ESF:MKF_EARB Ekonomika a řízení bank - Informace o předmětu
MKF_EARB Ekonomika a řízení bank
Ekonomicko-správní fakultajaro 2016
- Rozsah
- 0/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
- Vyučující
- prof. Ing. Eva Horvátová, CSc. (přednášející)
Ing. Jan Krajíček, Ph.D. (přednášející) - Garance
- Ing. Jan Krajíček, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Pá 11. 3. 12:50–16:15 P103, Pá 22. 4. 12:50–16:15 P103, Pá 20. 5. 16:20–19:35 P103
- Předpoklady
- Předpokladem pro zápis tohoto předmětu je absolvování všech předmětů předepsaných pro specializaci Bankovnictví a pojišťovnictví.
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
- Mateřské obory/plány
- Finance (program ESF, N-FU)
- Cíle předmětu
- Předmět je zaměřen na prohloubení znalostí studentů z bankovnictví, konkrétně v oblasti řízení bank. Jeho obsah a struktura je sestavena z pohledu bankovního řízení, řízení bankovní rozvahy, nákladů a výnosů, základů bankovního marketingu s podrobnějším zaměřením na řízení jednotlivých rizik bankovního podnikání. Studenti jeho absolvováním získají celkový přehled o řízení bank. Je proto nezbytné absolvování výchozích předmětů, protože jsou v Ekonomice a řízení bank využívány zkušenosti získané ve výchozích předmětech.
Cílem předmětu je seznámit studenty s mechanizmy řízení banky, se specifickým zaměřením nejen na řízení bankovních aktiv a pasiv, ale současně i s bankovním marketingem s cílem dosažení optimálního hospodářského výsledku. Významnou roli v řízení banky hraje i Risk managament. Předmět navazuje na znalosti, které studenti získali v předmětech Bankovnictví I, Bankovnictví II. Získané zkušenosti potom absolventi využijí na středních manažerských stupních v bankách. Po absolvování předmětu budou studenti schopni porozumnět ekonomice řízení bank.
Předmět byl inovován v rámci projektu z Operačního programu Vzdělávání pro konkurenceschopnost Inovace bakalářských a navazujících magisterských studijních programů na Ekonomicko-správní fakultě MU (CZ.1.07/2.2.00/07.0447). - Osnova
- Tématický plán a obsahové zaměření přednášek (podle týdnů výuky):
- 1) Banka jako podnikatelský subjekt
- Organizace přednášek
- Organizační struktura banky
- Finanční řízení v bance
- Cíle bankovního podnikání
- Základní prvky ekonomiky banky
- 2) Podstata, význam, cíle a obsah řízení bankovní ekonomiky
- Řízení ekonomiky banky – její postavení v bance
- Zaměření a složky bankovního managementu
- Řízení bankovních aktiv a pasiv
- 3) Řízení bankovní rozvahy, strany aktiv a pasiv
- Struktura bankovních aktiv
- Cíle managementu bankovních aktiv
- Zaměření managementu bankovních aktiv
- Struktura bankovních pasiv
- Cíle managementu bankovních pasiv
- Zaměření managementu bankovních pasiv
- 4) Ekonomika řízení nákladů a výnosů v bance
- Struktura nákladů a výnosů
- Řízení nákladů
- Řízení výnosů
- Externí audit
- Interní audit
- Postavení auditu
- Kontrola vnější a vnitřní
- 5) Kvalita bankovních služeb
- Koncepce kvality bankovních služeb
- Kvalita v bankovních službách
- Význam kvality v bankách
- Příspěvky ke kvalitě bankovních služeb
- Náklady na kvalitu v bankách
- Návrhy a stížnosti bankovních klientů
- Jak dosáhnout kvality služeb v bance
- 6) Marketing v ekonomickém řízení banky– úloha klienta v bankovním marketingu
- Úvod do marketingu v bankovnictví
- Vývoj podnikatelských koncepcí v bankách
- Marketingové řízení bank
- Klient - důvod existence banky
- Analýza chování klienta
- Segmenty trhu
- Segmentace v bankovnictví
- Strategie cílového bankovního trhu
- Hodnocení a ocenění obchodního personálu bank
- Školení a nábor pracovníků bank
- 7) Strategie produktů a služeb v bankách a tvorba cen bankovních produktů a služeb
- Koncepce, inovace a vývoj nových produktů a služeb v bankách
- Životní cyklus produktů a služeb v bankách
- Řízení produktů a služeb v bankách
- Důležitost ceny bankovních produktů a služeb
- Metody stanovení cen v bankách
- Možné formy cen v bankách
- Cenové strategie bank
- 8) Komunikace a distribuce bankovních služeb
- Komunikace v bance
- Vnější bankovní komunikace
- Vnitřní bankovní komunikace
- Bankovní reklama
- Public relations – styk s veřejností
- Podpora prodeje v bance
- Přímý marketing (direct marketing) v bankách)
- Prodej bankovních produktů a služeb
- Distribuce bankovních služeb
- Strategické plánování bankovních distribučních cest
- Bankovní distribuční systémy a druhy bankovní distribuce
- 9) Úvod do Risk managementu
- Základní složky risk managementu
- Úvěrové riziko a úvěrový proces
- Kvalita úvěrového portfolia
- Úvěrové riziko a řízení bankovní rozvahy
- Řízení úvěrového rizika
- Základní modely Risk Managementu
- Měření úvěrového rizika
- Úvěrové riziko a právní předpisy ČNB
- 10) Řízení rizik pohybu úrokové sazby a měnového rizika
- Podstata a obsah řízení rizika úrokové sazby
