ESF:BKH_ZEOP Základy ekonomiky obchodu - Informace o předmětu
BKH_ZEOP Základy ekonomiky obchodu a vedení obchodního provozu
Ekonomicko-správní fakultajaro 2025
- Rozsah
- tutorial 16 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- Ing. Petr Mikuš, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- Ing. Petr Mikuš, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Předpoklady
- FORMA(K)
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: Minimální počet pro otevření předmětu je 10 zapsaných studentů. / The minimum number of enrolled students to open the course is 10. - Mateřské obory/plány
- Podnikový management (program ESF, B-PM)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je studenta seznámit s fungováním obchodního podniku a jeho řízením s důrazem na jeho finanční řízení.
- Výstupy z učení
- Student bude po absolvování předmětu schopen:
- identifikovat obchodní podnik, včetně jeho základních charakteristik,
- organizovat a vést obchodní podnik,
- řídit obchodní provoz,
- řídit obchodní podnik po finanční stránce. - Osnova
- 1. Obchod a obchodní činnosti (2h)
- - Základní pojmy
- - Typologie podniků, cíle podniku
- - Vznik a význam obchodu
- - Funkce obchodu
- - Pojetí obchodu
- - Obchodní kategorie
- 2. Organizace obchodních firem (2h)
- - Podstata organizování v obchodních firmách
- - Základní organizační struktury
- - Specifika organizace obchodní firmy
- 3. Maloobchod (4h)
- - Obchodní sortiment
- - Druhy maloobchodních činností
- - Typologie maloobchodních jednotek
- - Vývojové tendence soudobého obchodu
- 4. Řízení obchodního provozu (4h)
- - Dispoziční řešení obchodní jednotky
- - Řízení obchodního sortimentu
- - Řízení pohybu zboží v maloobchodní jednotce
- - Merchandising
- - Nákupní atmosféra
- - Operativní řízení obchodní jednotky
- 5. Finanční řízení obchodních firem (4h)
- - Financování obchodního podniku
- - Finanční analýza
- - Finanční plánování
- Literatura
- povinná literatura
- MULAČOVÁ, Věra a Petr MULAČ. Obchodní podnikání ve 21. století. 1. vyd. Praha: Grada, 2013, 520 s. ISBN 9788024747804. info
- PRAŽSKÁ, Lenka. Retail management. Edited by Jiří Jindra. 2. přepracované vyd. Praha: Management Press, 2002, 874 s. ISBN 8072610597. info
- CIMLER, Petr a Dana ZADRAŽILOVÁ. Retail management. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2007, 307 s. ISBN 9788072611676. info
- CIMLER, Petr. Obchod a služby : studijní text pro distanční studium. 1. vyd. V Plzni: Západočeská univerzita, 2001, 167 s. ISBN 8070827955. info
- Výukové metody
- diskuse nad vybranýmí tématy, samostudium literatury
- Metody hodnocení
- Závěrečná zkouška je písemným testem na 20 otázek a 4 varianty odpovědí z nichž je vždy jedna správná. Za správnou odpověď získává student 1 bod, za nezodpovězenou otázku 0 bodů a za chybně zodpovězenou otázku -0,5 bodů. Minimální počet bodů potřebných k úspěšnému složení zkoušky je 12.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 16 hodin.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/BKH_ZEOP