ESF:MPH_RESP Rétorika a spol. protokol - Informace o předmětu
MPH_RESP Rétorika a společenský protokol
Ekonomicko-správní fakultajaro 2015
- Rozsah
- 0/2/0. 4 hodiny jedenkrát za 14 dní. 4 kr. Ukončení: k.
- Vyučující
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc. (cvičící)
Mgr. Ing. Viktor Kulhavý, Ph.D., MSLS (pomocník) - Garance
- doc. PhDr. Božena Šmajsová Buchtová, CSc.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- MPH_RESP/01: každé sudé úterý 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová
MPH_RESP/02: každé liché úterý 9:20–12:45 S301, B. Šmajsová Buchtová - Předpoklady
- ! PHRESP Rétorika společenský protokol
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/24, pouze zareg.: 0/24, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/24
Jiné omezení: Počet studentů je limitován na seminární skupinu-12 studentů - Cíle předmětu
- V úvodu studia rétoriky je stručně vysvětleno její historické a kulturní pozadí. Studenti se seznamují s významem jazykové komunikace a kulturností projevu jak z hlediska běžného dorozumívání mezi lidmi, tak i z hlediska budoucího uplatnění v řídící činnosti.
Strukturu výuky kurzu (i každého jednotlivého setkání) tvoří čtyři části:
I. Úvodní psychofyzická relaxace.
Je zaměřena na tělesné a duševní uvolnění, na odstranění záporných faktorů a jejich vlivu na hlas (potlačené city, zmatené myšlení, nesprávné návyky držení těla, nežádoucí ovládání dechu vnějšími svaly, zátěž jemných hrtanových svalů při tvoření zvuku, psychické napětí).
II. Příprava a stylistická výstavba mluvených projevů v praxi.
Ve druhé části jsou studenti vedeni ke srozumitelnému a jednoznačnému vyjádření stanovisek a názorů, k přesnému formulování problémů, k vyjádření logického sledu myšlenkových postupů, k dovednosti argumentovat a vést diskusi, k umění zaujmout posluchače. Podrobněji jsou probírána témata: příprava a jazykový sloh mluvených projevů a rozdíl mezi projevem mluveným a psaným. Pozornost je věnována stylistické výstavbě mluvených projevů s důrazem na racionální stránku řeči (referát, diskusní příspěvek, přednáška, debata) a mluveným projevům s důrazem na emotivní stránku řeči (slavnostní proslovy – proslov oslavný, smuteční, přípitek; řeč politická a řeč slavnostní). Akcent je ve výuce kladen na výběr a využití jazykových prostředků pro mluvený projev, na kontakt s posluchači a na sociálně psychologické aspekty řečových projevů.
III. Technika mluveného projevu.
Ve třetí části je probírána technika mluveného slova s důrazem na:
- pravidla češtiny (správná výslovnost hlásek, rytmus řeči, přízvuk)
- dikci (dýchání – respirace, tvoření hlasu – fonace, výslovnost – artikulace)
- spisovnou výslovnost (pravidla výslovnosti českých a přejatých slov)
- mluvený projev (významový přízvuk, práce s předložkou)
IV. Kulturnost projevu.
Dynamický charakter ekonomického prostředí vyžaduje kromě požadavků odborné kvalifikace i rozvoj kvalifikace sociální. Její součástí je i umění jednat s lidmi a chovat se ve společnosti. Studenti se prostřednictvím aktivních metod výuky seznámí se základy etikety společenských kontaktů.
Hlavní cíle kurzu jsou:
- zdokonalit strategii úspěšného osobního jednání prostředky správného vystupování zvládáním stresu a rétorickými dovednostmi
- osvojit si pravidla sociální interakce a komunikativního procesu
- zvládnout techniku mluvené řeči - správné zacházení s dechem a hlasem, přesné dodržování artikulace
- naučit se pravidla výslovnosti spisovné češtiny
- kultivovat společenský projev - Osnova
- Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky): Vzhledem k aktivním metodám výuky s použitím videotechniky probíhá výuka v čtyřhodinových blocích tj. jedenkrát za 14 dnů.
- I.
- - Úvodní seminář – seznámení s obsahem a formou výuky; zadání témat společenského protokolu.
- - Představení účastníků kurzu formou tréninku prezentačních dovedností. Práce se sociálními informacemi.
