MKR_RAMM Regionální a městský marketing

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
Tutorial 12 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Viktorie Klímová, Ph.D. (přednášející)
Ing. Soňa Raszková (přednášející)
Ing. Lucie Herbočková, Ph.D. (pomocník)
Garance
doc. Ing. Vladimír Žítek, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
FORMA(K)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou městského a regionálního marketingu. Jedná se o významnou součást současného územního rozvoje, kdy spolu města a regiony soutěží o pozornost různých cílových skupin a tím také o omezené veřejné a soukromé zdroje. Městský marketing se tak orientuje jak na vnější subjekty, tak na vnitřní prostředí. Důležitým cílem je také identifikace prvků městského ekosystému a pochopení přínosu konkrétních marketingových nástrojů při dosahování strategických rozvojových priorit měst a regionů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu budou studenti schopni:
- definovat pojem městský a regionální marketing
- identifikovat nástroje, stakeholdery a cílové skupiny městského marketingu
- analyzovat dopady marketingových aktivit v různých společenských oblastech
- posoudit význam marketingových strategií pro města s různou image
- diskutovat roli sociálních sítí v současném městském marketingu
Osnova
  • 1. Vymezení pojmu teritoriální marketing.
  • 2. Stakeholdeři, marketingový mix, strategie, cílové skupiny.
  • 3. Marketing města, marketing regionu.
  • 4. Marketing městského ekosystému – lákání talentů, podpora podnikání a investiční příležitosti.
  • 5. Marketing instituce – aktéra regionálního rozvoje.
  • 6. Marketingová strategie města / regionu.
  • 7. Marketing aktivit v kultuře, životním prostředí a dalších oblastech.
  • 8. Webové stránky a sociální sítě a jejich role v dnešní společnosti.
  • 9. Vyhodnocení marketingu, měření.
Literatura
    povinná literatura
  • Ježek, J., Rumpel, P., Slach, O. (2007). Marketingový management obcí, měst a regionů. Manuál pro potřeby praxe. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě. ISBN 978-80-7368-294-1.
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1312-0. online, https://www.researchgate.net/publication/322356781_Place_marketing
  • Ježek, J. (2011). Městský marketing - koncepty, aplikace, kritická analýza. Ekonomický časopis, roč. 59, č. 3, s. 243-258. ISSN 0013-3035.
  • Hatuka, T., Ben-Joseph, E. (2022). New Industrial Urbanism: Designing Places for Production, Taylor & Francis Group. online, https://ebookcentral.proquest.com/lib/masaryk-ebooks/detail.action?docID=7244896.
    doporučená literatura
  • Vaňová, A., Vitálišová, K., Borseková, K. (2017). Place marketing, public and non-profit marketing: Case studies. Banská Bystrica: Bellanium. ISBN 978-80-557-1313-7.
  • Baker, W. H. (2019). Place branding for small cities, regions & downtowns: the essentials for successful destinations. USA: AxiaCreative. ISBN 978-1-098-74090-0.
  • Anholt, S. (2010). Definitions of place branding – Working towards a resolution. Place Branding and Public Diplomacy, roč. 6, s. 1-10. ISSN 1751-8059. DOI: 10.1057/pb.2010.3.
  • Ježek, J. (2015). Specifika městského marketingu a problémy s jeho politickým prosazením. Slovak Journal of Public Policy and Public Administration, roč.2, č. 1, s. 29-45. ISSN 1339-7826.
  • Eshuis, J., Klijn, H. E., Braun, E. (2014). Place marketing and citizen participation: branding as strategy to address the emotional dimension of policy making? International Review of Administrative Sciences, roč. 80, č. 1, s. 151-171. ISSN 0020-8523.
  • Cleave, E., Arku, G., Sadler, R., Gilliland, J. (2016). The role of place branding in local and regional economic development: bridging the gap between policy and practicality. Regional Studies, Regional Science, roč. 3, č. 1, s. 207-228. ISSN 2168-1376.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • JANEČKOVÁ, L., VAŠTÍKOVÁ, M. (1999). Marketing měst a obcí. Praha: Grada. ISBN 80-7169-750-8.
  • Rumpel, P. (2002). Městský marketing jako koncept rozvoje města. Veřejná správa, roč. 2002, č. 29, příloha. ISSN 1213-6581.
  • Ježková, R. (2011). Regionálny a mestský marketing. In Buček, M. a kol. (eds). Regionálny rozvoj. Novšie teoretické koncepcie. Bratislava: Ekonóm, s. 293-365. ISBN 978-80-225-3175-7.
  • Kavaratzis, M., Ashworth, J. G. (2005). City Branding: An effective assertion of identity or a transitory marketing trick? Tijdschrift voor Economische en Sociale Geografie, roč. 96, č. 5, s. 506-514. ISSN 0040-747X.
  • Dinis, A. (2004). Territorial marketing: a useful tool for competitiveness of rural and peripheral areas. European Planning Studies, roč. 14, č. 1, s. 9-22. ISSN 1469-5944. DOI: 10.1080/09654310500339083.
Výukové metody
Výuka probíhá především formou přednášek a tutoriálů. Předpokládá se průběžné samostudium. 3 bloky po 4 hodinách.
Metody hodnocení
V průběhu semestru lze získat max. 80 bodů. Pro úspěšné absolvování předmětu je potřebných alespoň 60 %. Za vytvoření a odevzdání seminární práce lze získat až 30 bodů. Bonus (až 15 bodů) lze získat za účast na přednáškách. Písemná zkouška, která obsahuje testové otázky (až 50 bodů).
Studijní opora
https://is.muni.cz/auth/el/econ/jaro2025/MKR_RAMM/index.qwarp
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 12 hodin.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.