PEHDPN Hospodářské dějiny pro národohospodáře

Ekonomicko-správní fakulta
podzim 2008
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Libor Žídek, Ph.D. (cvičící)
Ing. Petra Černíková, Ph.D. (pomocník)
Ing. Jitka Doležalová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Jana Chmelová (pomocník)
Ing. Monika Jamborová, Ph.D. (pomocník)
Ing. Zdeněk Rosenberg (pomocník)
Garance
prof. PhDr. Kamil Fuchs, CSc.
Katedra ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lydie Pravdová
Rozvrh
každé sudé úterý 11:05–12:45 P103
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
PEHDPN/1: každé liché úterý 11:05–12:45 P103
PEHDPN/2: každé sudé úterý 15:30–17:05 S315, L. Žídek
PEHDPN/3: každé liché úterý 15:30–17:05 S315, L. Žídek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: max. 20 cizích studentů
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu, který navazuje na kurz Světové hospodářství ve 4. semestru, je analyzovat světové hospodářství z pohledu ekonomického růstu. V průběhu posledních dvou staletí dosahovaly některé země v určitých obdobích nebývale vysokého tempa ekonomického růstu, a to často díky provedeným ekonomickým reformám. Kurz se pokouší odpovědět na otázku: "Které faktory jsou pro ekonomický růst nejvýznamnější?" Mezi analyzovanými zeměmi jsou Velká Británie v 19. století, Německo po 2. světové válce, Chile mezi lety 1970 a 1990, Jižní Korea po 2. světové válce, Čína a Nový Zéland od 80. let. Kurz sestává z přednášek a cvičení. Cvičení jsou povinná a pro připuštění ke zkoušce je nutné se do jejich průběhu aktivně zapojit. V jejich rámci se analyzují články vztahující se k danému tématu, s nimiž se studenti musí v předstihu seznámit, tak aby mohli o jejich obsahu diskutovat. Požadavky ke zkoušce: aktivní účast na seminářích, prostudování povinné literatury. Forma zkoušky: písemná.
Osnova
  • Přednášky: 1 Ekonomický růst příčiny extenzivní a intenzivní, empirické studie hospodářského růstu 3 Velká Británie v době průmyslové revoluce politický a ekonomický vývoj, příčiny vzestupu 5 Německý ekonomický zázrak situace po válce, průběh reforem, dopady reforem – hospodářské výsledky 7 Chilská ekonomická reforma 1973 – 1989 politický vývoj - Allende a Pinochet, hospodářská politika a hospodářské výsledky 9 Ekonomický vývoj Jižní Koreje po 2. světové válce ekonomická situace po válce, politický vývoj, jednotlivá období hospodářského vzestupu 12 Ekonomická reforma na Novém Zélandu 1984 – 1995 situace na počátku 80. let, hospodářské kroky labouristické a nacionální vlády v 80. a 90. letech Semináře: 2) Ekonomický růst 4) Faktory vzestupu Velké Británie v 19. století 6) Analýza dopadů sjednocení Německa 8) Chilská hospodářská politika 10) Měnová krize v Jižní Koreji v roce 1997 11) Dopady novozélandské ekonomické reformy 13) Současná situace čínské ekonomiky
Literatura
  • ŽÍDEK, Libor. Dějiny světového hospodářství. 1. vyd. Plzeň: Aleš Čeněk, 2007, 392 s. ekonomické monografie. ISBN 978-80-7380-035-2. info
  • ŽÍDEK, Libor. Determinanty hospodářského růstu. In Konkurenceschopnost české ekonomiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2006, s. 56-73, 17 s. CVKS. ISBN 8021041579. info
  • ŽÍDEK, Libor. Chilská ekonomika za Pinocheta. ACTA Mendelovy zemědělské a lesnické univerzity v Brně. Brno: MZLU v Brně, 2005, LIII, č. 3, s. 225-239, 14 s. ISSN 1211-8516. info
  • ŽÍDEK, Libor. Hospodářský vývoj v Korejské republice od měnové krize. Mezinárodní politika, 2003. info
  • ŽÍDEK, Libor. Korea pět let po měnové krizi. Národohospodářský obzor. 2003, č. 3. ISSN 1213-244. info
  • MADDISON, A. Dynamic Forces in Capitalist Development. New York: Oxford University Press, 1991. info
Metody hodnocení
Výuka probíhá formou přednášek a seminářů. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je připravenost na semináře a aktivní zapojení do seminářů. Příprava na semináře spočívá v prostudování určených odborných článků k dané problematice. Z tohoto důvodu jsou do seminářů zařazeny průběžné testy, které ověří přípravy studentů na daný seminář. Zkouška je písemná. Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání v jakékoliv podobě (například: opisování, vědomé umožnění opisování, používání nepovolených pomůcek, výměny testů, vytváření kopií testů, či zastupování na zkoušce) přeruší učitel zkoušku a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2001, jaro 2002, jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2007.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/podzim2008/PEHDPN