ESF:KVVEEK Veřejná ekonomie - Informace o předmětu
KVVEEK Veřejná ekonomie
Ekonomicko-správní fakultajaro 2003
- Rozsah
- 16 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. PhDr. Jan Šelešovský, CSc. (přednášející)
- Garance
- doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Jana Fuksová - Rozvrh
- Pá 28. 2. 15:45–19:00 P102, So 1. 3. 12:15–15:30 P102, So 29. 3. 8:00–11:15 P102, So 26. 4. 8:00–11:15 P102
- Předpoklady
- Do předmětu se může přihlásit jen student 1. ročníku studijního oboru Veřejná ekonomika a správa kombinovaného studia.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Veřejná ekonomika a správa (program ESF, B-HPS)
- Cíle předmětu
- Veřejná ekonomie (SDVE) Obsah předmětu seznamuje studenty se základy vědní disciplíny Veřejná ekonomie, zabývající se onou částí národního hospodářství, která je financovaná z přerozdělovacích procesů a je obvykle nazývána veřejným sektorem. Výklad látky je rozdělen do šesti vzájemně souvisejících bloků: V prvním bloku jsou vysvětleny základní pojmy se zvláštním důrazem na vztah pojmu neziskový sektor a veřejný sektor. Ve druhém bloku jsou rozebrány příčiny existence veřejného sektoru, jeho základní funkce a faktory, které ovlivňují jeho stav a vývojové tendence. Třetí blok je věnován základům veřejných financí jako dominantní kategorii. Jsou vysvětleny toky veřejných financí, veřejné rozpočty a veřejné výdaje. Čtvrtý blok uvádí studenta do příjmové struktury veřejných rozpočtů se zvláštním důrazem na daně. V pátém bloku je zařazen výklad o místních veřejných rozpočtech a o institucích, ve kterých se realizují činnosti veřejného sektoru. Závěrečný šestý blok je věnován řízení veřejného sektoru, veřejné volbě a veřejné kontrole a základům efektivnosti veřejného sektoru. Forma zkoušky: písemná a ústní
- Osnova
- K 1 Veřejná ekonomie jako součást ekonomických věd. Členění NH. Vymezení veřejného sektoru. NH a vlastnictví. Smíšená ekonomika. Rozsah veřejného sektoru. Selhávání trhu. Využití teorie potřeb k objektivizaci existence veřejného sektoru. Využití kategorie lidského potenciálu pro objektivizaci veřejného sektoru. Poslání, funkce, činnosti a cíle veřejného sektoru. Vztah veřejného sektoru a tržního sektoru. Ekonomické příčiny existence veřejného sektoru. Makroekonomická selhání trhu, mikroekonomická selhání trhu. Statky pod ochranou. Selhání vlády. Bloková struktura veřejného sektoru. Faktory ovlivňující rozsah a strukturu veřejného sektoru. Spotřební a zdrojový charakter veřejného sektoru. Veřejná volba. Veřejné mechanismy alokace zdrojů. K 2 Vymezení pojmu veřejné finance. Funkce veřejných financí. Soustava veřejných rozpočtů. Rozpočtová pravidla. Orgány řízení a správy veřejných financí. Státní rozpočet. Rozpočtové zásady. Rozpočtový proces. Místo a úloha fondů ve struktuře veřejných financí. Fiskální nerovnováha jako globální problém. Rozpočtový deficit. Možnosti financování rozpočtového deficitu. Veřejný dluh. Vztah dluhu a makroekonomických ukazatelů. Vzájemný vztah deficitu a veřejného dluhu. Veřejný dluh a deficit v ČR. Veřejné výdaje a jejich struktura. Příčiny růstu a vývojové tendence. Efektivnost veřejných výdajů. Druhy ekonomických analýz. Užití metody nákladů a užitků v podmínkách veřejného sektoru. Struktura a velikost veřejných příjmů. K 3 Úvod do daňové teorie. Daně jako historická kategorie. Daňové teorie. Daňové principy. Daňové kánony A. Smitha. Optimální daňový systém. Princip spravedlnosti. Princip prospěchu. Princip platební schopnosti. Spravedlnost horizontální. Spravedlnost vertikální. Princip efektivnosti. Celkové daňové břemeno. Nadměrné daňové břemeno. Efekty zdanění. Daňová incidence. Daňový přesun a dopad. Přesun daně na konkurenčních trzích. K 4 Úloha územní samosprávy. Rozpočty obcí. Rozpočtová skladba. Vývoj obecních rozpočtů. Základní charakteristiky neziskových organizací. Poslání, funkce a cíle neziskových organizací. Finanční zdroje neziskových organizací. Hospodaření, účetnictví a zdanění neziskových organizací. Veřejná správa. Veřejná správa jako řídící systém veřejného sektoru. Veřejná kontrola. Tendence veřejného sektoru k neefektivnosti. Příčiny a důsledky selhávání veřejného sektoru. Vnější faktory efektivnosti veřejného sektoru. Vnitřní faktory efektivnosti veřejného sektoru.
- Literatura
- Literatura viz níže Informace učitele
- Metody hodnocení
- Kombinované studium. Zkouška písemná a ústní.
- Informace učitele
- Základní literatura: Strecková, Y., Malý I. a kol.: Veřejná ekonomie pro školu i praxi, Computer Press 1998 Doporučená literatura: Hamerníková, B., Kubátová, K.: Veřejné finance, Eurolex Bohemia, Praha 1999 Peková, J.: Veřejné finance, Codex Bohemia, Praha 1999 Buchanan, J.M.: Veřejné finance, Business Books, Computer Press, Praha 1998 Musgrave, R.A., Musgraveová, P.B.: Veřejné finance v teorii a praxi, Management Press, Praha 1994 Peková, J., Pilný, J.: Veřejná správa a finance, Codex Bohemia, Praha 1998 Stiglitz, J.E.: Ekonomie veřejného sektoru, GRADA, Praha 1997 Zákon č. 128/2000 Sb., o obcích (obecní zřízení) Zákon č. 129/2000 Sb., o krajích (krajské zřízení) Zákon č. 147/2000 Sb., o okresních úřadech Odborné ekonomické časopisy (zejména Finance a úvěr, Obec a finance, Politická ekonomie, Ekonom, Moderní obec, Veřejná správa)
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2003/KVVEEK