KVRD Dvelopmentn of Communicative and Managerial Skills

Faculty of Economics and Administration
Spring 2008
Extent and Intensity
0/0. 4 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (lecturer), Ing. Kateřina Šupinová (deputy)
Guaranteed by
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Department of Public Economics – Faculty of Economics and Administration
Contact Person: Lenka Jílková
Timetable
Sat 23. 2. 8:30–11:50 P312, Sat 1. 3. 8:30–11:50 P312, Sun 16. 3. 12:50–16:15 P312, Sun 13. 4. 12:50–16:15 P312
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Efektivní komunikace má v práci vedoucího pracovníka organizace veřejného sektoru mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je předmět zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na budoucí praxi. Úvodní studijní bloky předmětu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti (kladení otázek, aktivní naslouchání, účinná argumentace apod.), potřebné pro úspěch v jakémkoli jednání, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností (prezentační dovednosti, vedení hodnotícího pohovoru, vyjednávání atd.). Vybrány byly ty manažerské dovednosti, u kterých se dá předpokládat, že je budou pracovníci na vedoucích pozicích veřejného sektoru potřebovat nejčastěji. Cíl výukového předmětu klade specifické nároky na charakter předmětu a způsob výuky. Zdokonalit své komunikační dovednosti neznamená jen získat potřebné znalosti, tj. porozumět komunikačnímu procesu a jeho zákonitostem. Znamená to především „natrénovat“ relevantní dovednosti, což je – zejména pak u studentů kombinovaného studia – spojeno rovněž s poznáním sebe sama a svých zažitých vzorců chování. Výuka je proto vedle předání základních poznatků o efektivní komunikaci zaměřena především na rozvoj dovedností, realizovaný prostřednictvím moderních výcvikových metod.
Syllabus (in Czech)
  • Výuka bude probíhat v rámci čtyř soustředění, v nichž bude kombinována výuková forma přednášek a tutoriálů. Tematické bloky 1.Komunikační proces a jeho zákonitosti. Komunikace slovní a mimoslovní. Interpretace sdělení, významová struktura rozhovoru. Věcná a vztahová rovina komunikace. Význam efektivní komunikace v řízení, možnosti a metody rozvoje komunikačních dovedností. Zásady účinné slovní a mimoslovní komunikace. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Náš kolega – náš zákazník“. 2.Základní komunikační dovednosti. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek, volba jednotlivých typů otázek ve vztahu k cíli rozhovoru. Aktivní naslouchání - význam naslouchání, rozvoj dovednosti naslouchat. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace. Překonávání námitek – druhy námitek, postup překonávání námitek. Prezentační dovednosti – příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci, vizuální pomůcky - jejich význam a zásady efektivního použití. 3.Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní, agresivní a pasivně agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání. Základní asertivní dovednosti: asertivní pochvala, asertivní kritika, prosazení oprávněného požadavku, odmítnutí nepřijatelného požadavku, reakce na oprávněnou kritiku, reakce na neoprávněnou kritiku. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Komunikační inteligence“. 4. Rozhovory se spolupracovníky – druhy, význam, zásady efektivního vedení. Výběrový rozhovor, hodnotící rozhovor, vstupní a výstupní rozhovor. Příprava, zásady účinného vedení. Vyjednávání. Příprava na vyjednávání, vyjednávací styly. Individuální a týmové vyjednávání. Prezentace a rozbor výukového videofilmu „Hodnotící pohovor“. 1. týden 1. soustředění (přednáška + tutoriál, tematický blok 1) 2. – 3. týden samostudium (tematický blok 1, dle Průvodce studiem) 4. týden 2. soustředění (přednáška + tutoriál, tematický blok 2) 5. – 7. týden samostudium (tematický blok 2, dle Průvodce studiem), vypracování POTu 8. týden 3. soustředění (přednáška + tutoriál, tematický blok 3) 9. – 10. týden samostudium (tematický blok 3, dle Průvodce studiem) 11. týden 4. soustředění ( přednáška + tutoriál, tematický blok 4 ) 12. – 13. týden samostudium (tematický blok 4, dle Průvodce studiem)
Literature
  • MATĚJKA, Marek and Pavel VIDLAŘ. Vše o přijímacím pohovoru : jak poznat druhou stranu. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 193 s. ISBN 8024702150. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Veřejná prezentace od A do Z. Illustrated by Zuzana Holečková. 1. vyd. Praha: Expertis, 1997, 71 s. ISBN 80-902446-1-0. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Tajemství úspěšného jednání. 1. vyd. Praha: Grada, 1995, 162 s. ISBN 80-85623-84-6. info
Assessment methods (in Czech)
Formální prověření znalostí bude realizováno prostřednictvím kvality provedení zadaného POTu (zadání POTu viz Průvodce studiem) a prostřednictvím závěrečného testu, který bude zaměřen především na schopnost aplikace znalostí v konkrétních situacích. Podmínkou udělení zápočtu bude úspěšné zvládnutí POTu a úspěšné absolvování zápočtového testu.
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Spring 2007, Spring 2009.
  • Enrolment Statistics (Spring 2008, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/econ/spring2008/KVRD