KVVE Veřejná ekonomie

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2008
Rozsah
0/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Ing. Petra Dvořáková, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Robert Jahoda, Ph.D. (přednášející)
Ing. Zuzana Kotherová, Ph.D. (přednášející)
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc. (přednášející)
prof. Mgr. Jiří Špalek, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Lenka Jílková
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
KVVE/01: Ne 24. 2. 8:30–11:50 P102, 8:30–11:50 P101, Ne 16. 3. 12:50–16:15 P102, 12:50–16:15 P101, Ne 6. 4. 8:30–11:50 P101, 8:30–11:50 P102, Z. Kotherová, I. Malý, J. Špalek
KVVE/02: So 1. 3. 14:35–17:55 P101, Ne 23. 3. 12:50–16:15 P101, So 3. 5. 14:35–17:55 P101, Z. Kotherová, I. Malý, J. Špalek
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět Veřejná ekonomie se zabývá základními otázkami a problémy souvisejícími s existencí, úlohami a fungováním veřejného sektoru v podmínkách moderních smíšených ekonomik. Výklad je zaměřen především na alokační a distribuční funkce veřejného sektoru. Obsah je rozdělen do pěti vzájemně souvisejících bloků. V prvním bloku je představen stát jako ekonomický subjekt a ústřední pojem veřejné ekonomie - veřejný sektor, jakož i různé přístupy k chápání jeho ekonomických funkcí. Ve druhém bloku jsou rozebrány příčiny existence veřejného sektoru, selhání trhu a selhání státu, koordinační funkce státu a také proces tvorby kolektivních politických rozhodnutí o alokaci zdrojů. Třetí blok je věnován základům veřejných financí. Jsou vysvětleny toky veřejných financí, veřejné rozpočty a veřejné výdaje a příjmy, včetně problematiky místních financí a relativně samostatné otázky efektivnosti veřejných výdajů. Čtvrtý blok uvádí studenta do daňové teorie. Pátý blok je věnován institucionálním otázkám fungování veřejného sektoru, způsobu jeho řízení, interakcí veřejného sektoru s nestátním neziskovým sektorem a praktickým nástrojům dosahování efektivní alokace zdrojů v veřejném sektoru. Cíl Cílem výuky je především studenty zorientovat v dané problematice a používaných pojmech, dát jim představu o tom, jak komplexní problémy zde společnost řeší a jakých nástrojů a přístupů se zde používá. Vedle toho je cíle rovněž motivovat a vést studenty je k analytickému přístupu při posuzování a hodnocení konkrétních ekonomických jevů a rozvíjet jejich ekonomické myšlení. V neposlední řadě je cílem také to, aby studenti byli vybaveni dostatečným teoretickým základem pro studium návazných specializovaných kurzů a zajistit, aby všichni znali základní reálie veřejného sektoru u nás a byli schopni jejich porovnání s vyspělými zeměmi.
Osnova
  • tématický plán přednášek: 1. týden Veřejný a neziskový sektor v moderních ekonomikách. Vymezení, charakteristické znaky, vztahy k soukromému sektoru, rozsah VS. Funkce veřejného sektoru. Liberalismus, sociálně-ekonomický přístup. Význam normativních soudů při hodnocení vládních zásahů do ekonomiky. 2. týden Příčiny existence VS. Tzv. neekonomické příčiny, distribuční spravedlnost. Ekonomické příčiny existence veřejného sektoru. Mikroekonomická selhání trhu. 3. týden Externality. Veřejná a soukromá řešení externalit. Pigouovské daně, Coasův teorém. 4. týden Úvod do teorie statků, veřejné statky a veřejně poskytované statky. Problém jejich efektivní alokace. 5. týden Veřejná volba a veřejná kontrola. Způsob přijímání rozhodnutí ve veřejném sektoru. Ekonomické chování účastníků veřejné volby. 6. týden Veřejné finance. Pojem. Rozbor finančních toků. Státní rozpočet jako základní kategorie veřejných financí. Soustava veřejných rozpočtů. Rozpočtový proces. Parafiskální fondy. 7. týden Rozpočtový deficit a veřejný dluh. Pojem, druhy, příčiny vzniku, způsoby financování, význam z hlediska rozpočtového a fiskálního. 8. týden Veřejné výdaje. Typologie. Struktura, vývojové tendence, faktory ovlivňující rozsah veřejných výdajů. Metody objektivizace výdajových položek. Typy užitků a nákladů. 9. týden Veřejné příjmy. Typologie, struktura. Daňové a nedaňové příjmy. Klasifikace daní. Základy daňové teorie. Daně jako historická kategorie. Daňové principy. Spravedlnost a efektivnost zdanění 10. týden Důsledky zdanění. Substituční a důchodový efekt. Daňové zatížení, mrtvá ztráta. Daňový přesun, dopady na množství a cenu. 11. týden Finance municipalit a územních celků. Principy prostorové alokace příjmů a výdajů. Místní rozpočty. 12. týden Organizace v neziskové sféře. Typy organizací. Poslání, funkce, cíle, činnosti, Způsob financování a hospodaření. 13. týden Řízení veřejného sektoru. Příčiny selhání veřejného sektoru. Efektivnost veřejného sektoru. Přednášky a semináře probíhají obsahově podle uvedených tématických okruhů. Kontrolní testy v 8. a 13. týdnu jsou povinné (viz podmínky ukončení kurzu). Semináře rozděleny na třináct bloků.
Literatura
  • STRECKOVÁ, Yvonne a Ivan MALÝ. Veřejná ekonomie pro školu i praxi. první vydání. Brno: Computer Press, 1998, 214 s. Ekonomie. ISBN 80-7226-112-6. info
  • STIGLITZ, Joseph E. Ekonomie veřejného sektoru. Vyd. 1. Praha: Grada, 1997, 661 s. ISBN 8071694541. info
Metody hodnocení
Ke zkoušce je student oprávněn se dostavit při současném splnění kritérií účasti na seminářích a celkových dosažených bodů. Účast Z celkového počtu 13 seminářů má student povinnost být přítomen minimálně na 8. Důvody neúčasti nejsou významné, tj. není třeba se omlouvat a naopak ani nemoc neznamená omluvu. Body Celkově musí student za semestr získat minimálně 120 bodů. Body může získat následujícími způsoby: - za výsledky dvou testů (průběžný - 8.týden výuky a závěrečný - 13. týden výuky); maximální počet bodů za jeden test je 100, celkově tedy lze za testy získat 200 bodů ; - za zpracování a prezentaci seminární práce; počet bodů 10 (dostatečná) 50 (excelentní), (za přihlášení se a neodprezentování seminární práce (bez udání vážných důvodů) bude strhnuto 30 bodů); - za zpracování a prezentaci oponentského posudku k seminární práci, maximálně 10 bodů; - za zpracování rešerše článku v cizojazyčném časopise s tématem vztahujícím se k veřejné ekonomii maximálně 15 bodů; Zkouška Do celkového hodnocení (výsledné známky) jsou započteny ze 40% výsledky z obou průběžných testů. 60% je tvořeno výsledkem ústní zkoušky, přičemž převod procenta (body) na hodnocení a zpět je následující: A 91 – 100 % D 68 – 75 % B 84 – 90 % E 60 – 67 % C 76 – 83 % F méně než 60 %.


