ESF:BKH_POEK Podniková ekonomika - Informace o předmětu
BKH_POEK Podniková ekonomika
Ekonomicko-správní fakultajaro 2021
- Rozsah
- 26/0/0. tutorial 12 hodin. 7 kr. Ukončení: zk.
- Vyučující
- Ing. Jiří Richter, Ph.D. (přednášející)
doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D. (přednášející)
Ing. Petr Mikuš, Ph.D. (pomocník) - Garance
- doc. Ing. Bc. Petr Suchánek, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta - Rozvrh
- Pá 26. 3. 12:00–15:50 P101, So 27. 3. 8:00–11:50 P403, So 17. 4. 8:00–11:50 P303
- Předpoklady
- ! BKH_NAPO Nauka o podniku
- Omezení zápisu do předmětu
- Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
- Mateřské obory/plány
- Podniková ekonomika a management (program ESF, B-EKM)
- Podniková ekonomika a management (program ESF, B-PEM)
- Cíle předmětu
- Předmět Podniková ekonomika navazuje na vstupní část výuky základů předřazeného předmětu Ekonomika organizací. Podnik je zde vnímán v kontextu čtyř základních hledisek. Prvním je vnímání podniku jako tvůrce hodnoty z hlediska existující poptávky na trhu. Dalším hlediskem je rozhodování o produkci podniku z pohledu analýzy nákladů a produktivity doplněné o vědeckotechnický rozvoj a s tím související inovace v podniku. Následuje hledisko realizace produkce na trhu v rámci odbytu a s tím související stanovení cen, jako nástroje k dosažení hlavních podnikových cílů. Posledním hlediskem je kapitálová výstavba podniku z hlediska investičního a finančního rozhodování. Cílem předmětu je studentům přiblížit fungování podniku v návaznosti na znalosti z Mikroekonomie, Ekonomiky organizací, Finančního účetnictví, zároveň se stává základem pro navazující předměty jako je Management I, Marketing I, Manažerské účetnictví a Finanční řízení tak, aby student dokázal pochopit základní principy a fungování podniku v oblasti podnikového hospodářství. Kromě osvojení základních pojmů teoretického konceptu, je cílem předmětu seznámit studenty s provázaností a komplexností vztahů v podnikové praxi bez ohledu na profesní zaměření podniku.
- Výstupy z učení
- Po absolvování kurzu by student měl být schopen:
- definovat hlavní a podpůrné podnikové funkce
- definovat východiska na základě, kterých se podnik rozhoduje o realizaci produkce na trhu
-určit náklady vstupující do tvorby hodnoty a definovat základní metody jejich řízení
-definovat podstatu odbytu a základní nástroje odbytové politiky vč. Základů tvorbu cen
- vysvětlit podstatu investování a financování v podniku vč. definice základních pojmů
- definovat základní předpoklady finančního a vnitropodnikového účetnictvím
- pochopit podstatu a význam finanční analýzy v podniku - Osnova
- 1.Podnik jako tvůrce hodnoty • Vztah podnikové ekonomiky a mikroekonomie • Porterův hodnotový řetězec • Primární a podpůrné podnikové funkce • Hmotné, informační a finanční toky v podniku 2. Typologie podniků • Specifika výrobních podniků, • Specifika podniků v oblasti služeb • Malé a střední podniky • Family business 3. Poptávka po produktu • Poptávka - teoretická východiska z pohledu podnikové ekonomiky analýza poptávky, odhad, předpověď 4 Podnikatelské prostředí • vymezení podnikatelského prostředí • identifikace důležitých stakeholders • základní vymezení tržních strategií 5 Analýza nákladů v podniku • Vymezení a klasifikace nákladů • Členění nákladů podle závislosti na objemu prováděných výkonů 6 Hlavní podnikové funkce - řízení vstupních operací • Nákupní marketingový mix • Aktivity marketingového nákupního procesu • Řízení zásob • Nákupní logistika a strategické řízení nákupu 7 Hlavní podnikové funkce -zhotovení produktu • Pojetí výrobní činnosti • Výrobní program • výrobní proces • Životní cyklus produktu • Strategie rychlého sbírání tržeb 8 Odbytová funkce Plánování odbytu Stanovení obchodní strategie a odbytových cílů Segmentace a výzkum trhu