DXV_FMEV Filozofie a metodologie vědy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2014
Rozsah
16/0/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. Bohuslav Binka, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Mgr. Jana Soukopová, Ph.D. (cvičící)
Ing. Daria Kuchařová (pomocník)
Garance
doc. JUDr. Ivan Malý, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Kociánová
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
St 19. 2. 10:00–11:00 167, St 5. 3. 8:00–12:00 167, St 2. 4. 8:00–12:00 167, St 23. 4. 8:00–10:00 167, 10:00–12:00 VT206, St 14. 5. 8:00–12:00 167
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 10 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
1. Na základě přednášek a interaktivního výkladu vést studenty k osvojení si metodologie vědy.


2. Formovat schopnost tvořivě implementovat teorii vědy ve vědeckém zkoumání.

Osnova
  • Úvod (předpoklady k úspěšnému zvládnutí a zakončení předmětu).
  • 1.okruh: Předmět výzkumu, výzkumné cíle, výzkumné metody. Metodologie a metody. Vědecká rozprava a argumentace.
  • 2. okruh: Obecné a specifické metody vědeckého zkoumání.
  • 3. okruh: Věda, filozofie, metodologie. Normativní a nenormativní metodologie.
  • 4. okruh: Pozitivistická a postpozitivistická metodologie. Verifikace. Kritický racionalismus. Falsifikace. Paradigma. Metodologie vědeckých výzkumných programů. Metodologický anarchismus. Strukturalismus. Konstruktivismus. Operacionalismus. Karteziánská a nekarteziánská epistemologie. Fenomenologie. Hermeneutika. Dialekticko-materialistická metodologie. Postmodernismus. Implementace metodologie ve vědeckém výzkumu. Řečové akty (Searle), apriorní charakter poznání a princip verifikace (Quine), antisubstancionalismus, antiesencialismus, neopragmatismus (Rorty)
  • 5. VKomentované čtení vybraných originálních textů.
Literatura
    povinná literatura
  • OCHRANA, František. Metodologie vědy : úvod do problému. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2009, 156 s. ISBN 9788024616094. info
  • Epistemology : an anthology. Edited by Ernest Sosa - Jaegwon Kim - Matthew McGrath. 1st pub. Malden: Blackwell Publishing, 2000, x, 590. ISBN 0631197249. info
    doporučená literatura
  • Wittgenstein,L.: Tractatus logico-philosophicus. Bratislava. Kaligram 2003
  • Ochrana,F.: Nový duch vědy Gastona Bachelarda. In: Filosofický časopis. Praha. Academia. 2/1998,ročník 46,s. 203-213
  • Prigogine,Y-Stengersová,I.: Řád z chaosu. Praha. Mladá fronta 2001
  • FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Translated by Čestmír Pelikán. V Praze: Herrmann & synové, 2002, 318 s. ISBN 8023901249. info
  • Logika vědeckého bádání. Edited by Karl R. Popper. 1. vyd. Praha: OIKOYMENH, 1997, xliv, 617. ISBN 80-86005-45-3. info
  • HUSSERL, Edmund. Krize evropských věd a transcendentální fenomenologie : úvod do fenomenologické filozofie. Vyd. 2. Praha: Academia, 1996, 568 s. ISBN 8020005617. info
  • LYOTARD, Jean François. O postmodernismu :postmoderno vysvětlované dětem : postmoderní situace. Translated by Jiří Pechar. Vyd. 1. Praha: Filosofia, 1993, 206 s. ISBN 80-7007-047-1. info
    neurčeno
  • FAJKUS, Břetislav. Filosofie a metodologie vědy : vývoj, současnost a perspektivy. Vyd. 1. Praha: Academia, 2005, 339 s. ISBN 8020013040. info
  • FEYERABEND, Paul. Rozprava proti metodě. Praha: Aurora, 2001, 431 s. ISBN 80-7299-047-0. info
Výukové metody
Přednáška, dialog se studenty
Metody hodnocení
Zkouška se skládá ze dvou částí:

• Písemného projektu. Jeho obsahem je zpracování zámyslu disertace (objekt zkoumání, předmět zkoumání, výzkumné cíle, zvolená, resp. předpokládaná metodologie, předpokládané metody vědecké práce, hypotéza, očekávané přínosy pro teorii a praxi). Podrobné metodické odkazy na zpracování projektu viz přednášky.

• Rozprava. Ta se skládá z obhajoby projektu, kde student v rozpravě zdůvodňuje svůj přístup. Diskuse je vedena v rozsahu přednášené a nastudované látky s ohledem na použitou metodologii a metody vědecké práce při zpracování projektu a z řízené rozpravy. Její podstatou je schopnost studenta tvořivě reagovat na dotazy učitele v rozsahu základní literatury a přednášených metodologických problémů, které se vztahují ke zpracovanému projektu.

• Hodnotí se: úroveň zpracování projektu a tvořivé zvládnutí problémů filosofie a metodologie vědy v rozsahu přednášené a prostudované látky a odborná úroveň tvořivé diskuse v rozsahu základní literatury a přednášených problémů.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Informace k inovaci předmětu
Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.

logo image
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.