Dopustí-li se student u zápočtu nedovoleného jednání, zejména používání různých nedovolených pomůcek ("taháků"), opisování, vynášení zadání testů a vůbec jednání narušující průběh zápočtu, přeruší učitel test a podle závažnosti přestupku udělí klasifikaci do ISu F, nebo FF, případně i FFF. Uvedený postup se vztahuje na všechny aktivity, které vstupují do závěrečného hodnocení předmětu, (POTy, seminární práce, referáty, apod.).

Informace učitele
doporučená literatura: 1.HAMERNÍKOVÁ, B., KUBÁTOVÁ, K. Veřejné finance. Praha: Eurolex Bohemia, 1999. ISBN 8090275214. 2.PEKOVÁ, J. Veřejné finance. Praha: Codex Bohemia, 1999. ISBN 8085963884 3.MUSGRAVE, R.A., MUSGRAVEOVÁ, P.B. Veřejné finance v teorii a praxi. Praha: Management Press, 1994. ISBN 8085603764 4.STIGLITZ, J.E. Ekonomie veřejného sektoru. Praha: GRADA, 1997. ISBN 8071694541 literatura k seminářům prezenčního studia 1.FRANK , Robert H. Mikroekonomie a chování.. 1. vyd.. Praha : Svoboda, 1995. 766 s. ISBN 80-205-0438-9. 2.VARIAN, H. R. Mikroekonomie: moderní přístup. Praha : Victoria Publishing, 1995. 643 s. ISBN 80-858-6525-4 3.MCCAIN, R. Strategy and Conflict: An Introductory Sketch of Game Theory. Games with Multiple Nash Equilibria [on-line]. Dostupné z . 4.GIBBONS, R. An Introduction to Applicable Game Theory. The Journal of Economic Perspectives, Vol. 11, No. 1. (Winter, 1997), pp. 127-149. Dostupné on-line (JSTOR)
Další komentáře
Poznámka k ukončení předmětu: podmínkou připouštění ke zkoušce je získání alespoň 60% bodů ze dvou písemných testů během semestru. Body lze získat i zpracováním seminárních prací, resp. jejich obhajobami. Podrobnosti na prvním cvičení.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2009.