MKF_EARP Ekonomika a řízení pojišťoven

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2011
Rozsah
12 hodin. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. František Řezáč, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. František Řezáč, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Rozvrh
So 12. 3. 8:30–11:50 P201, So 19. 3. 8:30–11:50 P201, Ne 15. 5. 12:50–16:15 P201
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Výuka je zaměřena na seznámení studentů s řízením pojišťoven a jeho specifiky v podmínkách pojistného trhu České republiky. Zaobírá se ekonomickými aspekty podnikání pojišťoven s důrazem na tvorbu technických rezerv, investiční činnost, solventnost, hospodaření a finanční analýzu pojišťoven. Objasňuje marketingový způsob řízení pojišťoven, vybrané tržní strategie v procesu strategického řízení, obchodní činnost a informační systémy používané v pojišťovací činnosti. Cílem výuky je rozšířit znalosti studentů o poznatky z řízení pojišťoven a základní aspekty fungování ekonomiky pojišťoven. Naučit je základní faktory ovlivňující konkurenceschopnost komerční pojišťovny jako podnikatelského subjektu. Studenti mohou získat dovednost orientovat se v hospodářském výsledku komerční pojišťovny pomocí účetních výkazů, osvojit si požadavky na dostatečnou kapitálovou vybavenost a dodržování pravidel v investování prostředků technických rezerv. Získají také určitý přehled o způsobech komunikace s klienty při objasňování řízení vztahů s uživateli pojistných služeb.
Osnova
  • Tématický plán tutoriálů: 1. Ekonomicko - právní aspekty podnikání pojišťoven na pojistném trhu České republiky. 2. Řízení pojišťoven v podmínkách pojistného trhu, funkce pojišťovacího podniku, manažerské funkce. 3. Strategické, taktické a operativní řízení pojišťoven. Specifika řízení pojišťoven na pojistném trhu České republiky. 4. Organizační struktura pojišťoven, hlavní úkoly a obsahová náplň činnosti ekonomického úseku pojišťoven. 5. Ekonomické aspekty podnikání pojišťoven, tvorba technických rezerv, investiční činnost pojišťoven. 6. Kapitálová vybavenost pojišťoven, základní kapitál, solventnost pojišťoven, Solvency II, ekonomická vyrovnanost pojištění. 7. Hospodaření pojišťoven, výnosy, náklady a hospodářský výsledek, obsah výroční zprávy pojišťoven. 8. Finanční analýza pojišťoven, klasifikace poměrových ukazatelů, audit a rating pojišťoven. 9. Marketingové řízení pojišťoven, marketingová analýza, formulace poslání, cílů a strategie, marketingové plánování, realizace a kontrola marketingového plánu. 10. Vybrané tržní strategie v procesu strategického řízení pojišťoven. 11. Public relations a pojistné instituce. Řízení vztahů se zákazníky (CRM). 12. Obchodní činnost v komerční pojišťovně. Psychologie prodeje pojistných produktů. 13. Informační systém a technologie v činnosti komerčních pojišťoven.
Literatura
    povinná literatura
  • ŘEZÁČ, František, Gabriela OŠKRDALOVÁ, Martin ŘEZÁČ, Miroslava ŠIKULOVÁ a Petr VALOUCH. Marketingové řízení komerční pojišťovny. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, Tisk: BonnyPress, 2009, 210 s. ISBN 978-80-210-4799-0. info
  • ŘEZÁČ, František a Miroslava ŠIKULOVÁ. Marketing v pojišťovnictví. 1.vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 90 s. ISBN 978-80-210-4538-5. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, Svatopluk NEČAS a František ŘEZÁČ. Pojistná ekonomika II. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita Ekonomicko-správní fakulta, 2005, 68 s. ISBN 80-210-3662-1. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, Svatopluk NEČAS a František ŘEZÁČ. Pojistná ekonomika. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2003, 145 s. ISBN 80-210-3288-X. info
    doporučená literatura
  • IVANCEVICH, John M., James L. GIBSON a James H. DONNELLY. Management : principles and functions. 4. ed. Homewood: BPI-IRWIN, 1989, xvii, 765. ISBN 0-256-06671-X. info
  • PETER, Paul J. a James H. DONNELLY. Marketing Management : Knowledge and Skills : Text, Analysis, Cases, Plans. 2. ed. Homewood: Irwin, 1989, 928 s. ISBN 0-256-06668-X. info
  • MAJTÁNOVÁ, Anna. Pojišťovnictví :teorie a praxe. 1. vyd. Praha: Ekopress, 2006, 288 s. ISBN 8086929191. info
  • ČEJKOVÁ, Viktória, František ŘEZÁČ a Aleš ZUZAŇÁK. Pojištění pro podnikatele. 1998. vyd. Břeclav: Moraviapress, 1998, 212 s. ISBN 80-86181-13-8. info
Metody hodnocení
Tutoriály jsou rozvrhově organizovány do čtyř tříhodinových bloků, s náplní podle přednáškových tématických okruhů, kontrolních testů a zpracování POT. Předmět je ukončen písemnou zkouškou. Konečná známka je tvořena: Zkouškový test (60%) + POT (20%) + Průběžné testy (20%).
Informace učitele
Konzultační hodiny: čtvrtek 9,20 - 11,00; místnost 508. Kontakt: rezac@econ.muni.cz Consultation hours: Thursday 9.20 – 11.00; room 508. Contact: rezac@econ.muni.cz
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2024.