ESF:BPR_REGE Regionální geografie Evropy - Informace o předmětu
BPR_REGE Regionální geografie Evropy
Ekonomicko-správní fakultajaro 2013
- Rozsah
- 2/1/0. 5 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Petr Tonev, Ph.D. (cvičící) - Garance
- prof. RNDr. Milan Viturka, CSc.
Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Ing. Iveta Suchomelová Vašíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra regionální ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Po 12:50–14:30 P304
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
- Předpoklady
- (! PRREGE Regionální geografie Evropy || ! KRRGEC Regionální geografie Evropy || ! BKR_RGEC Regionální geografie Evropy || ! BTR_RGEC Regionální geografie Evropy || ! C_KRRGEC Regionální geografie Evr. a ČR )
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Předmět si smí zapsat nejvýše 90 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/90, pouze zareg.: 0/90 - Mateřské obory/plány
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, B-HPS, směr Regionální rozvoj a správa)
- Regionální rozvoj a správa (program ESF, M-HPS)
- Cíle předmětu
- Kurz uvádí posluchače do regionální problematiky Evropy a nepřímo je seznamuje s užívanými metodami regionálního výzkumu. Posluchači získají nové poznatky o rozmístění, vývoji a prostorové diferenciaci rozhodujících ekonomických a sociálních jevů a procesů v Evropě.
Hlavní důraz bude kladen na následující problémové okruhy:
geografická a geopolitická poloha, demografické a sociální jevy a procesy, systém osídlení a jeho vývojová a řádovostní diferenciace, ekonomická sféra a její dynamické a strukturální aspekty, doprava a infrastruktura, životní prostředí, regionální rozdíly v rámci Evropy.
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
prokázat znalost geografické dimenze ekonomických a sociálních problémů Evropy;
chápat geografické koncepty a teorie vysvětlující rozložení a uspořádání obyvatelstva a ekonomických aktivit na evropském kontinetu;
chápat vzájemné propojení mezi evropskými regiony, identifikovat a interpretovat současné problémy Evropy z regionální perspektivy;
demonstrovat souvislosti mezi ekonomickými, sociálními a politickými procesy při vzniku regionálních a sociálních rozdílů a nerovností;
analyzovat ekonomické a sociální problémy v různých evropských zemích a souvislostech; - Osnova
- 1. Úvod do kurzu, předmět studia, základní pojmy.
- 2. Vybrané geografické charakteristiky a regionalizace Evropy.
- 3. Česká republika.
- 4-5. Střední Evropa a Pobaltí.
- 6. Severské státy.
- 7. Britské ostrovy.
- 8-9. Kontinentální Západní Evropa.
- 10. západní a střední Středomoří.
- 11. Jihovýchodní Evropa.
- 12. Východní Evropa.
- Literatura
- povinná literatura
- VITURKA, Milan, Stanislav ŘEHÁK a Michal VANČURA. Regionální geografie Evropy a ČR. 2. vydání. Brno: MU - ESF, 2004, 126 s. ISBN 80-210-3504-8. info
- doporučená literatura
- SKOKAN, Ladislav. Evropa : sociogeografický přehled. Vyd. 1. Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně, 2009, 130 s. ISBN 9788074140822. info
- BLOUET, Brian W. The EU and neighbors : a geography of Europe in the modern world. Hoboken: John Wiley & Sons, 2008, viii, 552. ISBN 9780471655541. info
- ANDĚL, Jiří a Roman MAREŠ. "Starý svět" Evropa :encyklopedický přehled zemí. 2. vyd. Olomouc: Nakladatelství Olomouc, 2001, 292 s., [3. ISBN 80-7182-115-2. info
- Výukové metody
- Přednášky, semináře, referát/prezentace, autokorekční testy v IS
- Metody hodnocení
- Hodnocení předmětu se skládá ze dvou komponent. První představuje ústní prezentace (25 % z celkového hodnocení předmětu) na schválené téma (např. vybraný stát/region) a odevzdání jejího podkladu v písemné formě. Smyslem je rozvoj schopností pracovat samostatně i ve skupině a rozvoj prezentačních shopností.
Druhou částí je písemný test (kombinace otevřených otázek a výběru z odpovědí, 75 % hodnocení), který hodnotí znalosti a dovednosti získané ve výuce a schopnost jejich syntézy při zodpovězení otázek z problémových okruhů daného kurzu.
Minimum ke složení zkoušky je dosažení 60 % z celkového počtu bodů (prezentace + test).
Účast na seminářích je povinná. - Informace učitele
- Dopustí-li se student u zkoušky nedovoleného jednání (tj. držení taháku, opisování z taháku/od spolužáka, napovídání apod.) bude jeho zkouška ukončena a podle závažnosti přestupku ohodnocena známkou F, nebo FF, případně i FFF.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2013, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2013/BPR_REGE