MPR_PRCR Projekty cestovního ruchu

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2025
Rozsah
2/1/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno kontaktně
Vyučující
Ing. Martin Šauer, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Novotná, Ph.D. (přednášející)
Ing. Markéta Novotná, Ph.D. (cvičící)
Ing. Martin Šauer, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Martin Šauer, Ph.D.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Předpoklady
Žádné speciální předpoklady nejsou pro předmět zadány.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit poznatky a dovednosti v oblasti tvorby produktů cestovního ruchu formou projektově orientovaného přístupu. Studenti se prostřednictvím projektu naučí připravit produkt cestovního ruchu, který bude vycházet ze současných trendů a inovací v sektoru cestovního ruchu. Důraz je kladen na integraci konceptů zážitkové a sdílené ekonomiky a na využití informačních technologií pro sběr dat o návštěvnících destinace. Návrhy produktů CR mohou mít podobu jak komerčních tak nekomerčních (neziskových, veřejných) projektů.
Výstupy z učení
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
- porozumět principům zážitkové a sdílené ekonomiky,
- porozumět rozhodovacímu procesu a nákupnímu chování návštěvníků destinace cestovního ruchu,
- vysvětlit specifika tvorby produktu cestovního ruchu,
- využít a aplikovat dostupná zákaznická data,
- použít vybraných nástrojů Service Designu v turismu.
Osnova
  • I. Konceptuální východiska
  • - Projekty cestovního ruchu (typologie, specifika, studie proveditelnosti)
  • - Experience and Collaborative Economy/ Zážitková a sdílená ekonomika
  • - Rozhodovací proces a nákupní chování návštěvníků
  • - E-tourism a nákupní chování návštěvníků
  • - Tvorba produktu cestovního ruchu (řetězec služeb/destination value chain, spolupráce, smart destinace)
  • II. Data a informace v destinaci cestovního ruchu
  • - Big data v cestovním ruchu
  • - Geodata a jejich využití v tvorbě produktů CR
  • - Analýza a monitoring webu a sociálních sítí
  • - Marketingový informační systém
  • III. Nástroje tvorby produktů
  • - Storytelling jako nástroj zážitkově orientovaného produktu CR
  • - Service Design v cestovním ruchu
  • - Co-creation value a destinace cestovního ruchu
Literatura
    povinná literatura
  • ŠAUER, Martin, Jiří VYSTOUPIL, Andrea HOLEŠINSKÁ, Monika PALATKOVÁ, Martina PÁSKOVÁ, Josef ZELENKA, Dana FIALOVÁ, Jiří VÁGNER, Petr HALÁMEK, Ondřej REPÍK a Ondřej PETR. Cestovní ruch. Učební text. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 477 s. info
  • Design Science in Tourism Foundations of Destination Management. Edited by Daniel R. Fesenmaier - Zheng Xiang. Cham: Imprint: Springer, 2017, XIV, 272. ISBN 9783319427737. URL info
  • BERITELLI, P., S. REINHOLD a C. LAESSER. Visitor flows, trajectories and corridors: Planning and designing places from the traveler's point of view. ANNALS OF TOURISM RESEARCH. UNITED STATES: PERGAMON-ELSEVIER SCIENCE LTD, 2020, roč. 82. ISSN 0160-7383. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.1016/j.annals.2020.102936. info
    doporučená literatura
  • FROCHOT, Isabelle a Wided BATAT. Marketing and designing the tourist experience. Oxford: (G) Goodfellow, 2013, viii, 218. ISBN 9781908999467. info
  • Handbook of tourist behavior : theory & practice. Edited by Metin Kozak - Alain Decrop. 1st ed. New York: Routledge, 2009, xviii,267. ISBN 9780415542814. info
  • Analytics in smart tourism design : concepts and methods. Edited by Zheng Xiang - Daniel R. Fesenmaier. Switzerland: springer, 2017, xvi, 307. ISBN 9783319442624. info
  • STICKDORN, Mark a Jakob SCHNEIDER. This is Service Design Thinking: Basics - Tools - Cases. 5. vyd. Amsterdam: BIS Publishers, 2012. ISBN 978-90-6369-279-7. info
Výukové metody
Výuka probíhá formou přednášek (první polovina semestru) a seminářů (druhá polovina semestru). Výstupem z učení je prezentace projektu cestovního ruchu a následná skupinová diskuse. Předpokládá se aktivní příprava na přednášky a semináře (četba vybrané literatury).
Metody hodnocení
Hodnocení studenta spočívá v ověření jeho praktických dovedností (na základě prezentace projektu - hodnotí se hlavně schopnost argumentace, 60 % známky) a vyzkoušení jeho teoretických znalostí (písemný test - 40 % známky). Na studenty na Erasmu se nevztahují žádné prezenční povinnosti a ke zkoušce se mohou dostavit přímo po zpracování individuálního úkolu.
Informace učitele
„Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.“
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/MPR_PRCR