MKH_POCF Psychologie v obchodní činnosti firmy

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Ing. Mgr. Jakub Procházka, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
So 2. 3. 8:00–15:50 P104, Pá 10. 5. 12:00–15:50 P104
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi a dovednostmi z psychologie využitelnými při obchodních jednáních, při vyjednávání a při řízení firmy či při podnikání.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- uplatňovat různé taktiky a strategie úspěšného obchodního jednání;
- vyjednávat o ceně na základě analýzy situace a obchodního partnera;
- zdravě prosadit naplnění svých cílů;
- zohlednit kulturní specifika při obchodním jednání s cizinci.
Osnova
  • Tématický plán a obsahové zaměření seminářů (podle týdnů výuky):
  • I.
  • Úvodní seminář
  • Úvod do psychologie obchodní činnosti
  • Představení účastníků kursu – trénink prezentačních dovedností
  • Zadání témat k samostatnému studiu a k přípravě prezentace ve výuce
  • Image firmy. Vytváření žádoucího image firmy princip diferenciace
  • Nositelé image firmy
  • Vztah mezi organizační kulturou firmy a jejím image
  • II.
  • Taktika a strategie obchodního jednání
  • Předpoklady úspěšného obchodního jednání
  • Psychologické proměnné vstupující do mezilidského vztahu v obchodní činnosti
  • Příprava na obchodní jednání v tuzemsku a v zahraničí. Zásady týmového jednání
  • Fáze obchodního jednání
  • Způsoby vyjednávání. Nátlakové taktiky a jejich zdolávání.
  • Příklad z praxe – případová studie. Praktický nácvik úspěšné vyjednávací strategie
  • III.
  • Umění uzavřít obchod
  • Prodejce – profesionál
  • Forma prezentace obchodní nabídky
  • Zdolávání námitek
  • Stanovení obchodních podmínek
  • Navázání perspektivního obchodního vztahu
  • Videofilm „Prodejní rozhovor“ s následnou diskusí ve skupině
  • IV.
  • Psychologie osobního prodeje
  • Pravidla obchodního rozhovoru
  • Motivace odlišných zákaznických typů
  • Řízení péče o zákazníky
  • Týmová práce a řetězec dodavatel/ zákazník
  • Videofilm „Nároční zákazníci“ s následnou diskusí ve skupině
  • V.
  • Komunikační dovednosti v obchodním styku
  • Komunikativní dovednosti (umění naslouchat, technika kladení otázek, technika telefonování, obchodní korespondence)
  • Řeč těla jako prostředek komunikace
  • Videofilm „Řeč těla v obchodním styku“ s následnou diskusí ve skupině Jednání s obchodními partnery
  • Etiketa v obchodním jednání (oslovování, pravidla představování, společenské přednosti, forma a role vizitky, zásady podnikatelské diplomacie)
  • Pravidla společenského chování pro muže a ženy v obchodním styku
  • Osobní image muže a ženy
  • VI.
  • Etické zásady v obchodním podnikání
  • Etické zásady jednání
  • Mravní aspekty rozhodování
  • Praktické nástroje řešení etických problémů v obchodních situacích
  • Týmové řešení případové studie s následnou diskusí ve skupině
  • Kulturně podmíněné rozdíly v obchodním styku
  • Zvyklosti zemí Evropské unie
  • Země východní Evropy
  • Vyjednávání s Japonci. Americká kultura. Arabské země.
Literatura
    povinná literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Viktor KULHAVÝ. Psychologie v obchodní činnosti firmy. Brno. Brno: Masarykova univerzita, 2006, 101 s. I. ISBN 80-210-4061-0. info
    doporučená literatura
  • ŠMAJSOVÁ BUCHTOVÁ, Božena a Jiří POKORNÝ. Podnikání a kulturní odlišnosti. Brno: ESF MU, 2004, 247 s. skripta. ISBN 80-210-3490-4. info
Výukové metody
Výuka probíhá kombinovanou formou. Student se na každé ze setkání samostatně připravuje (teoretická příprava) a zpracovává v průběhu semestru dva průběžné úkoly. Konzultace probíhá formou přednášky s diskusí nebo řešení případových studií. Student samostatně zpracovává seminární práci na zadané téma.
Metody hodnocení
Studenti zpracovávají v průběhu semestru jednu seminární práci.
Závěrečný písemný test spočívá ve volné odpovědi na tři otázky v časovém limitu půl hodiny. Test je hodnocen bodovou stupnicí se závěrečným hodnocením prospěl - neprospěl. Podmínkou úspěšného absolvování závěrečného testu je uspokojivé zodpovězení alespoň 70% otázek. Žádná z otázek nemůže být hodnocena známkou F.
Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2019/MKH_POCF