ESF:KVEKSK Ekonomika vzděl. a vědy - Informace o předmětu
KVEKSK Ekonomika vzdělávání a vědy
Ekonomicko-správní fakultapodzim 2008
- Rozsah
- 0/0. 8 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Markéta Páleníková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Jaroslav Rektořík, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková - Rozvrh
- Ne 28. 9. 12:50–16:15 VT314, So 11. 10. 8:30–11:50 VT314, So 1. 11. 16:20–19:30 VT314, So 6. 12. 12:50–16:15 VT314
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-HPS, směr Veřejná ekonomika)
- Cíle předmětu
- Hlavní cíle kursu jsou:
prohloubení znalostí týkající se ekonomiky vzdělávání;
seznámení se s teorií lidského kapitálu a pochopení vztahu vzdělání a trhu práce;
porozumění poslání, pravidel řízení a financování státních i nestátních škol všech stupňů v ČR;
seznámení se s východisky, stavem a trendy vzdělávací politiky ČR a EU;
orientace v problémech současného vzdělávacího systému;
seznámí se s principy řízení, financování a kontroly tohoto systému;
objasnění problematiky celoživotního vzdělávání;
porozumění obsahu pojmu kvalita ve vzdělávání a hodnocení vzdělávací instituce z hlediska dosahování kvality;
pochopení základních směrů vědní politiky v ČR, seznámení s relevantní legislativou a koncepčními dokumenty;
porozumění institucionální struktury a řízení VaV v ČR;
osvětlení principů financování VaV v ČR;
vysvětlení podstaty institucionálního a programového financování VaV. - Osnova
- Obsah kurzu je rozdělen do dvou základních bloků. První blok se vztahuje k ekonomice vzdělávání. V rámci tohoto bloku jsou probrány následující témata:
- Význam a ekonomický rozměr vzdělávání; teorie lidského kapitálu a vztah vzdělání a trhu práce;
- Vzdělávací systém v ČR (jednotlivé stupně vzdělávací soustavy), systém řízení a financování regionálního a terciárního vzdělávání včetně celoživotního vzdělávání;
- Vzdělávací politika ČR a EU, principy a trendy jednotlivých vzdělávacích systémů; Problematika dosahování kvality a efektivnosti ve vzdělávacím procesu.
- Druhý blok je věnován ekonomice vědy. V této části jsou studenti seznámeni s tématy:
- Směry vědní politiky ČR, relevantní legislativa a koncepční dokumenty;
- Institucionální struktura a řízení VaV v ČR;
- Principy financování VaV v ČR, institucionální a programové financování VaV.
- Literatura
- REKTOŘÍK, Jaroslav, Vladimír HYÁNEK, Ivan MALÝ a Jan ŠELEŠOVSKÝ. Ekonomika a řízení odvětví veřejného sektoru. druhé aktualizované. Praha: Ekopress, s.r.o., 2007, 309 s. Ekonomie. ISBN 978-80-86929-29-3. info
- FILIPOVÁ, Lenka. Lidský kapitál a jeho efektivní využití jako zdroj ekonomického růstu v České republice. Praha: Národohospodářský ústav Josefa Hlávky, 2008, 95 s. ISBN 8086729389. info
- MATĚJŮ, Petr a N. A. BARR. České vysoké školství na křižovatce : investiční přístup k financování studia na vysoké škole v sociologické reflexi. Edited by Natalie Simonová. Praha: Sociologický ústav Akademie věd ČR, 2005, 263 s. ISBN 8073300729. info
- BENČO, J. Ekonómia vzdelávania. Bratislava: IRIS,
- Veřejná správa a finance veřejného sektoru. Edited by Jitka Peková - Jaroslav Pilný - Marek Jetmar. 3., aktualiz. a rozš. vyd. Praha : ASPI, 2008. 712 s. ISBN 9788073573515.
- MALACH, Antonín. Výzkum průběhu reformy veřejné správy v oblasti školství. In Vzdělávání a reforma veřejné správy 1.díl. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2001, s. 122-134. ISBN 80-210-2662-6. info
- Metody hodnocení
- Kurz je zakončen závěrečnou ústní zkouškou, která má dvě části (ústní zkouška z Ekonomiky vzdělávání a druhá část zkoušky z Ekonomiky vědy). Podmínkou připuštění ke zkoušce je úspěšné absolvování závěrečného online testu a odevzdání vyhovujících dvou POTů (Jeden POT na téma vztahující se k Ekonomice vzdělávání, druhý na téma vztahující se k Ekonomice vědy). Student, který neuspěje v písemném testu, má možnost druhého pokusu.
Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek („taháků“), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zkoušky, přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.). - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/KVEKSK