CST:CZS50 Intercultural Communication - Informace o předmětu
CZS50 Intercultural Communication
Celouniverzitní studiapodzim 2022
- Rozsah
- 0/2/0. 6 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Zdeněk Janík, M.A., Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Mgr. Erin Anna Huták
Kontaktní osoba: Mgr. Erin Anna Huták
Dodavatelské pracoviště: Celouniverzitní studia - Rozvrh
- St 14. 9. až St 14. 12. St 9:00–10:50 učebna 27
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25 - Mateřské obory/plány
- předmět má 12 mateřských oborů, zobrazit
- Cíle předmětu
- The aim of the course is to enhance students’ intercultural awareness and improve their communication skills in intercultural settings. Students will explore how various cultures worldwide, including their own, are defined through verbal and non-verbal language, symbols and meanings assigned to the symbols, cultural values and perception of those values. The importance of international understanding and intercultural communication inside as well as outside the school context is emphasized. The course uses all the advantages of an e-learning environment: all study materials, readings, and activities for students are fully web-based.
- Výstupy z učení
- At the end of the course, students should be able to recognize aspects of intercultural communication; improve their communication strategies used in intercultural settings; apply various dimensions of culture in intercultural conflicts. Students should also develop positive attitudes towards other cultures and improve their skills as intercultural speakers of English.
- Osnova
- 1.Introduction 2.Culture and communication 3.Cultural identity 4.Cultural awareness and cultural differences 5.Explaining differences and similarities across cultures in Europe and elsewhere 6.Cultural values 7.Seeing the others: developing stereotypes and making judgments 8.National cultures and cultural diversity 9.Women and men in conversation: social identities affecting communication 10.Western, Japanese, and other styles of conversation 11.Differences in cultural values, communication and learning styles in an intercultural classroom setting 12.Effective Intercultural Communication
- Literatura
- povinná literatura
- Gudykunst, William B. Bridging differences. Effective intergroup communication. Fourth Edition London: Sage publications, 2004
- Hofstede, Gert J., Pedersen, Paul B., Hofstede, Geert. Exploring Culture: Exercises, Stories and Synthetic Cultures. Maine: Intercultural Press, 2002
- Building cultural competence : innovative activities and models. Edited by Kate Berardo - Darla K. Deardorff - Fons Trompenaars. First edition. Sterling, Virginia: Stylus, 2012, xii, 388. ISBN 9781579228040. URL info
- doporučená literatura
- Janík, Zdeněk. "English Language as a Cultural Tool for Intercultural Communication." CASALC Review: Odborný časopis České a slovenské asociace učitelů jazykových center na vysokých školách, Vol. 2, pp.39-50. Brno, 2016.
- Janík, Zdeněk. "Negotiation of Identities in Intercultural Communication." JoLaCe Journal of Language and Cultural Education. Berlin: WALTER DE GRUYTER GMBH, roč. 5, č. 1, s. 160-181
- Gudykunst, W. A. (Ed.) (2003). Cross-cultural and Intercultural Communication. Thousands Oaks, CA: SAGE Publications
- Výukové metody
- Group discussions, individual and group reflections, reflective writing
- Metody hodnocení
- Active class participation, reflective journal writings, online discussion contributions, final essay
- Vyučovací jazyk
- Angličtina
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (podzim 2022, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2022/CZS50