ZPSPF1 Futsal pro nevidomé - začátečníci (celoživ. vzdělávání)

Celouniverzitní studia
podzim 2013
Rozsah
0/1. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Martin Jelínek, Ph.D. (přednášející)
Ondřej Banovský (cvičící)
Tomáš Bukovský (cvičící)
Jitka Carcouët, DiS. (cvičící)
Mgr. Jiří Gigimov (cvičící)
Tomáš Hejl (cvičící)
Bc. Silvie Hrbáčková (pomocník)
MgA. Helena Svobodová (pomocník)
Garance
Bc. Mgr. Alexandr Zvonek, Ph.D.
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: Jitka Carcouët, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia
Předpoklady
Předmět se vypisuje v rámci CŽV.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 8 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/8, pouze zareg.: 0/8
Jiné omezení: Předmět určen studentům se zrakovým postižením
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíl výuky: - zlepšení úrovně pohybových dovedností a fyzické úrovně - ovlivnění kladného přístupu ke sportovním aktivitám chápaným jako obranu proti konfliktům, civilizačním chorobám a stresu - podpora zdravého životního stylu studentů Futsal pro nevidomé se jako paralympijský sport řídí pravidly stanovenými Mezinárodní asociací nevidomých sportovců (dále jen IBSA). Na počátku výuky jsou tato pravidla studentům sdělena, stejně tak je dbán velký důraz na vysvětlení všech důležitých pokynů týkajících se bezpečnosti jak při nácviku herních dovedností, tak při samotné hře. Poté se studenti seznamují a praktikují dovednosti, které jsou pro nevidomého sportovce narozdíl od vidomých osob důležité, a to orientace v prostoru, komunikace se spoluhráči a navigátory, kontrola míče atd. Na konci období by studenti měli být připraveni na první futsalový zápas.
Osnova
  • Po úvodní teoretické průpravě byli studenti seznámeni s prostředím tělocvičny a byl s nimi proveden nácvik orientace v budově tělocvičny. Následně se již mohli věnovat nácviku těchto specifických dovedností obzvláště důležitých pro nevidomé sportovce:
  • 1. orientace v prostoru,
  • 2. nácvik správné koordinace různých typů pohybu,
  • 3. využití hlasové signalizace pro minimalizaci střetů dvou hráčů a pro navigaci hráče v prostoru hřiště,
  • 4. odlišné ovládání míče – jiný způsob zpracování přihrávky, vedení balonu, střelby atd.,
  • 5. taktická příprava hráčů,
  • 6. nácvik týmové spolupráce.
Literatura
  • Stříž, Michal: Technicko-taktické zkušenosti. Praha: Komise futsalu ČMFS, 2002, 69 s.
  • Huděc, Petr: Kondiční příprava hráče futsalu. Praha: Komise Futsalu ČMFS, 2002. 61 s.
  • Mayr de Oliveira Silva, Gabriel: Football for the Blind. Univerzita Palackého v Olomouci, Fakulta tělesné kultury, Katedra aplikovaných pohybových aktivit. Vedoucí diplomová práce PaedDr. Zbyněk Janečka, Ph.D. , 2008.
Výukové metody
Praktická cvičení a teoretická průprava.
Metody hodnocení
Cvičení, zápočet - zápočet je studentům udělen za docházku: 3x možná absence bez omluvy. Nahrazování dalších absencí nebude umožněno.
Informace učitele
http://www.teiresias.muni.cz/?chapter=11-5
Výuku předmětu ZPSPF1 zajišťuje Středisko pro pomoc studentům se specifickými nároky (Středisko Teiresiás). Webové stránky futsalu pro nevidomé: www.teiresias.muni.cz/futsal. Výuka v semestru jaro 2013 probíhá ve velké tělocvičně na Vinařské v pondělí v čase 17:00 - 18:00.
Další komentáře
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je určen studentům se zrakovým postižením.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016.