MPF_ICTU ICT v účetnictví

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/2/0. 6 kr. k = 1. Ukončení: zk.
Vyučující
Ing. Bc. Jana Hvozdenská, Ph.D. (přednášející)
Ing. Bc. Jana Hvozdenská, Ph.D. (cvičící)
Garance
Ing. Bc. Jana Hvozdenská, Ph.D.
Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: Iva Havlíčková
Dodavatelské pracoviště: Katedra financí – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Čt 22. 2. 12:00–13:50 P104, Čt 29. 2. 12:00–13:50 P104, Čt 7. 3. 12:00–13:50 P104, Čt 14. 3. 12:00–13:50 P104, Čt 21. 3. 12:00–13:50 P104, Čt 28. 3. 12:00–13:50 P104
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPF_ICTU/01: Čt 14:00–15:50 VT204, kromě Čt 4. 4., J. Hvozdenská
Předpoklady
(! MPF_AMSY Abeceda mzdových systémů || ! MKF_AMSY Abeceda mzdových systémů ) && (! MPF_USPC Účetní systémy na PC || ! MKF_USPC Účetní systémy na PC )
Základní znalost systému podvojného účetnictví a ovládání PC v prostředí Windows. Doporučené je absolvování předmětu Finanční účetnictví 1.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 48 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 36/48, pouze zareg.: 0/48, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/48
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem výuky předmětu ICT v účetnictví je rozvíjet znalosti a dovednosti studentů v oblasti zpracování účetních agend prostředky výpočetní techniky.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu ICT v účetnictví studenti budou:
- mít znalosti o technice a formě účtování za využití vhodných informačních technologií,
- mít předpoklady pro rozhodování o výběru vhodného účetního softwaru,
- schopni používat dílčí agendy standardních softwarových produktů pro vedení účetnictví.
Osnova
  • 1. Účetní systém podniku a historie využití výpočetní techniky. Software pro zpracování účetních agend.
  • 2. Základní struktura modulárních programů a principy a metody zpracování dat účetních agend na počítačích.
  • 3. Prezentace účetních informačních systémů pro mikro a malé účetní jednotky I.(lokální dodavatelé)
  • 4. Prezentace účetních informačních systémů pro mikro a malé účetní jednotky II. (další dodavatelé z České republiky)
  • 5. Účetnictví a Internet, vzdálený přístup k účetním aplikacím, pronájem softwaru.
  • 6. Prezentace finančních modulů podnikových informačních systémů pro střední a velké účetní jednotky I.
  • 7. Prezentace finančních modulů podnikových informačních systémů pro střední a velké účetní jednotky II.
  • 8. Přechod na plně elektronickou formu vedení účetnictví. Legislativní úprava digitalizace účetnictví.
  • 9. Prezentace finančních modulů podnikových informačních systémů pro střední a velké účetní jednotky III.
  • 10. Prezentace finančních modulů podnikových informačních systémů pro střední a velké účetní jednotky IV.
  • 11. Nástroje pro automatické vytěžování (vyčítání) údajů z účetních dokladů (šablony, nástroje umělé inteligence).
  • 12. Elektronická komunikace účetních se státní správou, vykazování ve formátu XML.
Literatura
    povinná literatura
  • Digitalization in Accounting: Study of the Status Quo in German Companies. Dostupné z https://assets.kpmg/content/dam/kpmg/de/pdf/Themen/2017/digitalisation-in-accounting-en-2017-KPMG.pdf
    doporučená literatura
  • Náhradní obsah: PROCHÁZKA, David. Digitalization in Finance and Accounting. Springer Proceedings in Business and Economics. ISBN 978-3-030-55277-0 (e-book)
  • SODOMKA, P. a H. KLČOVÁ. Informační systémy v podnikové praxi. Brno: Computer Press, 2015. 504 s.
Výukové metody
- semináře v počítačové učebně - skupinové projekty a samostatná práce s ekonomickým softwarem.
Metody hodnocení
Předmět je ukončen zkouškou, která se skládá ze dvou částí: absolvování testu (elektronicky v ISu) a prezentace závěrečného projektu

Jakékoli opisování, zaznamenávání nebo vynášení testů, používání nedovolených pomůcek jakož i komunikačních prostředků nebo jiné narušování objektivity zkoušky (zápočtu) bude považováno za nesplnění podmínek k ukončení předmětu a za hrubé porušení studijních předpisů. Následkem toho uzavře vyučující zkoušku(zápočet) hodnocením v ISu známkou "F" a děkan zahájí disciplinární řízení, jehož výsledkem může být až ukončení studia.
Informace učitele
V případě, že si student/ka tento předmět zapíše v době svého výjezdu do zahraničí, musí absovovat povinnou prezentaci v rámci semináře postřednictvím MS Teams.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.