ESF:MPV_RKMN Rozvoj kom. dovedností - Informace o předmětu
MPV_RKMN Rozvoj komunikačních dovedností
Ekonomicko-správní fakultajaro 2025
- Rozsah
- 1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučováno kontaktně - Vyučující
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící) - Garance
- doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Ing. Pavla Hradecká
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Předpoklady
- Chce-li si student zapsat kurz MPV_RKMN, nesmí mít absolvován či současně zapsán kurz MPV_COMA (jedná se o tentýž kurz v angličtině).
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 3/24 - Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-HPS)
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, N-VES)
- Veřejná správa (Administration publique) (program ESF, N-MFTAP)
- Veřejná správa (L'Administration publique) (program ESF, N-HPS)
- Cíle předmětu
- Efektivní komunikace má v práci pracovníka organizace veřejné správy mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je předmět zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na budoucí praxi.
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky kurzu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností. - Výstupy z učení
- Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat;
- aplikovat asertivní způsob komunikace;
- připravit a realizovat efektivní prezentaci;
- vést hodnoticí rozhovor. - Osnova
- 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení.
- 2. Základní komunikační dovednosti. Zásady účinné slovní komunikace. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání, význam naslouchání. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace.
- Týmová práce, zásady efektivní komunikace v týmu.
- 3. Účinná prezentace. Příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci. Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
- 4. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, základní asertivní dovednosti, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
- 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
- Vyjednávání: Příprava na vyjednávání, postup vyjednávání, vyjednávací styly.
- 6. Hodnoticí rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
- Literatura
- povinná literatura
- LUKÁŠOVÁ, Růžena. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2018. 63 stran. Elektronický studijní text.
- Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
- HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
- doporučená literatura
- HARGIE, Owen, David DICKSON a Dennis TOURISH. Communication skills for effective management. First edition. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2004, viii, 488. ISBN 9780333965757. info
- MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
- KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 144 s. ISBN 9788024735665. URL info
- Výukové metody
- Výuka probíhá formou tréninkových seminářů proložených teoretickými vstupy, k doplnění teoretických znalostí je potřebné samostudium. Účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů) a s podporou relevantní teorie rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
- Metody hodnocení
- Požadavky k ukončení předmětu: účast na cvičeních (možná je jedna neomluvená absence v rozsahu 4 hodin), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%). Test je zaměřen na:
- prověření teoretických znalostí
- prověření schopnosti aplikovat získané znalosti a dovednosti na praktických příkladech.
Temata prezentace (s možností volby):
1. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit
2. prezentace výsledků své diplomové práce. - Informace učitele
- Výuka probíhá blokově v průběhu prvních 6 týdnů semestru (2 hodiny přednášky a 4 hodiny cvičení týdně). Vzhledem ke specifickému účelu předmětu (rozvoj dovedností) je účast na seminářích povinná (povolena je jedna neomluvená absence v rozsahu 4 vyučovacích hodin).
V případě, že si student/studentka chce zapsat kurz v době svého studijního výjezdu do zahraničí, musí předem kontaktovat garanta předmětu a domluvit se na podmínkách. - Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Poznámka k četnosti výuky: 2 hod. přednášky a 4 hodiny cvičení po dobu 6 týdnů.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2025/MPV_RKMN