ESF:BPF_FIGR Finanční gramotnost - Informace o předmětu
BPF_FIGR Finanční gramotnost
Ekonomicko-správní fakultajaro 2018
- Rozsah
- 0/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
- Vyučující
- Ing. Barbora Buchtová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Bc. Bohuslava Ellis Doláková (přednášející)
doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D. (přednášející) - Garance
- doc. Ing. Martin Svoboda, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh seminárních/paralelních skupin
- BPF_FIGR/01: Čt 11:05–12:45 P101, B. Buchtová, B. Ellis Doláková, M. Svoboda
- Předpoklady
- Předpokladem pro zapsání předmětu je absolvování vstupního testu, formou odpovědníku, který umožní ověřit znalosti studenta před zahájením výuky.
Kurz je otevřen pro všechny studenty Masarykovy univerzity. - Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 200 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/200, pouze zareg.: 0/200, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/200 - Mateřské obory/plány
- Finance a právo (program ESF, B-FU)
- Finance (program ESF, B-FU)
- Finance (program ESF, M-FU)
- Finance (program ESF, N-FU)
- Cíle předmětu
- Cílem předmětu je seznámit studenty s podstatou finanční gramotnosti. Věcně je zaměřen na seznámení s jednotlivými složkami finanční gramotnosti (gramotností peněžní, cenovou a rozpočtovou). Po skončení předmětu se mohou studenti aktivně zapojit do činnosti organizací, které řeší otázku finanční gramotnosti. Účast studentů při průzkumech finanční gramotnosti jim lépe pomůže pochopit co vše je zapotřebí v oblasti finanční gramotnosti zlepšit.
-Předmět je určen studentům všech fakult MU, které zajímá, jak nakládat se svými penězi, jak se orientovat v nabídce finančních produktů a jak dosahovat svých finančních cílů.
-Cílem předmětu je seznámit studenty s informacemi, které jim umožní vytvořit individuální finanční plán a získají znalosti využitelné pro poskytování poradenské podpory mezi nízko-příjmovým obyvatelstvem a zvyšovat tak finanční gramotnost dospělých v ČR.
-Studenti získají znalosti formou modelových příkladů reálné funkce jednotlivých produktů a posouzení vhodnosti pro vybraný typ cílové skupiny.
-Studenti se sami budou na výuce podílet, budou vyhledávat jednotlivé produkty, porovnávat jejich výhodnost a parametry přizpůsobovat na míru jejich potřebám.
-V neposlední řadě tedy absolventi budou schopni lépe plánovat finanční hospodaření své a svého okolí a být jim nápomocni při řešení problémů spojených s potřebou finanční gramotnosti a zapojit se do pomoci sociálně slabým spoluobčanům. - Osnova
- 1. Úvod, seznámení posluchačů s cílem předmětu, základní definice finanční gramotnosti.
- 2. Peněžní gramotnost.
- 3. Cenová gramotnost.
- 4. Rozpočtová gramotnost.
- 5. Numerická gramotnost.
- 6. Informační gramotnost.
- 7. Právní gramotnost.
- 8. Ochrana spotřebitele.
- 9. Životní situace a jejich řešení.
- 10. Investování a základní pravidla investování.
- 11. Orgány Evropské unie a České republiky.
- Diskuze.
- 12. Vyhodnocení průzkumu finanční gramotnosti.
- Diskuze.
- 13. Závěrečné hodnocení a diskuze.
- Literatura
- doporučená literatura
- BRABEC, Jiří. Finanční gramotnost : srozumitelně a bez překážek. Edited by Jan Šimek. 2. vyd. Plzeň: ABC Finančního vzdělávání, 2012, 90 s. ISBN 9788090505704. info
- KOCIÁNOVÁ, Helena. Finanční gramotnost v kostce, aneb, Co vás neměl kdo naučit. Olomouc: Anag, 2012, 151 s. ISBN 9788072637676. info
- DVOŘÁKOVÁ, Zuzana a Luboš SMRČKA. Finanční vzdělávání pro střední školy : se sbírkou řešených příkladů na CD. 1. vyd. V Praze: C.H. Beck, 2011, xix, 312. ISBN 9788074000089. info
- NOVESKÝ, Ivan. Slabikář finanční gramotnosti : učebnice základních 7 modulů finanční gramotnosti. 1. vyd. Praha: Cofet, 2009, 448 s. ISBN 9788025442074. info
- Výukové metody
- Aktivní účast na seminářích, aktivní spolupráce při šíření finanční gramotnosti.
- Metody hodnocení
- Předmět je ukončen zápočtem.
Předpokladem pro udělení zápočtu je: 1) absolvování testů finanční gramotnosti formou odpovědníku, 2) aktivní účast na seminářích (80% prezence), 3) zpracování seminární práce a spolupráce při šíření finanční gramotnosti.
Testy finanční gramotnosti jsou dva:
1. Vstupní test finanční gramotnosti na úvod předmětu – nejpozději do konce prvního výukového týdne.
2. Závěrečný test ověření finanční gramotnosti po 11. Semináři – nejpozději do termínu 12. Semináře. - Informace učitele
- https://is.muni.cz/auth/el/1456/jaro2014/BPF_FIGR/index.qwarp
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2018, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2018/BPF_FIGR