CORE047 Základy úspěšného podnikání

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2024
Rozsah
2/0/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Ing. Bc. Alena Šafrová Drášilová, Ph.D.
Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Vlasta Radová
Dodavatelské pracoviště: Katedra podnikové ekonomiky a managementu – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 12:00–13:50 P303, kromě Čt 4. 4.
Předpoklady
!FAKULTA(ESF) && !TYP_STUDIA(ND) && (!FORMA(C) || !FORMA(K) || !FORMA(D) || !FORMA(R) || !FORMA(Z))
Pro absolvování předmětu nejsou vyžadovány žádné předchozí znalosti ani dovednosti.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 69/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Cíle předmětu
Cílem předmětu je podpořit podnikavost při řešení problémů a chuť k založení vlastního podnikání u studentů mimo Ekonomicko-správní fakultu. Kurz je vhodným doplňkem libovolného studijního oboru a umožní studentům hledat cesty ke komercializaci zajímavých nápadů nebo k inovativním prozákaznickým řešením v již existujících podnicích.
Výstupy z učení
Po absolvování předmětu bude student schopen:
- vnímat zákaznické potřeby jako klíč k úspěšnému podnikání,
- pracovat na rozvoji nápadu s použitím metody Design Thinking, Lean Start-up nebo Lean Canvas,
- nastavit parametry marketingových nástrojů s ohledem na cílového zákazníka,
- identifikovat vhodné zdroje financování a posoudit jejich rizika,
- orientovat se v nejdůležitějších právních aspektech podnikání.
Osnova
  • Předmět bude rozdělen na tři tematické bloky:
  • 1. Práce s nápadem a řešení problému
  • Rozvoj nápadu - proč a jak udělám z nápadu projekt
  • Design Thinking a kreativní přístupy k řešení problému - mám problém a potřebuji řešení
  • Podnikání bez nápadu - nemusím rovnou změnit svět
  • 2. Zákazník jako střed světa
  • Lean Canvas - Business plán na jednu A4
  • Marketingová strategie - kdo je můj zákazník
  • Marketingový mix - co, kde, kdy, jak, proč a za kolik
  • Marketingové regulace, problémy a pikantnosti - někdy se opravdu nestačím divit
  • 3. Střípky ze života podnikatele
  • Finance - kolik potřebuji a kde na to vzít
  • Daně a účetnictví - čísla, čísla a zase čísla
  • Lidé - jak vybuduji funkční tým
  • Úřady - kontrolovat a pokutovat
Literatura
    povinná literatura
  • ŠAFROVÁ DRÁŠILOVÁ, Alena. Základy úspěšného podnikání. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, a.s., 2019, 248 s. ISBN 978-80-271-2182-3. info
    doporučená literatura
  • CARREYROU, John. Zlá krev : jak majitelka startupu ze Silicon Valley oklamala svět. Vydání první. V Brně: Jan Melvil, 2019, 320 stran. ISBN 9788075550828. info
  • VLACH, Robert. Na volné noze : podnikejte jako profesionálové. Vydání první. Brně: Jan Melvil Publishing, 2017, 760 stran. ISBN 9788075550156. URL info
  • LEVITT, Steven D. a Stephen J. DUBNER. Špekonomie, aneb, Freakonomics. 1. vyd. Praha: Alfa Publishing, 2006, 158 s. ISBN 8086851532. info
Výukové metody
Výuka bude probíhat ve 12 prakticky orientovaných výukových lekcích, které budou kombinovat výklad teorie s ukázkami, diskusemi, cvičeními a případovými studiemi.
Metody hodnocení
K úspěšnému ukončení předmětu je třeba ve stanovených termínech odevzdat tři individuální praktické úkoly (jeden ke každému bloku). Studenti budou moci volit ze dvou přístupů - rozvíjet v úkolech vlastní podnikatelský nápad nebo zpracovat úkoly na příkladech existujících podniků.
Informace učitele
Kurz je určen studentům libovolného oboru, kteří uvažují o podnikání v budoucnu, těm, kteří už teď ví, že jejich životní cesta povede spíše k zaměstnání, ale i těm, kteří ve svém budoucím směřování zatím nemají jasno. Podle portfolia přihlášených bude kurz přizpůsoben na míru publiku.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2025.