ESF:PFMAPJ Marketing of Insurance - Course Information
PFMAPJ Marketing of Insurance
Faculty of Economics and AdministrationSpring 2007
- Extent and Intensity
- 2/2. 5 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
- Teacher(s)
- Ing. František Řezáč, Ph.D. (lecturer)
Ing. František Řezáč, Ph.D. (seminar tutor) - Guaranteed by
- prof. Ing. Viktória Čejková, Ph.D.
Department of Finance – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Iva Havlíčková - Timetable
- Mon 9:20–11:00 P403
- Timetable of Seminar Groups:
PFMAPJ/2: Tue 13:45–15:20 S313, F. Řezáč - Prerequisites (in Czech)
- PFPOEK Insurance Economics
Marketing v pojišťovnictví navazuje na předměty Pojišťovnictví a Pojistná ekonomika. - Course Enrolment Limitations
- The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100, only registered with preference (fields directly associated with the programme): 0/100 - fields of study / plans the course is directly associated with
- Financial Management (programme ESF, N-HPS)
- Course objectives (in Czech)
- Cílem výuky je rozšířit znalosti studentů o poznatky marketingového způsobu řízení komerčních pojišťoven, marketingové komunikace s klientem a řízení vztahů se zákazníky. S využitím nástrojů marketingového mixu i s použitím příkladů z pojistné praxe komerčních pojišťoven působících na pojistném trhu České republiky bude poukázáno na význam a úlohu jednotlivých nástrojů marketingového mixu v procesu marketingového řízení. Studenti mohou získat dovednost orientovat se v nabídce pojistných produktů z pohledu marketingového způsobu řízení a uplatňování nástrojů marketingového mixu.
- Syllabus (in Czech)
- Tématický plán přednášek: 1. Úvod do teorie marketingu, základní principy marketingu, koncepce řízení včetně marketingového způsobu řízení. Marketing služeb v rámci finančního a pojistného trhu. 2. Marketingový proces v komerční pojišťovně, plánovací etapa, realizační etapa a kontrolní etapa. Analýza vnějšího a vnitřního prostředí pojišťovny. Poslání a cíle komerční pojišťovny. 3. Marketingový výzkum a marketingový informační systém komerční pojišťovny. Nákupní chování klientů, fyzických a právnických osob na pojistném trhu. Segmentace pojistného trhu, pokrytí trhu a tržní pozice. 4. Techniky marketingového výzkumu v pojišťovnictví. Dotazování, pozorování a experiment. On-line marketingový výzkum. 5. Marketingový mix v pojišťovnictví. Pojistný produkt jako součást marketingového mixu. Produktové strategie. 6. Tvorba ceny pojistného a její vliv na pojistný zájem klientů komerčních pojišťoven. Alternativní distribuční cesty v prodeji pojistných produktů. Podpora prodeje. Cenové a distribuční strategie. 7. Propagace a reklama jako součást marketingového mixu v pojišťovnictví. Vztahy s veřejností (PR). 8. Úloha lidí v marketingovém způsobu komunikace s klienty komerčních pojišťoven. Požadavky na odbornou způsobilost zprostředkovatelů pojištění. 9. Materiální prostředí a prezentace komerčních pojišťoven před potenciálními klienty. Procesy a interní procedury komerčních pojišťoven související s péčí o klienty. 10. Marketingová a mezinárodní komunikace v pojišťovnictví. 11. Řízení vztahů se zákazníky v komerční pojišťovně. Fáze vztahu a strategie vztahu. 12. Aktuální otázky rozvoje marketingového řízení na pojistném trhu ČR. 13. Zkušenosti z uplatňování marketingových nástrojů při nabídce pojistných produktů v pojistné praxi – prezentace činnosti pojišťovacího makléře. Tematický plán seminářů: 1. Seznámení s obsahem seminářů, tématy seminárních prací a požadavky na zpracování a prezentaci seminárních prací. Sestavení týmů a zadaní seminárních prací. 2. Stanovení marketingových cílů a formulování marketingových strategií v pojišťovnictví. 3. Kriteria pro segmentaci nabídky pojistných produktů. 4. Kontrolní test č.1. 5. Specifikace marketingového mixu ve službách, s důrazem na pojistný trh. Přehlednost a srozumitelnost produktové nabídky komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 6. Úloha ceny pojistné služby – pojistného na rozhodování klientů při sjednání pojistné smlouvy. Úloha a význam jednotlivých distribučních kanálů na úspěšnost a podíl jednotlivých komerčních pojišťoven na pojistném trhu ČR. 7. Způsoby reklamy a propagace komerčních pojišťoven na pojistném trhu. 8. Kontrolní test č.2. 9. Požadavky na odbornou způsobilost pojišťovacích zprostředkovatelů komerčních pojišťoven v marketingovém řízení. 10. Analýza způsobů prezentace komerčních pojišťoven před veřejností. Aktuálnost internetových stránek komerčních pojišťoven při komunikaci s klienty. 11. Zkušenosti komerčních pojišťoven z uplatňování řízení vztahů se zákazníky. 12. Kontrolní test č.3. 13. Aktuální otázky rozvoje a tendence vývoje marketingu v pojišťovnictví.
- Literature
- Marketing management. Edited by Philip Kotler. 10. rozšířené vyd. Praha: Grada, 2001, 719 s. ISBN 8024700166. info
- PELSMACKER, Patrick de. Marketingová komunikace. Translated by Vlasta Šafaříková. Praha: Grada, 2003, 581 s. ISBN 8024702541. info
- STORBACKA, Kaj and Jarmo LEHTINEN. Řízení vztahů se zákazníky : (customer relationship management). 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 167 s. ISBN 807169813X. info
- FORET, Miroslav, Klára KAŠPAROVÁ, Michael DOLEŽAL and Radoslav ŠKAPA. Marketing. 1st ed. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2004, 166 pp. ISBN 80-210-3500-5. info
- FORET, Miroslav. Marketingová komunikace (Marketing Communication). 1st ed. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, 147 pp. ISBN 80-210-1461-X. info
- Assessment methods (in Czech)
- Kurz je ukončen kolokviem. Podmínkou účasti na kolokviu je zpracování a prezentace zadané seminární práce s hodnocení prospěl a úspěšné absolvování alespoň dvou písemných průběžných testů s hodnocením 60 % a více. Konečná známka je tvořena: Kolokvium (60%) + Seminární práce (20%) + Průběžné testy (20%).
- Language of instruction
- Czech
- Further comments (probably available only in Czech)
- Study Materials
The course is taught annually.
- Enrolment Statistics (recent)
- Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2007/PFMAPJ