CJVU_KDPe Komunikace s dětským pacientem - e-learning

Celouniverzitní studia
podzim 2024
Rozsah
0/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučováno asynchronně
Vyučující
PhDr. Ivana Rešková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Dana Otychová (pomocník)
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Markéta Taussiková (přednášející)
Garance
Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Kontaktní osoba: Mgr. Linda Krahula Doleží, Ph.D.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Cíle předmětu
V tomto e-learningu jsme se snažili uchopit výzvy, jež přináší komunikace s dětským pacientem v předškolním věku. Studenti češtiny jako cizího jazyka mohou narazit na komunikaci s dětským pacientem v obvykle používaných učebnicích češtiny pouze sporadicky. Proto jsme se vydali do ordinací praktických lékařů a na základě pořízených zvukových nahrávek, tedy na základě autentického jazykového materiálu, jsme vytvořili specializovaná cvičení zaměřená právě na tento typ komunikace a na jeho typické jazykové rysy. Zdůraznili jsme rozdíly v komunikaci mezi dospělými a v komunikaci s dítětem a poukázali jsme na vybrané a relevantní typické rysy dětské řeči v předškolním věku. Přestože podstatná část komunikace probíhá mezi zdravotnickým personálem (lékařem a sestrou) a rodiči a přestože naprosto zásadní roli v komunikaci hrají neverbální projevy a záležitosti sociokulturní, věříme že bude e-learning pro studenty lékařské fakulty užitečný.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat důležité rysy češtiny u dětí v předškolním věku;
- chápat specifika komunikace s dětským pacientem;
- aplikovat zjištěné poznatky v praxi.
Osnova
  • Typical features of Czech childhood language in pre-school age children.
  • Child-directed speech and communication with child patients.
  • Pozdravy a vokativ.
  • Hypokoristika.
  • Speciální hypokoristika.
  • Deminutiva I.
  • Deminutiva II.
  • Deminutiva III.
  • Fráze: vysvětlení lékařských úkonů.
  • Fráze: uklidnění dítěte.
  • Fráze: povzbuzení a pochvala.
  • Tykání, imperativ.
  • Imperativ a objekt.
  • Závěrečný test.
Výukové metody
autonomní učení
Metody hodnocení
- úspěšné plnění odpovědníků (75 %)
Další komentáře
Studijní materiály

  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/cus/podzim2024/CJVU_KDPe