KHETPO_T Etika podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2006
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Marek Timko, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Dana Krejčí
Rozvrh
Ne 5. 3. 12:50–16:15 T1, Ne 26. 3. 12:50–16:15 T1, Ne 23. 4. 8:30–11:50 T1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
  • Management (program ESF, B-EKM, směr Management_T - výuka v Telči)
Cíle předmětu
Etika podnikání (SDEP) Podstata výuky předmětu etika podnikání spočívá v první části v objasnění základních východisek podnikatelské etiky a poskytnutí nezbytného metodologického postupu, který lze použít při integraci etiky do podnikatelské strategie. Ve druhé části se zabývá vymezením etické dimenze základních ekonomických problémů, problematikou uplatňování etických hledisek v praxi, popisem a vysvětlením modelů etického rozhodování subjektů v podnikatelských činnostech, podnikové a podnikatelské kultury, etickými kodexy firem, etického řízení a vedení. Třetí část je věnována problematice ekonomicko-etickým aspektům hospodaření podniků (účinnosti morálních a právních sankcí, úlohy veřejného mínění aj.), manažerské etice, zaměřuje se k etickým problémům kvality rozhodování manažerů v konkrétních situacích (různé formy diskriminace a korupce, narušování osobní důstojnosti a soukromí, hodnocení práce, propouštění aj.), profesní a profesionální etice, eticko-ekologickými aspekty podnikání, morální odpovědnosti podnikatelských subjektů za životní podmínky budoucích generací. Obsahová náplň kurzu je koordinována s odpovídajícími kurzy Základy praktické filozofie, Základy politologie a Sociologie organizace a byrokracie, přispívá k rozšíření společenskovědních znalostí studentů ekonomie podnikatelských a správních oborů. Kurz je ukončen zpracováním seminární práce vybraného etického tématu ze společenské praxe. Forma zkoušky: ústní
Osnova
  • 1. Koncept konfliktu kultury s přírodou jako nové paradigma filosofie, axiologie, etiky i přírodních a společenských věd. Místo a role kultury v přírodě, vztah přirozené a kulturní evoluce. Koncept pozemské přírody a ekologicky ohrožené kultury. 2. Problém naturalizace kultury jako systému s vnitřní informací, problém přijetí biofilní sociokulturní informace kulturním systémem. Naturalizace techniky a materiální kultury, naturalizace vědy, výchovy a vzdělání. 3. Problém člověka, jedinečnost lidské fylogeneze. Zvláštnosti lidské ontogeneze, přírodní a kulturní faktory utváření lidské osobnosti. Hlavní sociokulturní regulativy: technika, věda, morálka, právo, politika. 4. Vymezení pojmů morálka a etika, předmět a společenské funkce etiky. Rozdíl mezi morálkou a právem. Etika tradiční a etika aplikovaná. Přednosti a meze morální regulace. 5. Environmentální etika, její předmět a společenská role. Antropocentrické a biocentrické koncepce ekoetiky. Etika Země A. Leopolda, hlubinná ekologie A. Naesse. Evoluční ontologie jako východisko nové axiologie, etiky a politiky. 6. Lidská práce jako způsob útočné adaptivní strategie člověka. Proměny technologického a společenského obsahu práce. Práce v kontextu biotické linie technického vývoje. Práce v kontextu abiotické linie technického vývoje: instrumentalizace, mechanizace, automatizace. 7. Práce a lidská přirozenost, biologický, etický a osobnostně kultivační rozměr práce. Problém nedobrovolné ztráty práce, problém lidské seberealizace v technotronní spotřební společnosti. 8. Podnikatelská etika, předmět, definice, vznik, vývoj, struktura, možnosti a funkce. Problém integrace etiky do oblasti podnikání. 9. Sociální, morální a ekologická odpovědnost podnikání, problém účinnosti etiky v podnikání. Etická dimenze výroby a spotřeby. 10. Podnikatelská etika v podnikové praxi, kompetence a omezení. 11. Etika v zaměstnaneckých vztazích, problém diskriminace, problém propouštění z práce, problém pracovní komunikace. 12. Etika v práci manažerů. Manažer jako vůdčí hráč podnikové strategie. Postoje manažerů k etice, manažerské etické styly: integrativní, úslužný, dominantní, vyhýbavý, kompromisní. Etické prohřešky manažerů. 13. Etické programy organizace, etické kodexy.
Literatura
  • ŠMAJS, Josef. Základy systematické filosofie. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2005, 255 s. Masarykova univerzita, 1. ISBN 80-210-3871-3. info
  • ŠMAJS, Josef. Filosofie psaná kurzívou : rozhlasové ekologické eseje. 1. vyd. Brno: Doplněk, 2003, 113 s. ISBN 8072391526. info
  • HAWKEN, Paul, Amory B. LOVINS a L. Hunter LOVINS. Přírodní kapitalismus : jak se rodí další průmyslová revoluce. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 2003, 476 s. ISBN 8020410783. info
  • BLECHA, Ivan. Filosofie. 3. opr. a rozš. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 1998, 239 s. ISBN 80-7182-069-5. info
  • LUKNIČ, Arnold. Štvrtý rozmer podnikania - etika :pre manažérov, pre školy, pre každého. 1. vyd. Bratislava: Slovak Academic Press, 1994, 342 s. ISBN 80-85665-30-1. info
  • BENEŠ, Jan a P. HRAŠKO. Evoluce Homo sapiens sapiens - biologické behaviorální a sociokulturní aspekty, Evolution of Homo sapiens sapiens - biological, behavioral and sociocultural aspects. In Evoluce Homo sapiens sapiens - biologické behaviorální a soc. Bánská Bystrica, Slovensko: SPN, 1993. ISBN 80-210-0173-9. info
Metody hodnocení
Typ výuky: 12h tutoriálu; Závěrečná zkouška/test obsahuje tři otázky s časovým limitem na odpovědi půl hodiny. Zkouška/test je hodnocena klasifikační stupnicí A až F.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009.