and after, contemporary Czech documentary
- Literatura
- HAMES, Peter. Czech and Slovak cinema : theme and tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010, vii, 264. ISBN 9780748620821. info
- Visegrad cinema : points of contact from the new waves to the present. Edited by Petra Hanáková - K. B. Johnson. 1st pub. Praha: Casablanca, 2010, 196 s. ISBN 9788087292044. info
- HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
- BUCHAR, Robert. Czech new wave filmmakers in interviews. Edited by A. J. Liehm. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2004, v, 215. ISBN 078641720X. info
- The cinema of Central Europe. Edited by Peter Hames. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xv, 291. ISBN 1904764215. info
- Dark alchemy : the films of Jan Švankmajer. Edited by Peter Hames. Westport: Praeger, 1995, 202 s. ISBN 0275952991. info
- LIEHM, Mira a A. J. LIEHM. The most important art : eastern European film after 1945. 1s paperback print. Berkeley: University of California Press, 1980, 467 s. ISBN 0520041283. info
- Výukové metody
- Lectures, film screenings, reading, homework.
- Metody hodnocení
- The assessment is based on two essays: the first one (of 1000-1200 words) will be inspired by the topic: The history of Central Europe in the mirror of Czech films. This text should be handed in or sent by email until 1 November. The second essay (of 1500-2000 words) will be inspired by the topic: Czech cinema between tradition and modernism, genre and auteurism, conformity and subversion. This text should be handed in or sent by email until 13 December.
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Informace učitele
- http://www.rect.muni.cz/ois/students/special_programs%2C_individual_courses/cesp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2012, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2012/CZS32