MPV_RKMN Rozvoj komunikačních dovedností

Ekonomicko-správní fakulta
jaro 2024
Rozsah
1/2/0. 4 kr. Ukončení: z.
Vyučující
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Růžena Lukášová, CSc.
Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Ing. Pavla Hradecká
Dodavatelské pracoviště: Katedra veřejné ekonomie – Ekonomicko-správní fakulta
Rozvrh
Po 10:00–11:50 P303
  • Rozvrh seminárních/paralelních skupin:
MPV_RKMN/02: St 12:00–15:50 S313, kromě St 3. 4., R. Lukášová
Předpoklady
Chce-li si student zapsat kurz MPV_RKMN, nesmí mít absolvován či současně zapsán kurz MPV_COMA (jedná se o tentýž kurz v angličtině).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 24 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 2/24, pouze zareg.: 0/24
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Efektivní komunikace má v práci pracovníka organizace veřejné správy mimořádný význam, neboť zásadním způsobem ovlivňuje efektivnost organizace a kvalitu služeb, které organizace poskytuje. Zdokonalování a rozvoj komunikačních dovedností, na něž je předmět zaměřen, je proto důležitou součástí přípravy studentů na budoucí praxi.

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o efektivní komunikaci v řízení a prostřednictvím výcvikových metod rozvinout jejich komunikační dovednosti potřebné pro řízení spolupracovníků a jednání s partnery mimo organizaci. Úvodní studijní bloky kurzu jsou zaměřeny na základní komunikační dovednosti potřebné pro efektivnost komunikačního procesu, navazující bloky směřují k rozvoji vybraných manažerských dovedností.
Výstupy z učení
Po absolvování tohoto předmětu by měl student mít znalosti a dovednosti, které mu umožní:
- efektivně sdělovat a předávat informace;
- efektivně klást otázky, naslouchat, argumentovat;
- aplikovat asertivní způsob komunikace;
- připravit a realizovat efektivní prezentaci;
- vést hodnoticí rozhovor.
Osnova
  • 1. Úvod do předmětu, požadavky k zápočtu. Komunikační proces, komunikace slovní a mimoslovní. Význam efektivní komunikace v řízení.
  • 2. Základní komunikační dovednosti. Zásady účinné slovní komunikace. Kladení otázek - typy otázek, výhody a nevýhody jednotlivých typů otázek. Aktivní naslouchání, význam naslouchání. Účinná argumentace a přesvědčování – volba argumentů, formulace argumentů, výstavba argumentace.
  • Týmová práce, zásady efektivní komunikace v týmu.
  • 3. Účinná prezentace. Příprava prezentace, struktura prezentace, účinná slovní a mimoslovní komunikace při prezentaci. Vizuální pomůcky a jejich význam, zásady efektivního použití.
  • 4. Asertivita a její význam. Asertivní, pasivní a agresivní jednání - charakteristika, důsledky pro řídící práci. Asertivní práva, základní asertivní dovednosti, asertivní techniky. Intrapersonální a interpersonální přínos asertivního myšlení a jednání.
  • 5. Komunikační typy osobnosti, efektivní strategie jednání s jednotlivými typy.
  • Vyjednávání: Příprava na vyjednávání, postup vyjednávání, vyjednávací styly.
  • 6. Hodnoticí rozhovor. Příprava a zásady účinného vedení.
Literatura
    povinná literatura
  • LUKÁŠOVÁ, Růžena. Rozvoj komunikačních a manažerských dovedností. Brno: Masarykova univerzita, Ekonomicko-správní fakulta, 2018. 63 stran. Elektronický studijní text.
  • Pozitivní řízení : asertivita pro manažery. Edited by Paddy O'Brien. 3. vyd. Praha: Management Press, 2003, 212 s. ISBN 8072610775. info
  • HOSPODÁŘOVÁ, Ivana. Prezentační dovednosti. 2. upr. vyd. Praha: Kernberg Publishing, 2007, 172 s. ISBN 9788090396296. info
    doporučená literatura
  • HARGIE, Owen, David DICKSON a Dennis TOURISH. Communication skills for effective management. First edition. Houndmills: Palgrave Macmillan, 2004, viii, 488. ISBN 9780333965757. info
  • MENTZEL, Wolfgang. Rozhovory se spolupracovníky. Praha: Grada, 2004, 106 s. ISBN 8024704080. info
  • KHELEROVÁ, Vladimíra. Komunikační a obchodní dovednosti manažera. 3., dopl. vyd. Praha: Grada, 2010, 144 s. ISBN 9788024735665. URL info
Výukové metody
Výuka probíhá formou tréninkových seminářů proložených teoretickými vstupy, k doplnění teoretických znalostí je potřebné samostudium. Účelem seminářů je za použití tréninkových metod (hraní rolí, modelových situací, tréninkových videofilmů) a s podporou relevantní teorie rozvinout komunikační a manažerské dovednosti studentů.
Metody hodnocení
Požadavky k ukončení předmětu: účast na cvičeních (možná je jedna neomluvená absence v rozsahu 4 hodin), příprava a předvedení prezentace na zadané téma, znalostní test (minimální úspěšnost 60%). Test je zaměřen na:
- prověření teoretických znalostí
- prověření schopnosti aplikovat získané znalosti a dovednosti na praktických příkladech.

Temata prezentace (s možností volby):
1. prezentace na téma dle vlastní volby (v rámci studovaného oboru), a to buď s cílem informovat nebo s cílem přesvědčit
2. prezentace výsledků své diplomové práce.
Informace učitele
Výuka probíhá blokově v průběhu prvních 6 týdnů semestru (2 hodiny přednášky a 4 hodiny cvičení týdně). Vzhledem ke specifickému účelu předmětu (rozvoj dovedností) je účast na seminářích povinná (povolena je jedna neomluvená absence v rozsahu 4 vyučovacích hodin).


V případě, že si student/studentka chce zapsat kurz v době svého studijního výjezdu do zahraničí, musí předem kontaktovat garanta předmětu a domluvit se na podmínkách.

Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2022, jaro 2023, jaro 2025.