- - Rétorika v dějinách; stručná historie řečnictví.Vývoj funkce mluvené řeči.
- - Prezentace volného tématu – videotrénink se zpětnou vazbou.
- II.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – nácvik aktivace páteře, nácvik schopnosti vnímat návyky při dýchání a uvědomovat si nové zkušenosti.
- - Prezentace mluveného projevu – referát – videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Zásady přesvědčivé sebereprezentace a možnosti jejího nácviku. Metody posilování sebedůvěry.
- - Společenský protokol – Takt a ohleduplnost (kouření, mobilní telefon); pozdrav – formy pozdravu; podání ruky; představování; role a forma vizitky; oslovování, tykání a vykání, tituly v řeči a v dopise; společenská chůze, držení těla, první dojem; řeč těla.
- Videofilm „Etiketa“, I. díl. Autor J. Špaček
- III.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k uvolnění tenze v dýchacích svalech.
- - Prezentace mluveného projevu – diskusní příspěvek. Videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Stavba mluveného projevu. Požadavky kladené na mluvený projev. Výběr jazykových prostředků.
- - Společenský protokol – Rituál obdarovávání; sliby; omluva; společenské přednosti; pravidla u stolu; kompromisy a tabu; chování v restauraci; obchodní oběd v restauraci – povinnosti hostitele; hostiny, bankety, společenská setkání; pozvánky; návštěvy.
- Videofilm „Etiketa“ I. a II. díl. Autor J. Špaček
- IV.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na přesunutí vnímání hlasu sluchem k vnímání fyzického pocitu hlasu v oblasti bránice.
- - Prezentace mluveného projevu – přednáška. Videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Časový plán projevu. Kontakt s posluchači. prostorové uspořádání. Příprava pomůcek a využití techniky.
- - Cvičení správné artikulace – samohlásky a souhlásky.
- - Společenský protokol –Vstup do zaměstnání. Chování na pracovišti. Videofilm „Etiketa“ I. část
- V.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na odstranění trémy a stresu při řečových vystoupeních.
- - Výcvik argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Pravidla výslovnosti českých a přejatých slov. Cvičení na větný přízvuk a na práci s předložkou.
- - Společenský protokol - Člověk v rodinném prostředí. Člověk na ulici a v dopravě. Jednání na úřadech. Jednání s cizinci.
- VI.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení zaměřená na práci s dechem.
- - Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek (možnost individuálního výběru). Videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Fráze v mluveném projevu. Stylistická cvičení zaměřená na: nadbytečná slova, nevhodný pořádek slov ve větě, kupení větných členů ve stejném pádu, nadužívání podstatného jména slovesného, nelogičnost ve vyjadřování, volba výrazu.
- - Společenský protokol - Společenská konverzace a korespondence (pravidla rozhovoru; technika kladení otázek; umění naslouchat; technika telefonování; pravidla užívání mobilních telefonů; zásady obchodní korespondence).
- VII.
- - Úvodní psychofyzická relaxace – cvičení vedoucí k fyzickému uvolnění pomocí představy.
- - Závěrečná prezentace vybraného projevu. Videotrénink se zpětnou vazbou.
- - Společenský protokol – závěrečný test.
- Literatura
- Výukové metody
- Trénink techniky mluveného projevu. Cvičné texty k rozvoji rétorických dovedností. Prezentace mluveného projevu – proslov oslavný, smuteční, přípitek, referát, diskusní příspěvek, přednáška, interview, tisková konference, argumentace formou Robertsovy anglické debaty. Videotrénink se zpětnou vazbou.
- Metody hodnocení
- Ukončení předmětu probíhá formou kolokvia. Studenti si připraví a prezentují vybraný typ mluveného projevu, který je hodnocen písemnou zpětnou vazbou od ostatních studentů.
Součástí kolokvia je rozvoj rétorických dovedností formou mluvnických cvičení (rozšiřování slovní zásoby, procvičování synonym, antonym, odhalení frází, tvarosloví, podstatných jmen a zájmen, úprava vztažných a ukazovacích zájmen, posouzení logické výstavby textu...). Písemný test ze společenského protokolu spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia. - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Nezapisují si studenti, kteří absolvovali předmět PHRESP. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2015, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2015/MPH_RESP