ESF:BPH_POEK Podniková ekonomika - Informace o předmětu
BPH_POEK Podniková ekonomika
Ekonomicko-správní fakultajaro 2019
- Rozsah
- 2/2/0. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Mikuš, Ph.D. (cvičící)
doc. Ing. Jiří Novotný, CSc. (cvičící)
Ing. Viliam Záthurecký, MBA, Ph.D. (cvičící) - Garance
- doc. Ing. Pavla Marciánová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Čt 8:00–9:50 P101
- Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
BPH_POEK/02: Čt 10:00–11:50 S308, J. Novotný
BPH_POEK/03: St 10:00–11:50 P104, V. Záthurecký
BPH_POEK/04: St 16:00–17:50 S401, P. Mikuš
BPH_POEK/05: Čt 12:00–13:50 P304, J. Novotný - Předpoklady
- ! BPH_NAPO Nauka o podniku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Jiné omezení: (nezapisují si studenti, kteří již absolvovali předmět BPH_NAPO) - Mateřské obory/plány
- Analytický chemik - manažer chemické laboratoře (program PřF, B-CH)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, B-EKM)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, M-EKM)
- Podniková informatika (program ESF, B-SI)
- Cíle předmětu
- Předmět Podniková ekonomika navazuje na vstupní část výuky základů předřazeného předmětu Ekonomika organizací. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek. Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku z pohledu analýzy nákladů doplněné o vědeckotechnický rozvoj a s tím související inovace v podniku. Následuje hledisko realizace produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního rozhodování. Cílem předmětu je studentům přiblížit fungování podniku v návaznosti na znalosti z Mikroekonomie, Ekonomiky organizací, Finančního účetnictví, zároveň se stává základem pro navazující předměty jako je Management I, Marketing I, Manažerské účetnictví a Finanční řízení tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na profesní zaměření podniku. Po absolvování kurzu by student měl být schopen: - definovat hlavní a podpůrné podnikové funkce - definovat základní předpoklady na základě, kterých se podnik rozhoduje o realizaci produkce na trhu z hlediska - Určit náklady vstupující do tvorby hodnoty a definovat základní metody jejich řízení - Definovat podstatu odbytu a základní nástroje odbytové politiky vč. Základů tvorbu cen - vysvětlit podstatu investování a financování v podniku vč. Definice základních pojmů - definovat základní předpoklady finančního a vnitropodnikového účetnictvím - pochopit podstatu a význam finanční analýzy v podniku
- Osnova
- ● 1. Podnik jako tvůrce hodnoty ▪ Porterův hodnotový řetězec ▪ Primární a odvozené podnikové funkce ▪ Hmotné, informační a finanční toky v podniku o 2. Typologie podniků ▪ Specifika výrobních podniků, ▪ Specifika podniků v oblasti služeb ▪ SME, ▪ Family business ● 3. Poptávka po produktu ▪ poptávka - teoretická východiska z pohledu podnikové ekonomiky ▪ analýza poptávky, odhad, předpověď ▪ o 4. Podnikatelské prostředí ▪ vymezení podnikatelského prostředí ▪ identifikace důležitých stakeholders ▪ základní předpoklady tržní analýzy ▪ základní vymezení tržních strategie o ● 5. Analýza nákladů v podniku, ▪ Vymezení a klasifikace nákladů ▪ Členění nákladů podle závislosti na objemu prováděných výkonů ▪ Produkční teorie 6. Hlavní podnikové funkce - řízení vstupních operací ▪ obstaravatelská činnost ▪ dodavatelé ▪ skladování ▪ logistika ▪ distribuce 7. Hlavní podnikové funkce -zhotovení produktu ▪ Životní cyklus produktu ▪ Inovace produktové, procesní ▪ Výrobní program ▪ Výrobní proces ● 8. Hlavní podnikové funkce - Odbyt a odbytová politika ● 9. Nástroje odbytové politiky, ▪ produktová politika, ▪ cenotvorba ▪ komunikační politika ▪ distribuční politika ● 10. Podpůrné podnikové funkce - Lidské zdroje ▪ Charakteristika personální práce ▪ Plánování pracovníků ▪ Organizace pracovníků ● 11. Podpůrné podnikové funkce - Řízení investic v podniku ▪ majetková a kapitálová výstavba v podniku ▪ investice v podniku ▪ základní metody hodnocení investic ▪ analýza bodu zvratu, 12. Podpůrné podnikové funkce - Financování v podniku ▪ Systém finančního a vnitropodnikového účetnictví ▪ podnikové účetní výkazy ▪ cash flow, pracovní kapitál, ukazatele efektivity ● 13. Podpůrné podnikové funkce - technologický rozvoj a inovace v podniku ▪ typologie a řády inovací ▪ etapy inovačního procesu ▪ inovace a invence ▪ inovace jako konkurenční výhoda
- Literatura
- povinná literatura
- SYNEK, Miloslav. Manažerská ekonomika. 5. vyd. Praha: Grada, 2011, 471 s. ISBN 978-80-247-3494-1. info
- WÖHE, Günter a Eva KISLINGEROVÁ. Úvod do podnikového hospodářství. Translated by Zuzana Maňasová. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, xxix, 928. ISBN 9788071798972. info
- PORTER, Michael E. Konkurenční výhoda : (jak vytvořit a udržet si nadprůměrný výkon). Edited by Vladimír Irgl. Praha: Victoria Publishing, 1993, 626 s. ISBN 8085605120. info
- PAPPAS, James L. a Mark HIRSCHEY. Fundamentals of managerial economics. 3rd ed. Chicago: Dryden Press, 1989, xx, 652. ISBN 003012364X. info
- doporučená literatura
- KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 15 global edition. Boston: Pearson, 2016, 714, 14. ISBN 9781292092621. info
- MAGRETTA, Joan. Michael Porter jasně a srozumitelně : o konkurenci a strategii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 231 s. ISBN 9788072612512. info
- KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C.H. Beck, 2010, xxxviii, 8. ISBN 9788074001949. info
- NOVOTNÝ, Jiří a Petr SUCHÁNEK. Nauka o podniku II. 1. vyd. Brno: MU ESF Brno, 2007, 141 s. DSO 1. ISBN 978-80-210-4496-8. info
- SYNEK, Miloslav. Podniková ekonomika. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xxii, 456. ISBN 8071792284. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu probíhá formou přednášek, zaměřených na jednotlivá témata. Součástí výuky jsou i semináře navazující na přednášky. Náplní seminářů jsou příklady z podnikové praxe jejichž úkolem je studentům přiblížit fungování teoretických předpokladů v praxi. Součástí absolvování předmětu je i vypracování seminární práce na zadané téma.
- Metody hodnocení
- Podmínkou úspěšného ukončení předmětu je aktivní účast na seminářích, zpracování seminární práce v písemné formě doplněné prezentací na semináři (minimálně je nutné dosáhnout 60%)a absolvování průběžného testu.• Kurz je ukončen písemnou zkouškou. Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2019, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2019/BPH_POEK