- Způsoby řízení rizika úrokové sazby
- Měření rizika úrokové sazby
- Riziko úrokové sazby a právní předpisy ČNB
- Podstata a obsah řízení měnového rizika
- Měření měnového rizika
- Měnové riziko a právní předpisy ČNB
- 11) Řízení likvidity a kapitálového rizika
- Podstata a obsah řízení rizika likvidity
- Měření rizika likvidity
- Řízení likvidity bank a právní předpisy ČNB
- Vlastní kapitál a kapitálové přiměřenost
- Plánování kapitálu banky
- Řízení kapitálového rizika a právní předpisy ČNB
- 12) Řízení portfolia cenných papírů a mimobilančního položek
- Podstata a cíle portfolia cenných papírů
- Aktivní a pasivní strategie řízení portfolia cenných papírů
- Řízení investičního portfolia banky výborem ALCO
- Mimobilanční položky, typy bankovních operací
- Přehled mimobilančních rizik
- Řízení mimobilančních rizik
- Mimobilanční rizika a předpisy ČNB
- 13) Řízení operačního rizika a bankovní pobočky
- Podstata operačního rizika
- Jednotlivé typy operačního rizika
- Řízení operačního rizika
- Operační riziko a právní předpisy ČNB
- Cíle řízení bankovní pobočky
- Výkazy pobočky
- Rentabilita pobočky
- Harmonogram pro kombinovanou formu studia:
- Týden v semestru aktivityvýstupy
- 1. týden samostudium (1. – 2. téma) zadání POTů
- 2. – 3. týden samostudium (3.- 5. téma) vypracování POTu č.1
- 4. – 5. týden samostudium (6. – 7. téma). příprava na kontrolní test č.1
- 1. tutoriál Kontrolní test č.1
- 6. – 7. týden samostudium (8. – 9. téma) Kontrolní test č.1
- 8. – 12 . týden samostudium (10. – 13. téma) příprava na kontrolní test č.2
- 2. tutoriál vypracování POTu č. 2
- 13. týden opakování a procvičení látky Kontrolní test č. 2
- Literatura
- povinná literatura
- REVENDA, Zbyněk. Peněžní ekonomie a bankovnictví. 5. aktualiz. vyd. Praha: Management Press, 2012, 423 s. ISBN 9788072612406. info
- POLOUČEK, Stanislav. Bankovnictví. Vyd. 1. Karviná: Slezská univerzita v Opavě, 2005, 389 s. ISBN 8072482874. info
- JÍLEK, Josef. Finanční rizika. 1. vyd. Praha: Grada, 2000, 635 s. ISBN 8071695793. info
- PAYNE, Adrian. Marketing služeb. Translated by Veronika Žbelová. Vyd. 1. Praha: Grada, 1996, 247 s. ISBN 807169276X. info
- doporučená literatura
- MISHKIN, Frederic S. The economics of money, banking and financial markets. 7th ed. Boston: Addison-Wesley, 2004, xxxix, 679. ISBN 0-321-12235-6. info
- PETRJÁNOŠOVÁ, Božena. Bankovní management. Vyd. 1. Brno: Masarykova univerzita, 2004, 124 s. ISBN 8021034815. info
- KRAJÍČEK, Jan. Marketing v peněžnictví. MU Brno ESF, 2005, 140 s. ISBN 80-210-3659-1. info
- SOKOLOVSKÝ, Zbyněk. Vitální banky. 1. vyd. [Praha]: Bankovní institut, 1999, 374 s. ISBN 80-7265-024-6. info
- VERWILST, Herman. The future of retail banking in Europe: the fortis view. Brussels: The Joint office of the World Savings Banks Institute, 2001, 15 s. info
- neurčeno
- KOTLER, P. a K. L. KELLER. Marketing management. 1. vyd. Praha: Grada Publishing a.s., 2007, 788 s. ISBN 978-80-247-1359-5. info
- KRAJÍČEK, J.: Ekonomika a řízení bank, ESF MU, Brno 2012, 2. Vydání, ISBN nepřiděleno
- Výukové metody
- Účast na přednáškách, vypracování PoTů, autokorekční testy, kontrolní testy, závěrečný písemný test a zkouška.
- Metody hodnocení
- 1. POT 1 až 2
- Vypracování a odevzdání prací opravovaných tutorem (POT) podle harmonogramu jako průkazný výsledek domácí přípravy studentů v rámci samostudia.
2. Závěrečné hodnocení výsledků práce na tutoriálech a při samostudiu.
- Podmínkou účasti na zkoušce je úspěšné zpracování všech POTů, tj. s výsledkem prospěl
- Další podmínkou je úspěšné absolvování obou plánovaných kontrolních testů, což je dosažené hodnocení 66% a více (2/3 a více).
- Pokud student nemůže test v rámci tutoriálu fyzicky absolvovat (omluvu posoudí vyučující), napíše jej na 3. tutoriálu (v případě prvního testu), resp. v prvních dvou týdnech zkušebního období (v případě druhého testu).
3. Zkouška a výsledné hodnocení:
- Zkouška má písemnou formu.
Konečná známka je tvořena:
Hodnocení písemné části zkoušky (80%) + závěrečné hodnocení výsledků práce studenta při samostudiu - POTy, testy - (20%)
- Pro hodnocení výkonu studentů u zkoušky platí následující klasifikační stupnice (společná pro presenční i kombinovanou formu studia):
A 92 – 100 % D 68 – 75 %
B 84 – 91 % E 60 – 67 %
C 76 – 83 % F méně než 60 %
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů.
Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia." - Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně. - Informace k inovaci předmětu
- Předmět byl inovován v rámci projektu "Inovace studia ekonomických disciplín v souladu s požadavky znalostní ekonomiky (CZ.1.07/2.2.00/28.0227)", který je spolufinancován Evropským sociálním fondem a státním rozpočtem České republiky.
- Statistika zápisu (jaro 2016, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2016/MKF_EARB