ESF:KRUHPR_T Podmínky rozvoje CR - Informace o předmětu
KRUHPR_T Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu
Ekonomicko-správní fakultajaro 2008
- Rozsah
- 0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Martin Šauer, Ph.D. (přednášející)
- Garance
- prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Klára Viturková - Rozvrh
- Ne 30. 3. 11:05–15:20 T 3B, So 17. 5. 11:05–15:20 T 3B
- Předpoklady
- KRCR Cestovní ruch
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS, směr Regionální rozvoj a cestovní ruch_T - výuka v Telči)
- Cíle předmětu
- Předmět volně navazuje na kurs Geografie cestovního ruchu. Předmět tak prohlubuje poznatky o analýze a hodnocení faktorů rozvoje cestovního ruchu. Pozornost je věnována především lokalizačním a realizačním předpokladům. Posluchači budou schopni analyzovat a hodnotit přírodní a kulturně-historické předpoklady, základní a doprovodnou infrastrukturu, druhé bydlení, atd. Další výklad je zaměřen na vybrané formy cestovního ruchu a jejich specifika v systému cestovního ruchu (městský cestovní ruch, lázeňský cestovní ruch, venkovský cestovní ruch). V posledním bloku jsou posluchači seznámeni s prostorovým rozložením nabídky cestovního ruchu v České republice.
- Osnova
- 1 Zdroje rozvoje cestovního ruchu (lokalizační, selektivní a realizační předpoklady) 2 Analýza a hodnocení přírodních předpokladů (zdroje dat, metody analýzy a hodnocení, interpretace výsledků) 3 Cestovní ruch v chráněných územích (systém ochrany přírody v ČR, udržitelné formy cestovního ruchu) 4 Analýza a hodnocení kulturně-historických předpokladů (zdroje dat, metody analýzy a hodnocení, interpretace výsledků) 5 Analýza a hodnocení základní infrastruktury (analýza a hodnocení ubytovacích zařízení – zdroje dat, jejich využitelnost, metody analýzy) 6 Analýza a hodnocení doprovodné infrastruktury (sportovně-rekreační infrastruktura, dopravní infrastruktura, turistická informační centra) 7 Druhé bydlení (prostorová organizace, metody hodnocení, interpretace analýz) 8 Turistické využití území a časová a funkční typologie (územní plánování a cestovní ruch, přístupy k funkční typologii, turisticko-rekreační funkce, vymezení hlavních koncentračních zón) 9 Vybrané formy cestovního ruchu - lázeňský cestovní ruch, cestovní ruch v horských oblastech, městský cestovní ruch, venkovský cestovní ruch (vymezení, typologie, metody analýzy a hodnocení) 10 Územní plánování a rozvoj cestovního ruchu (legislativa územního plánování, územně plánovací podklady a dokumentace, územní plány VÚC, rajonizace cestovního ruchu) 11 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR I. (Praha, Středočeský kraj, Jihočeský kraj, Plzeňský kraj, Karlovarský kraj) 12 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR II. (Ústecký kraj, Liberecký kraj, Královehradecký kraj, Pardubický kraj, Vysočina) 13 Prostorové rozložení cestovního ruchu v ČR III. (Jihomoravský kraj, Olomoucký kraj, Zlínský kraj, Moravskoslezský) Kombinované a distanční studium Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do dvou čtyřhodinových bloků podle tématických okruhů následovně: 1. blok – téma č. 1 až 7 2. blok – téma č. 8 až 13 Studijní zátěž Pro kombinovanou a distanční formu studia Forma zátěže Počet opakování Hodin / opakování Celkem Účast na soustředění 2 4 8 Samostudium v průběhu semestru 2 13 26 Zpracování POTů 1 30 30 Příprava na zkoušku 1 20 20 Celková pracovní zátěž 84 Rozvržení studijní zátěže v průběhu semestru Studenti v kombinované a distanční formě studia se řídí pokyny ze studijního katalogu a DSO. Harmonogram pro distanční formu studia 1.- 2. týden semestru samostudium (téma 1.-2.) 3. týden samostudium (téma 3.) 4. - 5. týden samostudium (téma 4. - 5.) 6. týden samostudium (téma 6.), přednáška 7. - 8. týden samostudium (téma 7.- 8.) 9. týden samostudium (téma 9.) 10. týden vypracování POTu 10.-11. týden samostudium (téma 10.-11.) 12.-13. týden samostudium (téma 12.-13.), přednáška Systém ověřování znalostí (požadavky na ukončení předmětu) Pro kombinovanou a distanční formu studia: Hodnocení se skládá z odevzdání POTu v požadované kvalitě a v daném termínu a zkoušky. Forma kontroly Způsob hodnocení Min. Max. Zpracování POTu 0 – 100 % 60 % 100 % Úspěšné absolvování zkoušky 0 – 100 % 60% 100 % Klasifikační stupnice Stupeň Hodnocení (v %) A 93 – 100 B 85 – 92 C 76 – 84 D 68 – 75 E 60 – 67 F 59 a méně Způsob ověřování kvality předmětu a výuky 1. Využitím výsledků studentské ankety z IS MU. 2. Ověřením znalostí studentů prostřednictvím testů na e-lerningu 3. Konzultačními hodinami studentů kombinovaného a distančního studia. Ukázka témat bakalářských prací Hodnocení potenciálu cestovního ruchu ve vybraném regionu Rozvoj cestovního ruchu v chráněném území Analýza a hodnocení lázeňství v ČR Hodnocení podnikatelského prostředí ve vybraném regionu Rozvoj druhého bydlení ve vybraném regionu Literatura k předmětu Základní literatura VYSTOUPIL, J. A KOL.: Návrh nové rajonizace cestovního ruchu v ČR. Brno: ESF, 2006 VYSTOUPIL, J. A KOL.: Atlas cestovního ruchu České republiky. Praha: MMR, 2006 HALL, C. M. – PAGE, J. S.: The Geography of Tourism and Recreation. London: Routledge, 2006 NĚMČANSKÝ, M.: Odvětví cestovního ruchu – vybrané kapitoly I. a II. díl. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 1999, 278 s. ISBN 80-7248-034-08 ŠÍP, J. – KOPAČKA, L. – STĚPÁNEK, V.: Geografie cestovního ruchu. Praha: UK, 2001, str. 228 Internetové zdroje Česká centrála cestovního ruchu – CzechTourism (http://www.czechtourism.cz) Zpracovali: Ing. Martin Šauer
- Literatura
- VYSTOUPIL, J., ŠAUER, M., HOLEŠINSKÁ, A., METELKOVÁ, A.: Územní a hmotné podmínky rozvoje cestovního ruchu. DSO. Brno: MU ESF, 2006
- Metody hodnocení
- Písemná zkouška, POT.
- Další komentáře
- Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2008/KRUHPR_T