CZS32 Czech Cinema I

Celouniverzitní studia
podzim 2014
Rozsah
2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Jaromír Blažejovský, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Martin Glogar
Celouniverzitní studia
Kontaktní osoba: Mgr. Martin Glogar
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia
Rozvrh
Čt 11:40–14:05 C34
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 70 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/70, pouze zareg.: 0/70
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
This course is concerned with selected periods, genres and themes of the history of Czech cinema.
Main objectives can be summarized as follows:
to understand relationships between history, ideology and subversion during the history of Czech cinema
be familiar with the genre spectrum of Czech cinema
to enjoy selected films as a spectator.
Osnova
  • • 18. 9. Introduction. The silent era. Gustav Machatý: Erotikon (1929), Extase (1933). The sound era 1930–1945. Typology of comedies: Vlasta Burian, crazy comedy, student comedies. Jiří Voskovec & Jan Werich, Martin Frič: Heave Ho! (Hej-rup!, 1934), The World Belongs to Us (Svět patří nám, 1937); Martin Frič: Kristian (1939).
  • • 25. 9. The post-war era. The representation of the Holocaust, Alfréd Radok: Distant Journey (Daleká cesta, 1949). Socialist realism, Karel Steklý: The Strike (Siréna, 1947); Vladimír Vlček: Tomorrow, People Will Be Dancing Everywhere (Zítra se bude tančit všude, 1952). Martin Frič: The Emperor's Baker – The Baker's Emperor (Císařův pekař – Pekařův císař, 1951).
  • • 2. 10. Otakar Vávra: The Hussite Trilogy (1954–1956), Romance for Bugle (Romance pro křídlovku, 1966), Witches‘s Hammer (Kladivo na čarodějnice, 1969), Days of Betrayal (Dny zrady, 1973), The Wanderings of Jan Amos (Putování Jana Amose, 1983).
  • • 9. 10. The beginning of the „thaw“. Vojtěch Jasný: When the Cat Comes (Až přijde kocour, 1963, 99 minutes).
  • • 16. 10. František Vláčil: Marketa Lazarová (1967, 75 + 85 = 160 min.). (Special notice: this screening begins exceptionally at 10.50 a.m.)
  • • 23. 10. The representation of the Holocaust, Ján Kadár & Elmar Klos: The Shop on Main Street (Obchod na korze, 1965, 121 min.).
  • • 30. 10. The Czech New Wave and Milan Kundera, Jaromil Jireš: The Joke (Žert, 1969, 81 min.).
  • • 6. 11. The Czech New Wave, Jiří Menzel, Pavel Juráček, Evald Schorm, Juraj Herz. Věra Chytilová: Daisies (Sedmikrásky, 1966, 76 min).
  • • 13. 11. The Czech New Wave, Jan Němec: Diamonds of the Night (Démanty noci, 1964), A Report on the Party and Guests (O slavnosti a hostech, 1966, 70 min.).
  • • 20. 11. The Czech New Wave, Miloš Forman: Firemen‘s Ball (Hoří, má panenko, 1967, 71 min.).
  • • 27. 11. Genre movies – musicals, comedies, fairy tales, detective stories, children’s movies. A time of servants: the normalization period.
  • • 11. 12. The Velvet Revolution and after.
Literatura
    povinná literatura
  • HAMES, Peter. Czech and Slovak cinema : theme and tradition. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2010, vii, 264. ISBN 9780748620821. info
    doporučená literatura
  • Visegrad cinema : points of contact from the new waves to the present. Edited by Petra Hanáková - K. B. Johnson. 1st pub. Praha: Casablanca, 2010, 196 s. ISBN 9788087292044. info
  • HAMES, Peter. The czechoslovak new wave. 2. ed. London: Wallflower Press, 2005, xi, 323. ISBN 1904764436. info
    neurčeno
  • ŠVANKMAJER, Jan. Jan Švankmajer : dimensions of dialogue/between film and fine art. Edited by František Dryje - Bertrand Schmitt. 1st ed. Řevnice: Arbor vitae, 2012, 508 s. ISBN 9788074670169. info
  • SZCZEPANIK, Petr a Jaroslav ANDĚL. Cinema All the Time. An Anthology of Czech Film Theory and Criticism, 1908-1939. Praha: Národní filmový archiv, 2008, 316 s. Knihovna Iluminace 26. ISBN 978-80-7004-137-6. info
  • BARTELT, Dana. Czech film posters of the 20th century. Edited by Zbyněk Groh - Marta Sylvestrová. Brno: Moravian Gallery, 2004, 493 s. ISBN 8070271280. info
  • BUCHAR, Robert. Czech new wave filmmakers in interviews. Edited by A. J. Liehm. Jefferson, N.C.: McFarland & Company, 2004, v, 215. ISBN 078641720X. info
  • The cinema of Central Europe. Edited by Peter Hames. 1st pub. London: Wallflower Press, 2004, xv, 291. ISBN 1904764215. info
  • Dark alchemy : the films of Jan Švankmajer. Edited by Peter Hames. Westport: Praeger, 1995, 202 s. ISBN 0275952991. info
  • LIEHM, Mira a A. J. LIEHM. The most important art : eastern European film after 1945. 1s paperback print. Berkeley: University of California Press, 1980, 467 s. ISBN 0520041283. info
Výukové metody
Lectures, film screenings, reading, homework.
Metody hodnocení
The assessment is based on two essays: the first one (of 1000-1200 words) will be inspired by the topic: The history of Central Europe in the mirror of Czech films. This text should be handed in or sent by email until 6 November. The second essay (of 1500-2000 words) will be inspired by the topic: Czech cinema between genre and auteurism, conformity and subversion. This text should be handed in or sent by email until 17 December.
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
http://www.rect.muni.cz/ois/students/special_programs%2C_individual_courses/cesp
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, podzim 2003, jaro 2004, podzim 2004, podzim 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2007, podzim 2007, jaro 2008, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, jaro 2011, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2016, jaro 2019, podzim 2019.