Analýza podniku Nástroje odbytové politiky Procesy v rámci výrobkové politiky Procesy komunikace mezi podnikem a zákazníky Distribuční procesy Cenotvorba 9 Podpůrné podnikové funkce - Lidské zdroje • Charakteristika personální práce • Plánování pracovníků • Organizace personální práce 10 Podpůrné podnikové funkce - Řízení investic v podniku • majetková a kapitálová struktura podniku • Majetková struktura podniku • Pravidla financování a kapitálová struktura • Pojmy investice a financování • Hodnocení efektivnosti investic • Analýza bodu zvratu 11 Podpůrné podnikové funkce – Financování v podniku ● Běžné financování ● Pracovní kapitál ● podnikové početnictví 12 Podpůrné podnikové funkce - technologický rozvoj a inovace v podniku ● typologie a řády inovací ● etapy inovačního procesu ● inovace a invence ● inovace jako konkurenční výhoda
- Literatura
- povinná literatura
- VOCHOZKA, Marek a Petr MULAČ. Podniková ekonomika. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2012, 570 s. ISBN 9788024743721. URL info
- VLČEK, Radim. Management hodnotových inovací. Praha: Management Press, 2008, 239 s. ISBN 9788072611645. info
- WÖHE, Günter a Eva KISLINGEROVÁ. Úvod do podnikového hospodářství. Translated by Zuzana Maňasová. 2. přeprac. a dopl. vyd. Praha: C.H. Beck, 2007, xxix, 928. ISBN 9788071798972. info
- SYNEK, Miloslav. Podniková ekonomika. Vyd. 1. Praha: C.H. Beck, 1999, xxii, 456. ISBN 8071792284. info
- PAPPAS, James L. a Mark HIRSCHEY. Fundamentals of managerial economics. 3rd ed. Chicago: Dryden Press, 1989, xx, 652. ISBN 003012364X. info
- doporučená literatura
- KOTLER, Philip a Kevin Lane KELLER. Marketing management. 15 global edition. Boston: Pearson, 2016, 714, 14. ISBN 9781292092621. info
- MAGRETTA, Joan. Michael Porter jasně a srozumitelně : o konkurenci a strategii. Vyd. 1. Praha: Management Press, 2012, 231 s. ISBN 9788072612512. info
- KISLINGEROVÁ, Eva. Manažerské finance. 3. vyd. Praha: C.H. Beck, 2010, xxxviii, 8. ISBN 9788074001949. info
- JAKUBÍKOVÁ, D. Strategický marketing. 1. vyd. Praha: Grada, 2008, 267 s. ISBN 978-80-247-2690-8. info
- NOVOTNÝ, Jiří a Petr SUCHÁNEK. Nauka o podniku II. 1. vyd. Brno: MU ESF Brno, 2007, 141 s. DSO 1. ISBN 978-80-210-4496-8. info
- Výukové metody
- Výuka předmětu probíhá formou tutoriálů zaměřených na jednotlivá témata. Součástí absolvování předmětu je i vypracování seminární práce na zadané téma.
- Metody hodnocení
- Student k úspěšnému absolvování předmětu BKH_POEK, musí vypracovat seminární práci na předem vybrané téma a získat za její zpracování min 60%. Seminární práce bude v rozsahu min 5 normostran (1800 znaků na stranu) a zaměřena na aplikaci teoretických poznatků podnikové ekonomiky do praxe. Součástí práce bude úvod, teoretická opora v rozsahu 1-2 stran zpracována na základě min 5 literárních zdrojů – monografií ( nikoliv webových stránek) K uvedené teorii bude představena praktická aplikace teoretického přístupu formou případové studie či příkladu z praxe v rozsahu 2 až 3 stran. Součástí bude seznam použitých zdrojů a práce musí odpovídat formálním typografickým požadavkům kladeným na závěrečné práce MU. Citace veškerých použitých zdrojů musí odpovídat normě ČSN 690 týkající se bibliografických citací. Seminární práce bude odevzdána do Odevzdávárny předmětu a bude ohodnocena tutorem do 10 dní procentuálním vyjádřením podle kvality zpracování práce. Minimálně je třeba získat ze seminární práce alespoň 60 %. Práce nesplňující hranici 60% budou vráceny k přepracování.Předmět je zakončen písemnou zkouškou.Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku (zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
- Další komentáře
- Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
- Statistika zápisu (jaro 2021, nejnovější)
- Permalink: https://is.muni.cz/predmet/econ/jaro2021/BKH_POEK